27 מנהיגי האיחוד האירופי אישרו היום (ראשון) בפסגת החירום שנערכת בבריסל את טיוטת הסכם הסכם הפרישה של בריטניה מהארגון, כך הצהיר נשיא המועצה האירופית, דונלד טוסק. נשיאת ליטא, דליה גריבאוסקייטה, אמרה לאחר הישיבה, כי "אנחנו תומכים בעסקת הברקזיט, אבל התהליך רחוק מלהסתיים". 

המנהיגים אישרו טיוטת ההסכם שגיבשה ראש הממשלה תרזה מיי, כשנתיים וחצי אחרי משאל העם הדרמטי שתמך בפרישה מהאיחוד האירופי. האישור מגיע לאחר שראש ממשלת ספרד, פדרו סנצ'ס, איים להטיל וטו אם לא יובהר במסמך שמעמדה של גיברלטר ייקבע בשיחות ישירות בין ארצו לבין בריטניה. מאחר שראשי האיחוד מעוניינים שההסכם יאושר וכי האחריות על כישלונו לא תיפול עליהם.

הקנצלרית מרקל מגיעה לפסגה. צילום: רויטרס
 
אלא שרק לאחר מכן יגיע המבחן האמיתי של מיי, כאשר תביא את טיוטת ההסכם להצבעה מכריעה בפרלמנט, ככל הנראה במהלך השבועיים הראשונים של דצמבר, עוד לפני חופשת חג המולד וסוף השנה. וזה לא הולך להיות פשוט בכלל.
 
אלא שבתוך המפלגה השמרנית שלה גבר בשבוע האחרון המרד נגד ראש הממשלה ונגד ההסכם המתגבש, בטענה שהוא מאלץ את בריטניה להישאר כפופה לפחות בתקופת הביניים, לאחר הפרישה ב־29 במרץ, לתקנות רבות של האיחוד, וכי הפקידים בבריסל הם שיקבעו מתי תוכל בריטניה להשתחרר מאיחוד המכסים והסחורות. 
 
דומיניק ראב, שהתפטר מתפקיד השר לענייני הברקזיט, הבהיר כי אינו יכול לתמוך בהסכם שהוא היה שותף לגיבושו, וגם חלק מהשרים שהחליטו להישאר בקבינט הפצירו במיי לבצע תיקונים. המורדים תומכי הברקזיט, ובראשם בוריס ג'ונסון וג'ייקוב ריס־מוג, קיוו להשיג את מספר החתימות הדרושות להצבעת אי־אמון במיי, שעשויה לפתוח התמודדות על ההנהגה. בינתיים הם לא עמדו ביעד, אולם האיום שלהם עדיין מרחף מעל ראשה של מיי. 
 
מיי מתקשה להשיג כרגע תמיכה גם ממפלגות אחרות. מנהיג הלייבור, ג'רמי קורבין, שמקווה כי בלגן הברקזיט יוביל אותו בסופו של דבר ללשכת ראש הממשלה בדאונינג 10, הכריז כי מפלגתו תתנגד לטיוטת ההסכם מאחר שאינה מגנה על זכויות העובדים ועל הסביבה. הוא אף התרברב כי הוא עצמו יוכל להשיג הסכם טוב יותר עוד לפני מועד הפרישה בעוד כארבעה חודשים. 
 
סקר שפורסם בשבוע שעבר בבריטניה חיזק את טענתה של מיי כי הפלתה לא תשפר את תמונת המצב. 46% אמרו שהם סבורים כי ראש ממשלה אחר מהמפלגה השמרנית לא יצליח להשיג הסכם ברקזיט טוב יותר מול 27% שהביעו עמדה הפוכה. בקרב תומכי הפרישה, רק 41% סבורים שראש ממשלה שמרני אחר ישיג תוצאה טובה ביותר. עוד הראה הסקר כי 58% לא מאמינים שקורבין כראש ממשלה יוכל להשיג הסכם פרישה טוב, ואפילו בקרב מצביעי הלייבור התמונה סקפטית: 40% סבורים שייכשל, מול 39% שמאמינים שיצליח.