ישראל תפסה מקום חשוב בפסגת הנשיאים טראמפ ופוטין, כך עולה מדברי שני המנהיגים הערב (שני) במסיבת העיתונאים שערכו בהלסינקי, בירת פינלנד. הנשיא פוטין, שדיבר ראשון, אמר כי "סוריה צריכה לעמוד בהסכם הפסקת האש של 1974 והפרדת כוחות בגבול עם ישראל, צריך לדאוג ליחסים טובים יותר בין סוריה לישראל ולדאוג לביטחונה של ישראל. הנשיא טראמפ הסכים איתי על הדברים הללו ועל החשיבות שלהם". לדבריו, המשימה להשכנת שלום בסוריה יכולה להיות ההזדמנות הראשונה להפגין שיתוף פעולה בין ארה"ב לרוסיה. טראמפ, מצדו אמר, כי המצב בסוריה הוא מסובך.
 
לגבי הפרישה האמריקאית מהסכם הגרעין עם איראן, אמר הנשיא הרוסי כי "אנחנו הבענו דאגה מההחלטה הזו. תודות להסכם הגרעין איראן הפכה להיות המדינה הכי מאובטחת מבחינה גרעינית". טראמפ, מנגד, אמר כי הדגיש את החשיבות לשמר את הלחץ על איראן. "לא ניתן לאיראן להרוויח מהקמפיין המוצלח שלנו נגד דאעש".

"אנחנו עובדים עם ישראל הרבה שנים מעולם לא הייתה מדינה קרובה אלינו כמו ישראל", אמר הנשיא האמריקאי. "פוטין גם עוזר לישראל. דיברנו עם ראש הממשלה נתניהו והם רוצים לעשות דברים בסוריה שקשורים לביטחון ישראל ובמובן הזה אנחנו כמובן רוצים לעזור לישראל ונעבוד ביחד. תראו את ההתקדמות עם חיסול דאעש ועוד דברים שעשינו שם. זה שרוסיה עובדת עם ישראל זה מצוין לייצר ביטחון לישראל זה מטרה משותפת שלי ושל פוטין".
 
"אנחנו צריכים לעזור לאנשים. תראו מה קורה, אני רואה תמונות ודיווחים אני רואה הכל. אם אפשר לעשות משהו כדי לעזור לסורים זה יהיה משהו ששנינו רוצים ונעשה אותו", הוסיף הנשיא האמריקאי.

צילום: AFP

פוטין: "תראו לי עובדה אחת לגבי התערבות בבחירות 2016"
 
הנושא הכי טעון שעלה במסיבת העיתונאים היה החשדות למעורבות רוסית בבחירות לנשיאות ארה"ב ב-2016. הדמוקרטים הפסידו בחירות שהם היו צריכים לנצח", אמר טראמפ. "לא היה שיתוף פעולה, לא הכרתי את הנשיא לא, היה עם מי לשתף פעולה. ניצחתי ביושר - ניהלנו קמפיין מצוין ובגלל זה אני נשיא". לדבריו, החקירה היא אסון לארצות הברית.

פוטין אמר כי "רוסיה מעולם לא התערבה בבחירות חופשיות בארה"ב. אם ראו דברים כאלה נוכל לעמוד על הראיות ולראות כיצד לבצע בדיקות סייבר טובות יותר. אנחנו חייבים לשפר את שיתוף הפעולה". "תראו לי עובדה אחת לגבי התערבות בבחירות 2016", אמר. "ההאשמות האלה הן שטויות". על מעצרם של 12 אנשי ביטחון רוסים בארה"ב אמר הנשיא הרוסי כי לא ידע על זה. לדבריו, "אם החוקר המיוחד רוברט מולר יבקש לחקור חשודים ברוסיה, אנחנו נאפשר זאת, אבל בתמורה נבקש לחקור אמריקאים שביצעו פעולות לא חוקיות ברוסיה".

"אנחנו צריכים לשתף פעולה"

פוטין התייחס גם למתיחות בין המדינות: "המצב בעולם השתנה דרמטית. גם רוסיה וגם ארה"ב עומדות מול אתגרים לא פשוטים. אנחנו יכולים להתמודד מול הבעיות בכלכלה והטרור רק אם נהיה ביחד. אני מקווה שנצליח לייצר חזית אחת ולטפל במשבר שנוצר ביחסים בין המדינות. אני מקווה שנחזור שוב לאותה רמה של יחסים דיפלומטיים".

"חיוני שנדאג ליציבות גלובלית - הגשנו לאמריקאים מספר הצעות. אנחנו מאמינים שצריך לעבוד ביחד כדי לייצר שיתוף פעולה אסטרטגי צבאי", המשיך הנשיא הרוסי. "יש מצב מסוכן של מערכות טילים וכמובן אנחנו עומדים על כך שהחלל לא יחומש. כוחות הביטחון של שתי המדינות משתפים פעולה בתחום הסייבר. תראו את המונדיאל לדוגמה, שם היה שיתוף פעולה".

הנשיא טראמפ אמר כי דיאלוג בין המדינות לא טוב רק לשתי המדינות, אלא לכל העולם. "יש לנו בעיות ביחסים שמוכרות מאוד, צריך למצוא דרכים לגשר על הבעיות. ראינו את היתרונות של שיתוף הפעולה במלחמת העולם השנייה כששתי המדינות נלחמו יחדיו. היחסים שלנו מעולם לא היו גרועים יותר. מעכשיו זה משתנה, מלפני ארבע שעות אני מאמין בזה".
 
לדברי טראמפ, שום דבר לא היה קל יותר מלסרב להיפגש, אבל זה לא היה משיג כלום. "כנשיא אני חייב לקבל הכרעות ללא מחשבה על התקשורת או על הדמוקרטים. אני רוצה לבנות אופק של שלום ויציבות בעולם. אני מעדיף לנקוט הימור פוליטי ברדיפה אחר השלום. כנשיא אמריקאי תמיד אציב את האינטרס האמריקאי לפני הכל".
 
נשיא ארצות הברית אמר כי עדכן את עמיתו הרוסי על הפגישה עם קים ג'ונג און. "אני מאמין שרוסיה ופוטין מאוד ורצים לסיים את הבעיה ורוצים לעבוד איתנו", הוסיף. הם גם דיברו על האסלאם הרדיקלי. "הדגשתי את החשיבות לשמר את הלחץ על איראן", אמר טראמפ. "לא ניתן לאיראן להרוויח מהקמפיין המוצלח שלנו נגד דאעש".

לגבי חצי האי קרים, שכיבושו ע"י רוסיה הוביל לסנקציות נגד המדינה, אמר הנשיא הרוסי כי מבחינת מוסקבה הנושא סגור. 

הנשיאים טראמפ ופוטין. צילום: רויטרס
הנשיאים טראמפ ופוטין. צילום: רויטרס

 
בתחילת מסיבת העיתונאים, התפרץ כתב שנשא עמו שלט בנושא אמנת הנשק הגרעיני והוצא מיד מהאולם על ידי אנשי הביטחון במקום.  מצילומים שיצאו מהפגישה נשמע טראמפ אומר לאחר הפגישה בארבע עיניים בין שני האישים כי זאת "החלה טובה". הוא אמר את הדברים במהלך פגישת עבודה בין בכירים משני הצדדים. 

בפתח הפגישה התייחס הנשיא האמריקאי למתיחות בין המדינות. "לא הסתדרנו כל-כך טוב בשנתיים האחרונות, אבל אני חושב שבסוף יהיו לנו יחסים נהדרים. אמרתי בעבר שלהסתדר עם רוסיה זה דבר טוב, לא רע", אמר. "אנחנו שתי המעצמות הגרעיניות הגדולות, 90 אחוזים מארסנל הנשק הגרעיני בעולם מצוי בידינו, כך שזה יהיה דבר רע אם לא נסתדר בינינו". פוטין אמר קודם לכן כי "הגיע הזמן לדון ביחסים בין שתי המדינות ובנושאים המורכבים בעולם".


משלחות ארה"ב ורוסיה נפגשות לארוחת צהריים. צילום: רויטרס
משלחות ארה"ב ורוסיה נפגשות לארוחת צהריים. צילום: רויטרס


מאז כניסתו של הנשיא האמריקאי לבית הלבן לפני שנה וחצי נועדו טראמפ ופוטין פעמיים בלבד: האחת בשולי פסגת הג'י־20 בהמבורג ביולי אשתקד, והשנייה בנובמבר, בווייטנאם, בשולי פסגת מנהיגי הארגון לשיתוף פעולה כלכלי - אולם היום זו הפעם הראשונה שבה השניים נועדים לפסגה מלאה.

טראמפ צייץ לפני מספר שעות כי "היחסים שלנו עם רוסיה מעולם לא היו גרועים יותר, הודות לשנים רבות של טיפשות ואווילות של ארה"ב, ועכשיו, ציד המכשפות המבוים!", בהתייחסו גם לחקירה באשר להתערבות הרוסית בבחירות בארה"ב. הציוץ עורר כעס רב בארה"ב על כך שהוא מנקה את רוסיה מאחריות ליחסים הרעועים בין המדינות. בקרמלין, בכל אופן, סקפטיים לגבי מידת ההצלחה של הפסגה, אך מקווים כי מדובר ב"צעד ראשון" לקראת פתרון המשבר ביחסים.
בתגובה לציוץ זה של טראמפ, הגיבו במשרד החוץ הרוסי: "אנחנו מסכימים".
מוקדם יותר היום פורסם על שיחה בין שני הנשיאים שנערכה בחודש מרץ האחרון, שמגבירה את המתיחות הגדולה ממילא ביניהם: בעקבות סרטון רוסי שהציג את כוחה הגרעיני של רוסיה, וכלל גם הצגת הדמיה גרפית של טילים הנופלים על פלורידה, בה נמצא גם אתר הנופש מאר-א-לאגו שבבעלות הנשיא האמריקאי. טראמפ נזף בנשיא הרוסי, וכינה את הסרטון "שערורייה". גורם אמריקאי כינה את השיחה הזו "לא נורמלית" ביחס לשיחות קודמות בין שני המנהיגים, ולפי אותו מקור, אמר טראמפ לפוטין כי "אני כבר העליתי את תקציב הצבא, וערכתי מודרניזציה לנשק הגרעיני שלנו. אם אתה רוצה מירוץ חימוש, אתה תפסיד". 
 
בראיון ל-CBS אתמול, אמר טראמפ כי "אני חושב שזה דבר טוב להיפגש, אני מאמין בפגישות. אני מאמין שהפגישה עם קים ג'ונג־און הייתה דבר טוב, אני חושב שהפגישות עם נשיא סין היו דבר טוב מאד. לכן, קיום פגישות עם רוסיה, סין או קוריאה הצפונית הן דבר שאני מאמין בו. לא יכול לצאת מזה משהו רע ואולי רק משהו טוב".

בראיון ל"דיילי מייל" אמר טראמפ כי פוטין הוא "כנראה אדם אכזר למדי", אך הגן על הצורך להיפגש עמו, כפי שעשה עם קים בסינגפור. אם אנחנו נצליח להסתדר עם רוסיה, זה דבר טוב. אני עוד לא ממש מכיר אותו, פגשתי אותו רק פעמיים", אמר. "אני חושב שאנחנו יכולים להסתדר טוב מאד. היו שתהו אם אנחנו חברים או אויבים. אני אומר שעדיין מוקדם לדעת, אבל אנחנו מתחרים. אבל עבור ארה"ב, להסתדר עם רוסיה וסין וכל המקומות האחרים, זה דבר טוב מאד".