הסלמה באיראן: לפחות 12 מפגינים נהרגו אתמול והלילה (שני) בדרום מערב המדינה במהלך מחאות נגד המשטר, שהתפשטו שלשום ל-70 ערים, כך לפי כלי התקשורת במדינה. סוכנות הידיעות של איגודי העובדים ציטטה אתמול חבר פרלמנט מקומי, שאמר כי שני בני אדם נהרגו במחאות בעיירה בדרום מערב איראן, ואילו הטלוויזיה הרשמית דיווחה כי הלילה נהרגו עשרה בני אדם. על פי הדיווח, "כוחות הביטחון הדפו מוחים חמושים שניסו להשתלט על תחנות משטרה ובסיסים צבאיים". כמו כן, שוטר איראני נהרג ועוד שלושה נפצעו בתקרית ירי בעיר נאג׳ף אבאד, כך טענו הערב כלי תקשורת של המשטר.
בסרטון של BBC בפרסית נראים כוחות הביטחון של המשטר פותחים באש על מפגינים לא חמושים. ברשתות החברתיות הופץ סרטון נוסף בו מתועדת פריצה של מפגינים לבניין משמרות המהפכה בעיר אהוואז. בסרטון נצפים המוחים לאחר שהצליחו לעקם את שערי הכניסה למקום, כשהם מורידים תמונות של המנהיג העליון עלי חמינאי והמנהיג המנוח חומייני, ושוברים חפצים בתוך המתחם על רקע קריאות בפרסית. ואילו מושל מחוז טהרן, מוחמד חוסין מוקימי, אמר כי "כל ההפגנות באיראן אינן חוקיות, מאחר ולא אושרו כינוסים בבירה".
התובע הכללי עבאס ג'עפרי דאולת-אבאדי הודיע על מעצרם של "מפירי סדר שתקפו מוסדות ציבוריים וגרמו נזק להם". סוכנות הידיעות "פארס" ציטטה את יו"ר הוועדה לביטחון לאומי ומדיניות חוץ בפרלמנט, עלא א-דין ברוג'רדי, מאשים את מי שכינה "אוייבי המהפכה", בניסיון לנצל את האירועים כדי להפר את הסדר.
 

שר ההגנה, אמיר חתאמי, קרא בדיון עם גורמים רשמיים ומומחים ממשרד הביטחון האיראני, לעמו לסכל את המזימות של אויבים מבחוץ נגד המדינה, באמצעות סולידריות לאומית ואחדות. "בשלב הנוכחי כל האויבים המושבעים של הממסד האסלאמי עושים כל ניסיון על מנת ליצור תסיסה בעם האיראני", אמר חאתמי והסביר כי "היוהרה העולמית", תוך שהוא מתכוון לארה"ב, "ושאר אויבי הארץ רוקמים מזימות כדי לראות את איראן חסרת ביטחון ויציבות".
מוקדם יותר, התייחס לראשונה נשיא המדינה, חסן רוחאני, למהומות, ומתח ביקורת על נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, בגין דבריו על ההפגנות בימים האחרונים. "טראמפ שכח שכינה את איראן 'אומה של טרוריסטים' לפני כמה חודשים", אמר רוחאני. "לאדם, שהוא לגמרי נגד האומה האיראנית, אין זכות להביע סימפטיה עם האיראנים".
 
כלי תקשורת מקומיים דיווחו על מחלוקת קשה בין הנשיא לבין המנהיג העליון חמינאי, בכל הקשור למחאות הקשות ביותר מאז מהפכת הירוקים ב-2009. רוחאני הודיע כי יפנה בנאום לאומה ביום ראשון בערב, לאחר שהמחאות הגיעו ל-70 ערים ברחבי המדינה. כלי תקשורת מקומיים פרסמו תמונות של רוחאני כשהוא מקליט נאום עם הטלוויזיה האיראנית מלשכתו, אך הנאום לא שודר, ואף בוטל במפתיע כאשר גם לשכת הנשיא וגם הטלוויזיה הרשמית לא הסבירו את המניעים לביטול הנאום.
 
הפגנות באיראן נגד המשטר. צילום: איי.אף.פי
הפגנות באיראן נגד המשטר. צילום: איי.אף.פי

אתר "תאבנאק" תהה "מדוע לא שודר נאום הנשיא רוחאני בטלוויזיה האיראנית?!", "האם סירב הנשיא רוחאני לשדר את הנאום המוקלט לאחר שהושמטו ממנו חלקים רבים?!". על פי האתר, "כנראה שחלקים גדולים מהנאום של רוחאני לעם האיראני בנוגע למחאות הושמטו, ולכן הנשיא סירב לשדר את הנאום. שכן, החלק שהושמט מהנאום היה חשוב מאוד".
 
העיתונאי האיראני סיאוש פלהבור כתב בעניין זה: "הפרשנות המסוכנת מהידיעה של אתר תאבנאק, שהנשיא האיראני התחיל לאבד את שליטתו על התקשורת באיראן לאט לאט, והקשר שלו עם העם נהיה חלש מאוד". מקורות בכירים באיראן מסרו, כי רוחאני ביקש לנאום בשידור חי אל העם, אך המנהיג העליון עלי חמינאי סירב, ובמקביל הסכים לנאום מוקלט. המקורות הוסיפו, כי במשמרות המהפכה של איראן לא הסכימו עם תוכן הנאום, ולכן הושמטו ממנו חלקים רבים, ובסוף רוחאני ויתר על שידור הנאום החלקי שלו.
 
מומחים לענייני איראן מסרו, כי המחלוקת בין המנהיג העליון לנשיא מדגישה את המסוכנות והחשיבות של ההפגנות ברחבי המדינה, שעשויה להביא להפלת המשטר בימים הקרובים. בתוך כך, באיראן המשיכו זה היום החמישי ברציפות המחאות נגד המשטר, על רקע המצוקה הכלכלית הקשה. גורמים אזרחיים הדגישו, כי ההפגנות יימשכו עד שיושגו כל דרישות העם. הערב דרש משרד החוץ של בחריין מנתיניו לא להגיע כלל למקומות הקדושים באיראן, וביקשה מאזרחיה הנמצאים במדינה לעזוב אותה מיד.