כוחות אמריקאים בסוריה הואשמו בהפלת זרחן לבן על מחוזות במזרח א-ראקה, במהלך המאבק לשחרור העיר מארגון המדינה האסלאמית דאעש, כך דווח היום (שני) בעיתון הבריטי "טלגרף". קטעי וידאו שפורסמו על ידי סוכנות הידיעות "אעמאק", המנוהלת על ידי המדינה האסלאמית בעיראק, מראים לכאורה את החומר הקטלני נופל על העיר בשתי הזדמנויות נפרדות.



בתמונות שפרסמה קבוצת "ראקה נשחטת בשקט" המתנגדת לדאעש ולמשטר הסורי, נראו תמונות דומות שהתפרסמו גם במדיה החברתית. השימוש בזרחן לבן באזורים מאוכלסים בצפיפות נאסר על פי החוק הבינלאומי, אם כי כוחות צבאיים רשאים להשתמש בו כדי ליצור מסכי עשן. בדומה לנפאלם, זרחן לבן גורם לכוויות כימיות קטלניות אשר יכולות להמיס את העור מן העצם.








ההפצצות שבהן לכאורה נעשה שימוש בזרחן לבן. צילום: מתוך טוויטר



עדיין לא ברור אם האזורים שנפגעו לכאורה מזרחן לבן מאוכלסים בצפיפות. שכן, אלפים ברחו מהעיר ראקה בחודשים האחרונים, אך באו"ם מעריכים כי כ-160,000 בני אדם נשארו בעיר. קולונל ריאן דילון, דובר הקואליציה בראשות ארצות הברית, אמר ל"וושינגטון פוסט" כי הצבא האמריקני משתמש בזרחן לבן "בהתאם לחוק העימות המזוין". לדבריו, "הקואליציה נוקטת בכל אמצעי הזהירות הסבירים כדי למזער את הסיכון של פגיעה בשוגג באזרחים או במבנים אזרחיים".



מארי וורהאם, מנהלת בארגון Human Rights Watch, אמרה כי התחמושת שהופלה על ראקה, דומה לזו שנמצאה לפני שבוע בעיר מוסול בעיראק, שבה נעשה שימוש על ידי הקואליציה בהובלת ארה"ב. עם זה, הכוחות העיראקים אמרו שהעשן הלבן הסמיך שנמצא במוסול אינו זרחן לבן, אלא עשן ששימש כיסוי לאזרחים הנמלטים מדאעש.