התקוממות אזרחים נגד דאעש היא דבר מאוד נדיר, בעיקר במקומות בהם הארגון שולט ביד רמה. נדיר מאוד לראות אזרחים שמנסים להפגין כנגד הארגון, בעיקר לאור החשש הגדול מגורלם הצפוי. אבל לפעמים, כשזה קורה, אנחנו מקבלים הצצה לאחת המלחמות הקשות והמזוויעות שיש, כשיחסי הכוחות בין הצדדים ממש לא שווים.



כוחות הביטחון העיראקיים, שלכדו מספר לוחמים של דאעש, קיבלו את הפרטים המלאים על ניסיון ההתקוממות שכשל. הכל החל לאחר שדאעש כבש את העיירות אל חוד ואל לאזאיה ביוני 2014. תחת דאעש, הכפרים חיים תחת משטר עונשים תמידי, שכוללים איסור עישון, שימוש בטלפונים סלולריים, הגעה רציפה לתפילות, איסור על שימוש בדגלי עיראק ועוד. לקראת אמצע שנת 2016 החלו הכוחות העיראקים להתקרב לאזור, ובכך נתנו את האות לחלק מהגברים לנסות ולהפוך את הקערה על פיה. מעדויות שהגיעו לארגון לזכויות אדם, שבעה אזרחים שחיים בכפרים האלה טוענים כי ב-16 באוקטובר, בזמן שהכוחות העיראקיים התקרבו לאזור, החלה התקוממות, שעלתה בחייהם של 19 לוחמי דאעש. 



ההתקוממות כללה 45 אנשים ואנשי קשר של הארגון, שנמצאים בכפרים, סיפרו איך בפעולות בודדות, הצליחו לנקום בלוחמי הארגון. אחד המשתתפים במרד, בן 37, שעובד בתעשיות הנפט, סיפר כי הוא, ביחד עם שלושה גברים, תכננו את ההתקפה לאחר מפגש אקראי עם אחד מלוחמי דאעש שהשפיל אותם. הארבעה החלו לתכנן, ואף הצטיידו באקדחים למקרה הצורך. ההזדמנות לנקמה הגיעה די מהר, לאחר ששלושה מהם שוב נעצרו באמצע הרחוב על מנת לעבור תחקור אצל מספר לוחמים. לאחר מכן, ירו באחד מהם ופצעו אותו תוך כדי שהם צוחקים בינם לבין עצמם. באותו הרגע נפתחה אש מהשותף הרביעי לעבר לוחמי דאעש. ארבעה לוחמים שהיו באזור חוסלו. 



עדות נוספת, של אדם בשם "חסן" (שם בדוי), התווספה לשאר העדויות לאחר שסיפר: "ארבעה גברים נאספו אצלי בבית באותו הבוקר לדון במטרות של לוחמי דאעש. הם עזבו בשעה 11:30 בבוקר. אחד מהם, גבר בן 19, שהצטייד באקדח עוד לפני כן, הלך לביתו ונעצר על ידי אחד מלוחמי הארגון, למרות שלא עשה דבר. ברגע שבו החליט אחד מהלוחמים לחסל אותו, הוא פתח לעברו באש והרג אותו, ולאחר מכן ברח. שני לוחמים שהגיעו למקום כדי לחקור ולפנות את הגופה, נורו גם כן, ואחד מהם נפצע באורח קשה, כשהשני נמלט". אנחנו יורים בהם למרות שאנחנו יודעים שהנקמה תהיה כואבת"



כוחות הצבא העיראקי, שחוקרים את פשעי המלחמה של הארגון, על מנת שיהיה ניתן להעמיד את לוחמי הארגון לדין ביום מן הימים, הציגו תמונה עגומה מאוד: "דאעש הגיבו לכפר שהתקומם נגדם, והחליטו להוציא להורג את כל מי שהתנגד אליהם, וגם אזרחים שלא היו קשורים לעניין. אחד הסיפורים המייאשים שמגיעים מהלחימה הבלתי נגמרת נגד הארגון מגיע מאירוע ההתקוממות הזה. אחד הילדים, שלא ממש השתתף במרד, או ידע על מה מדובר, נענש על ידי לוחמי הארגון והוצא להורג, רק כי היה במקום הלא נכון בזמן הלא נכון. 13 בני אדם, שעל פי החשד ניסו להשתתף בהתקוממות, מצאו את עצמם ברשימה הבלתי נגמרת של הנרצחים, כשסיפורו של אחד הילדים יצא על ידי הארגון לזכויות האדם.



 "משתמשים בדחפורים לרצוח אנשים" 



בתוך כך, המפקד העליון של צבא ארצות הברית בעיראק ובסוריה מעריך כי המערכה לחיסול המדינה האסלאמית בעיראק תיקח לפחות עוד שנתיים נוספות, על מנת לנטרל את מוסול ואת א-ראקה. כוחות הממשלה העיראקית, כבר מחפשים לראות את התוצאות ממוסול, לאחר שהמתקפה החלה כבר לפני חודשיים. סטיבן טאונסנד הוסיף כי "כריתת ראש בסכין כבר לא מספקת את אנשי דאעש, הם החלו להשתמש בלפידים, מסורים חשמליים, ואפילו דחפורים, שמוחצים שורות של אנשים. 
"שימוש בדחפורים נגד אזרחים. מכוניות תופת הן הסכנה הגדולה ביותר שיש כעת לצבא העיראקי" אמר הקצין הבכיר. "בכנות, אני לא חושב שאנחנו לימדנו אותם איך להילחם נגד זה, הם פיתחו שיטה משלהם". טאונסנד גם מתח ביקורת על הגנרלים העיראקיים, שלטענתו גורמים לבלבול גדול מאוד בדעת הקהל: "הם לא מודים בטעויות, ואומרים כי המתקפה נמשכת בשיא הכוח, למרות שכבר שבוע הם לא ביצעו תקיפות, כדי להיערך מחדש. החיילים צריכים לנוח, צריכים להעריך את לאיזה מהלך אנחנו הולכים, כי זה לא עובד בדיוק כמו שחשבנו".

טאונסנד גם התייחס למיליציות האיראניות שהגיעו לאזור והפתיע כשאמר: "לפני שהגעתי לכאן, שמעתי עליהם דברים רעים, אבל מאז שהם הגיעו הם פשוט ממושמעות להפליא. אנחנו לא מרגישים איום על האוכלוסייה המקומית ולא על הכוחות האמריקאים.