נשיא ארצות הברית, ברק אובמה נאם היום (שלישי) בפעם האחרונה בעצרת האו"ם הכללית שנפתחה בניו יורק. בנאומו התייחס אובמה למצב במזרח התיכון ואמר כי "ישראלים ופלסטינים יחיו טוב יותר, אם הפלסטינים ידחו את האלימות ויקבלו את הלגיטימיות של ישראל, ואם ישראל תכיר בכך שהיא לא יכולה לכבוש אדמות פלסטיניות. אנחנו חייבים לעשות יותר כמנהיגים לפעול נגד מגמות של הקצנה ושל דחייה".



בפתח דבריו אמר אובמה: "כשאני מופיע כאן בפעם האחרונה תנו לי לציין את ההתקדמות שעשינו בשמונה השנים אחרונות. מהקטסטרופה הכלכלית שהיינו בה. ניצחנו מנהיגי טרור, פתרנו את האיום האיראני בדרך דיפלומטית, חידשנו את היחסים עם קובה ואנחנו מקבלים היום מנהיג דמוקרטי נבחר במיאנמר".



אובמה התייחס לאיום של דאעש ואמר עוד: "אני מאמין שעלינו להיות הוגנים מול האתגרים עלינו לבנות גשרים ולא להרוס. דעאש שלא מראה שום כבוד לחיי אדם, ובמלחמה בסוריה ששם אין מנצחים, עלינו לדאוג לאלו שמחפשים פתרון משותף. בקונפליקטים עלינו לגרום לכך שיכירו בתחום המשותף. במזרח התיכון הקיצוניים ימשיכו לנסות להדליק את החומר נפץ. מה שנכון במזרח התיכון נכון לכל מקום. ההיסטוריה מראה שעדיף ללמד צעירים מדע והיסטוריה מאשר שנאה ועוינות. עלינו להבטיח טיפול רפואי לכל גזע ולכל מגדר ולכל דת".



לדבריו, ישנו צורך בשיתוף פעולה בינלאומי: "שנים לאחר מלחמה הקרה העולם פחות אלים ויותר עשיר, עם זאת החברות מלאות בחוסר ביטחון ובאתגרים. למרות ההתקדמות הגדולה אנשים מאבדים אמון במוסדות, המתיחות בין ממשלות עולה. אני מאמין שבזמן הזה לכולנו יש בחירה, אנחנו יכולים לבחור במודל טוב יותר של שיתוף פעולה או להיכנס לעולם של קונפליקט בין מדינות שבטים ודתות". 



נשיא ארצות הברית הוסיף כי "העקרונות של דמוקרטיה וזכויות אזרח וחוק בינלאומי הם הבסיס שעליו נשען העולם היום. אנו לא טוענים את הטיעון הזה ללא עובדות. העובדה החשובה ביותר היא שההצלחה הכלכלית של העולם הפכה את החיים טובים יותר להמון אנשים ברחבי העולם".



על הסכם הגרעין עם איראן אמר אובמה: "כשאיראן הסכימה לקבל מגבלות על תכנית הגרעין של הזה אומר שהיא קיבלה החלטה לעבוד עם מוסדות בינלאומיים, מי שמפר את ההבנות הבינלאומיות ישלם מחיר על כך.



"50 שנים של כיבוש - זה טירוף"


קודם לכן, מזכ"ל האו"ם באן קי-מון, הביע בנאום הפתיחה שלו אכזבה עמוקה מהמבוי הסתום בתהליך השלום בין ישראל לפלסטינים. לדבריו פתרון שתי המדינות הולך ומתרחק, ובהיותו ידיד של שני העמים הוא מחויב להזהיר שאם לא ייפתר הסכסוך תישלל מהפלסטינים חירותם ואילו ישראל תיקלע לבידוד עמוק. 



"10 שנים של הרחבת התנחלויות בלתי חוקיות ו-50 שנים של כיבוש - זה טירוף. להחליף את פתרון שתי המדינות במבנה של מדינה אחת יזרע הרס", אמר מזכ"ל האו"ם.



באן קי-מון. צילום: רויטרס
באן קי-מון. צילום: רויטרס



שגריר ישראל באו"ם, דני דנון, הגיב בחריפות לדבריו של מזכ"ל האו"ם ואמר: "הטירוף האמיתי הוא של האו"ם. במקום לתקוף את ההסתה והטרור ובמקום להביא את אבו מאזן לשולחן המו"מ, המזכ"ל בחר לתקוף פעם נוספת את מדינת ישראל", אמר והוסיף: "מדובר באובססיה מטורפת כלפי ישראל והגיע הזמן להפסיק אותה".



דנון הוסיף כי: "בזמן שהטרור הפלסטיני חזר לרחובות ישראל בחר המזכ"ל לתקוף את ישראל ולא את הטרור ולהתעלם מאחריותו הישירה של אבו מאזן וההנהגה הפלסטינית שממשיכים להסית לטרור".



מוקדם יותר היום ראש הממשלה, בנימין נתניהו, המריא לניו יורק לעצרת שבשוליה יפגוש מחר את נשיא ארה"ב אובמה. ראש הממשלה יודה לנשיא באופן אישי על הסכם הסיוע הביטחוני שנחתם בין המדינות. "הסכם שמבטא את עומק היחסים האסטרטגים והברית בין ישראל לבין ארה"ב", נכתב בהודעת משרד ראש הממשלה. בנוסף, נתניהו, שאליו יתלוו בביקור שר האוצר משה כחלון ושגריר ישראל בוושינגטון לשעבר ח"כ מייקל אורן, מתכוון לשוחח עם אובמה על האתגרים וההזדמנויות במזרח התיכון ועל הדרך לקדם יחד שלום וביטחון.



נתניהו ורעייתו שרה, טרם נסיעתו לניו יורק. צילום: קובי גדעון לע"מ
נתניהו ורעייתו שרה, טרם נסיעתו לניו יורק. צילום: קובי גדעון לע"מ



הבית הלבן מצדו הודיע באופן רשמי כי הפגישה תעסוק בנושא הפלסטיני ובבנייה בהתנחלויות. בשבועות האחרונים החריף הממשל את הטון בנוגע לבנייה מעבר לקו הירוק, ודוברי מחלקת המדינה אף כינו את הרחבת ההתנחלויות "פרובוקציה". הם גם ציינו שהפעולות של ישראל בשטחים מעלות סימני שאלה גדולים לגבי התוכניות העתידיות של נתניהו. על הרקע הזה ישנם חששות בירושלים שאובמה ינסה בחודשים האחרונים לכהונתו להביא הצעת החלטה למועצת הביטחון נגד ההתנחלויות.