ארגון דאעש לקח היום (שבת) אחריות על הפיגוע בניס בו נהרגו 84 בני אדם ביום העצמאות הצרפתי, כאשר המחבל ממוצא טוניסאי, מוחמד לוחאג' (31), דהר עם משאית לתוך המון החוגגים ודרס אותם למוות. נטילת האחריות מנוגדת לדיווחים כי המחבל לא היה מקושר לגורמים אסלאמיים קיצונים. סוכנות הידיעות המזוהה עם דאעש "אל אעמאק" פרסמה היום הצהרה כי המדינה האסלאמית היא זו שעומדת מאחורי הפיגוע הנוראי וכי המבצע הוא "חייל" שלה. המחבל המוכר למשטרה היה בעל דרכון צרפתי והתגורר בריביירה הצרפתית כאשר הסתבך בעבר עם החוק.



סוכנות הידיעות "אל אעמאק" ציטטה גורמים ביטחוניים שאמרו כי התוקף ביצע את המעשים כ"תגובה על הקריאות לפגוע באזרחים במדינות הנלחמות במדינה האסלאמית".



לא היה דתי וסבל מדיכאון



מכריו של המחבל לוחאג' סיפרו אתמול על אדם מסוגר ומאיים, שייתכן שסבל מדיכאון לאחר גירושיו מאשתו. לוחאג' היה נשוי ואב לשלושה ילדים, אך בשנתיים האחרונות הוא ואשתו חג'ר חאלפלה היו בתהליכי גירושים, שהפכו לרשמיים לאחרונה. הסיבה שנפרד מאשתו, ככל הנראה, היא ויכוחים אלימים ביניהם. לאחר האירוע אשתו נלקחה למעצר.



תמונתו של המחבל. צילום שהופץ על ידי רשת "אל ג'זירה"
תמונתו של המחבל. צילום שהופץ על ידי רשת "אל ג'זירה"



וואליד חמו, בן דודה של אשתו של המפגע, אמר ל"מייל אונליין" כי "לוחאג' לא דתי. הוא לא הלך למסגד, לא התפלל, לא קיים את הרמאדן. הוא שתה אלכוהול, אכל חזיר ועשה סמים. הוא לא היה מוסלמי, הוא היה חתיכת חרא. הוא הרביץ לאשתו". חמו סיפר כי בת דודתו "נמצאת עם המשטרה. לקחו אותה בשעות הבוקר כדי להגן עליה. היא נתנה עדות בתחנה". בלשים פשטו אתמול על דירתם של בני הזוג, הממוקמת בשכונת עוני בניס.



בסרטון וידאו שתיעד את הפיגוע נראית המשאית דוהרת בטיילת של ניס, כשהיא דורסת את העומדים בדרכה. עוד ניתן לראות כי בשלב מסוים נראה אופנוע נוסע לצדה, כשלפתע הרוכב נוטש את האופנוע ומנסה לעלות על המשאית על מנת לעצור אותה. על פי הדיווחים, לאחר נסיעה של כשני קילומטרים, ירד הנהג מן הרכב והחל לירות לעבר העוברים ושבים, עד שחוסל על ידי המשטרה. עוד דווח אתמול כי המחבל שהה תשע שעות לפני הפיגוע בניס, אז נשאל על ידי המשטרה מדוע הוא נצמא באזור החגיגות והשיב כי הוא מוביל גלידה.



צרפת חוותה גל פיגועי טרור רצחני במיוחד בסוף השנה שעברה, כאשר במהלך חודש נובמבר נרצחו 132 בני אדם וכ-80 נוספים נפצעו בהתקפת טרור ברחובות פריז, שהתחילה במועדון הבטקלן ונמשכה בפיגוע התאבדות במסעדה ליד אצטדיון סטאד דה פראנס בו נערך משחק כדורגל. ניס, בה התרחש הפיגוע שאירע ביום חמישי, הייתה חלק מהערים שאירחו את משחקי היורו שנערכו בצרפת בחודש שעבר והסתיימו לפני שבוע. בזמן הטורניר, צרפת הייתה בכוננות גבוהה בשל החשש כי גורמי טרור ינסו לפגוע בשוהים במקום.