נשיא טורקיה, רג'יפ ארדואן, התייחס הערב (רביעי), למתקפת הטרור בשדה התעופה אטאטורק שבאיסטנבול, בה נהרגו 42 בני אדם ומעל למאה נוספים נפצעו. בנאומו ארדואן קרא למדינות המערב להראות עמידה נחושה יותר כנגד הטרור: "ההתקפה, שהתרחשה בחודש הרמדאן, הראתה שטרוריסטים פוגעים באזרחים תמימים ללא אבחנה. מטרת ההתקפה היא לערער את יסודותיה של טורקיה בעזרת שפיכות דמים וגרימת כאב".



ארדואן הוסיף ואמר שהוא מצפה מממשלות, בתי מחוקקים, מהתקשורת ומארגוני חברה אזרחית ברחבי העולם, ובעיקר במערב, להביע עמדה נחרצת נגד הטרור. "אל תטעו", אמר ארדואן, "בשביל קבוצות טרור אין הבדל בין איסטנבול, ברלין, אנקרה או שיקגו. אם העולם לא יילחם בטרור בשיתוף פעולה, כל התסריטים הנוראיים ביותר שאנו יכולים לדמיין, יתרחשו, אחד אחרי השני". בסיום דבריו, ארדואן שלח את תנחומיו לעם הטורקי ולמשפחות הקורבנות ואיחל החלמה מהירה לפצועים.



גם ראש ממשלתה של טורקיה, בינאל יילדרים, התייחס לפיגוע. בנאומו אמר יילדרים כי אין זה מפתיע שהפיגוע התרחש בעוד טורקיה נלחמת בטרור, אך ביכולתה של טורקיה להתאושש ולנצח את הטרור. 




"התסריטים ההנוראיים ביותר", רובה ששומש במהלך הפיגוע.
"התסריטים ההנוראיים ביותר", רובה ששומש במהלך הפיגוע.


"איום הטרור מעולם לא היה גדול יותר"


גם בעולם נשמעו גינויים רבים לפיגוע באיסטנבול. שני המועמדים לנשיאות ארצות הברית, התייחסו לפיגוע. המועמד הרפובליקני, דונלד טראמפ, טען שאיום הטרור מעולם לא היה גדול יותר: "האויבים שלנו הם אכזריים וחסרי רחמים, ויעשו הכל בכדי לרצוח את אלה שלא עושים כרצונם. עלינו לנקוט בצעדים אשר יגנו על אמריקה מפני טרוריסטים ולעשות את כל שביכולתנו כדי לשפר את ביטחוננו ולשמור על אמריקה בטוחה".



המועמדת הדמוקרטית, הילרי קלינטון, הדגישה את חשיבות השיתוף הפעולה הבין לאומי במלחמה בטרור: "ההתקפה באיסטנבול היום רק מחזקת את נחישותנו להביס את הטרור ואת הג'יהאדיזם הרדיקלי ברחבי העולם", היא אמרה, "עלינו להעמיק את שיתוף הפעולה שלנו עם בנות בריתנו והשותפות שלנו במזרח התיכון ואירופה בכדי להתמודד עם האיום הזה". גם בבית הלבן גינו את הפיגוע בצורה החריפה ביותר, לדבריהם, בעוד משרד המשפטים האמריקאי וה-F.B.I. הציעו סיוע למקביליהם הטורקים. 




מזכ"ל האו"ם, באן קי מון, גינה את הפיגוע, שלח תנחומים למשפחות הנפגעים ואיחולי החלמה לפצועים.



כוחות הביטחון הטורקים בזירת הפיגוע. צילום: רויטרס.
כוחות הביטחון הטורקים בזירת הפיגוע. צילום: רויטרס.



"גל טרור בטורקיה"



כזכור, הפיגוע שנערך בנמל התעופה העיקרי של איסטנבול, ואחד הגדולים בעולם, נמל אטאטורק, בוצע על ידי שלושה מחבלים לפחות, והיה פיגוע משולב של ירי והתאבדות. כרגע עדיין לא ברור מי אחראי לפיגוע, כאשר טורקיה מותקפת על ידי שתי תנועות שלא בוחלות בביצוע פיגועים. המחתרת הכורדית חידשה את מלחמתה בטורקיה בשנה האחרונה לאחר תקופה ארוכה של הפסקת אש, וגם דאעש, ארגון המדינה האסלאמית, ביצע פיגועים רבים במדינה. אך הסימנים במקרה זה מורים על דאעש, בעיקר בגלל היעד האזרחי והשימוש במחבלים מתאבדים.



מכונית תופת במרכז איסטנבול. צילום: רויטרס
מכונית תופת במרכז איסטנבול. צילום: רויטרס



זהו אינו הפיגוע היחיד שהתרחש במדינה בשנת 2016, והוא ממשיך את רצף הפיגועים בטורקיה. בתחילת החודש, מכונית תופת התפוצצה ברובע וזנסילר באיסטנבול והביאה למותם של 11 בני אדם ולפציעתם של 36 נוספים. הפיגוע בוצע כאשר מטען רב עוצמה הופעל בשלט רחוק ליד אוטובוס משטרתי ושבעה מההרוגים היו שוטרים. ובחודש מרץ האחרון, שלושה ישראלים נהרגו בפיגוע שאירע באיסטנבול. קבוצה של 14 ישראלים נפגעה בפיגוע. ה-14 שהו במסעדה ברחוב קניות הומה אדם בעיר ליד כיכר טקסים, כשמחבל מתאבד הגיע למקום והתפוצץ.