התפתחות במה שהולך ומסתמן כפרשת השגריר בברזיל: בעוד גורמים רשמיים בממשלת ברזיל סירבו להגיב על האם נשיאת ברזיל, דילמה רוסף, אכן תקבל את מינויו של יליד ארגנטינה, דני דיין, לשגריר ישראל במדינתה, גורם רשמי במשרד החוץ הברזילאי אמר הערב (ראשון) ל"רויטרס" כי "אני לא רואה את זה קורה". הגורם ביקש שלא להיחשף בשמו מפני שהוא אינו מוסמך לדבר בנושא, לדבריו, והוסיף כי "ישראל תצטרך למצוא שגריר אחר מפני שהבחירה בדיין הרעה את היחסים שממילא נעשו חמוצים ב-2010, כאשר ברזיל החליטה להכיר במדינה פלסטינית בגדה המערבית, במזרח ירושלים וברצועת עזה".

בתוך כך, דיון בלשכת ראש הממשלה באשר לסוגיית מינויו של דיין התרחש הבוקר, ובו הציגה סגנית שר החוץ ציפי חוטובלי את תוכנית העבודה של משרד החוץ באשר לצעדים האפשריים שיוכלו לקדם את מינויו של דיין לשגריר ישראל בברזיל. בסופו של הדיון, הוחלט שמשרד החוץ יפעל על בסיס תוכנית העבודה מול שלל גורמים בברזיל על מנת להבהיר שישראל תראה בחומרה רבה פסילה של מינוי על רקע דעות פוליטיות, בעוד שדיין זוכה לקונצנזוס מכל גווני הקשת הפוליטית.

חוטובלי אמרה בתום הדיון: "משרד החוץ יפעל בכל הכלים העומדים לרשותו על מנת שמינויו של דני דיין לברזיל יצלח. מדינת ישראל לא תקבל תופעה של פסילת שגריר על רקע אידאולוגי, ואנו נפעל באמצעים הדיפלומטים כדי להבהיר זאת בצורה הברורה ביותר". במשרד החוץ אמרו כי תוכנית התגובה שלהם בנושא "מתבססת על שורת צעדי תגובה שיבהירו לברזיל שאנחנו לא מתכוונים לעבור בשתיקה על ההתנהלות שלה בנושא".


"גמד בזירה הדיפלומטית"

המתיחות בין שתי המדינות גברה בשנה שעברה כאשר דובר משרד החוץ כינה את ברזיל "גמד בזירה הדיפלומטית", לאחר שברזיליה משכה את שגרירה כדי למחות על מבצע "צוק איתן". לממשלת ברזיל היו סיבות נוספות לזעום על המינוי, מפני שההודעה על מינוי דיין על ידי רוה"מ נתניהו נעשתה דרך טוויטר ב-5 באוגוסט השנה, לפני שנודע לברזיל דבר המינוי, או שהסכימה לו, לפי הנורמות הדיפלומטיות המקובלות.

במשך סוף השבוע האחרון, דיין עבר למתקפה על מנת להגן על המינוי שלו, כשאמר כי ממשלת ישראל לא עושה מספיק כדי ללחוץ על ברזיל לקבל את מינויו. דיין אמר כי בכך שאינה עושה זאת, ישראל יוצרת תקדים הקובע כי מתנחלים אינם יכולים לייצג את ישראל בעולם. ואילו עמנואל נחשון, דובר משרד החוץ, אמר ל"רויטרס" כי הקשרים עם ברזיל "טובים וחשובים", כשהוא מציין את פתיחת הקונסוליה החדשה בברזיל ואת ההזדמנויות העסקיות לחברות אבטחה ישראליות בזמן התחרויות האולימפיות בריו דה ז'נרו באוגוסט 2016.

בתוך כך, זכורה התבטאותו של מזכ"ל תנועת אש"ף, בכיר הרש"פ סעיב עריקאת בנושא מינויו של דיין, שהרעיף שבחים על מדיניותה של ברזיל: "ברזיל תאבד מאמינותה אם תסכים לפשעי מלחמה, אפרטהייד וקולוניזציה. וזה מה שדני דיין מייצג", כך אמר ביום רביעי שעבר בכיר הרשות הפלסטינית לעיתון הברזילאי הנפוץ "פוליה" היוצא לאור בסן פאולו, על רקע אי מינויו של דיין לשגריר בברזיל.
עריקאת הוסיף: "דיין הוא מתנחל בלתי חוקי, שעבודתו היא להצדיק את הקולוניזציה הפושעת של ישראל בפלסטין. ראינו במינויו אישור מחודש למחויבות הישראלית להתנחלויות". ברזיל מעכבת למעלה משלושה חודשים את הסכמתה למינויו של דני דיין לשגריר בברזיל".
 

"חמישית מאזרחי ישראל מתנגדים למינוי"

החשש להתפתחות האירוע למשבר דיפלומטי מלא בין ישראל לברזיל החל על רקע אי רצונה של ברזיליה למנות את יו"ר מועצת יש"ע לשעבר דני דיין לשגריר. ברזיל מעכבת יותר מארבעה חודשים את מתן הסכמתה למינוי, לאור דעותיו המדיניות של דיין. השגריר היוצא רדא מנסור עזב את ברזיל לפני כמה ימים, ומאז מנהל את השגרירות סגנו. 
בשנים האחרונות הורע מצבה התדמיתי של ישראל במדינות הלטיניות ביבשת, בעיקר לאור המשא ומתן עם הפלסטינים. במהלך מבצע צוק איתן, נקרא השגריר דאז, מנצור, לשיחת נזיפה על ידי ברזיל, שהצהירה לא אחת כי מדינה פלסטינית חייבת לקום בהקדם.

גם בישראל נשמעו התנגדויות למינוי. ח"כ יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת) פנה לנשיאת ברזיל, דילמה רוסף, בבקשה שלא תאשר את המינוי. הוא גם נפגש עם שגריר ברזיל בישראל, אנריקה סרדיניה פינטו, והציג בפניו את הסיבות להתנגדותו למינוי דני דיין לשגריר ישראל בברזיל.  
"הבהרתי לשגריר שאנחנו מייצגים כחמישית מאזרחי המדינה שמתנגדים למינוי. רק אתמול נשיאת ברזיל הביעה שוב את תמיכתה בהקמת מדינה פלסטינית, ולכן אנו מאמינים כי ברזיל תתנגד למינוי דיין ותביע עמדה ברורה נגד ההתנחלויות ונגד העמקת הכיבוש", אמר ח"כ ג׳בארין.
ראש הממשלה ושר החוץ, בנימין נתניהו, הודיע על מינויו של דיין כבר לפני למעלה מארבעה חודשים ואמר כי "אמריקה הלטינית היא אחד היעדים המרכזיים של מדינת ישראל כחלק מהמאמצים לפתח שווקים חדשים אשר יתרמו להגדלת הצמיחה במשק. אני סמוך ובטוח שדני דיין יביא איתו לתפקיד את ניסיונו הרב ויעמיק את היחסים בין ישראל לבין ברזיל".