השבוע יתחיל עוד קורס צוללות יוקרתי בבית הספר לצוללות שבארצות הברית, אך הפעם, בנוסף לעשרות הגברים, יתחילו את הקורס גם ארבע נשים. מדובר במהפכה, לא פחות.

רק לפני כמה שבועות נתבשרנו על נשים שהתחילו את קורס הלוחמים (והלוחמות) של יחידת העילית הריינג'רס, אך הפעם מדובר במחסום גדול יותר מההבדלים, אם קיימים, ביכולת פיזית בין גברים לנשים.

הבעיות העיקריות, ומה שמנע את השתלבות הנשים עד עתה, הן טכניות; מקום, היגיינה, פרטיות וחיכוך פיזי. על כל המחסומים האלו עובד חיל הים ומתחיל לבצע שינוים טכניים וגם תפיסתיים.


יש מקום? מבט אל תוך צוללת אמריקאית. צילום: יח"צ חיל הים האמריקאי

את השינוי ניתן לראות כבר בקורס. צוות בית הספר צירף לשורותיו נשים מדריכות שתפקידן, בנוסף להדרכה ולימוד, גם ללוות את ארבע הנשים הצעירות בדרכן לשרות בחיל הים. ביה"ס נערך גם מבחינת מיקום בבסיס ויצר חייץ במגורי החיילים כדי לאפשר לנשים להתגורר ולהתקלח בנפרד.

כשמנסים לתרגם את ההצלחה המגדרית של הקורס לשרות בצוללת, הבעיות רק גדלות. צוללת ידועה בחוסר הפרטיות ובמעברים הצרים, לעיתים מידי, בין האגפים. חיכוך פיזי הוא בלתי נמנע. מגורים של לוחמי הצוללות הם פתוחים ומשותפים. ישנם מעט מאוד מקלחות וחדרי שרותים בצוללת מה שיקשה עוד יותר על השילוב.

בצוללות אמריקאיות כבר משרתות נשים קצינות. לדרגות הקצונה יש פרטיות גדולה הרבה יותר וחדרים קטנים יותר, מה שמאפשר חלוקה ופרטיות לנשים. אצל החיילים "הפשוטים" זה לא כך. חיל הים האמריקאי הבטיח כי יימצא הפיתרון לפרטיות ולהיגיינה בצוללת. בנוסף להפרדה הטכנית מועברות הדרכות לחיילים ולקצינים על שילוב נשים וגברים ועל פרטיות.

רואים משהו? אח"י תנין. צילום: דובר צה"ל


ואצלנו?


בצוללת ממוצעת אמריקאית יש כ-170 חיילים וקצינים. בצוללת ישראלית פחות משליש, מה שאומר שהצוללות שלנו יותר קטנות. לעומת צוללות אמריקאיות, בצוללות ישראליות אין אפילו חדר אחד שניתן לסגור. בגלל בעיות מקום, אצלנו עובדים, חיים וישנים ב'אופן ספייס'. האם גם אצלנו ישרתו נשים?

 מבט נוסף על הצוללת אח"י תנין: