כחודש לאחר מינויו לממלא מקום מזכ"ל הוועד הפועל של אש"ף, מונה היום (ראשון) סאיב עריקאת באופן רשמי לתפקיד, מה שסולל את דרכו לתפקיד יורשו של אבו מאזן בתפקיד יושב הראש.



המועמדות של עריקאת התאפשרה לאחר פיטוריו בתחילת החודש של יאסר עבד רבו מהתפקיד. סלים זענון, חבר הוועד הפועל, בירך את עריקאת על מועמדותו ואיחל לו "התחלה חדשה בהפעלה מחדש את מנגנוני הארגון ומוסדות אש"ף, כדי שיישאר הנציג הלגיטימי היחיד של העם הפלסטיני בכל העולם, עד להקמת המדינה העצמאית ובירתה מזרח ירושלים, וחזרת הפליטים לאדמתם", כדבריו.



תפקיד זה מציב את עריקאת כאיש מספר 2 לאחר יו"ר הרשות אבו מאזן. למרות שברשות לא מדברים בפומבי על מינוי סגן ליו"ר בן ה-80, אלא שבאחרונה גוברים הקולות שעל מחמוד עבאס למנות לעצמו סגן, כאשר השם המוביל במסדרונות השלטון במוקאטעה הוא עריקאת, בכיר הנושאים ונותנים מצד הפלסטינים עם ישראל. "אין ספק שהיותו ראש צוות המו"מ עם ישראל, הוא שהביא למינויו לתפקיד זה", כתב לאחרונה ד"ר האני אל-עקאד במאמר בסוכנות הידיעות הפלסטינית "סמא".



עריקאת נחשב ליורשו של אבו מאזן, בשל הפופולריות שהוא צבר בשנים האחרונות בקרב הפלסטינים. למרות שהיו"ר לא מדבר על כך בפומבי, במידה וייערכו בחירות לנשיאות הרשות בתקופה הקרובה, סביר להניח שאבו מאזן לא יציג את מועמדותו. "הסכסוך הפנימי והמאבק בין בכירי באש"ף לבין אבו מאזן הביא אותו לערוך שינויים פנימיים", אמר בכיר פלסטיני. "אבו מאזן הוא שהציג את מועמדתו של עריקאת לתפקיד מזכ"ל הוועד הפועל – ופירוש הדבר שהוא רואה בו סגנו".