השבוע, נעצרו מספר אזרחים סינים ברחבי אירופה, בגין ריגול והשפעה לא חוקית בפוליטיקה ובמסחר. אחד הנעצרים, מי שהתובעים כינו אותו "תיק חמור במיוחד" הוא ג'יאן גואו, אזרח סיני שעבד כעוזרו של מקסימיליאן קראה, חבר הפרלמנט האירופי מטעם מפלגת הימין הקיצוני "אלטרנטיבה לגרמניה", ידידתה של רוסיה. מפלגה זו בין היתר מייצרת עמדות שמרניות ואנטי-פמיניסטיות ומתנגדת לשוויון מגדרי והגירה ולאחרונה, אף נחשדה בשיתוף פעולה עם נאו-נאצים.

שר החוץ של סין וואנג יי נפגש עם שר החוץ ההונגרי פטר סיירטו בבודפשט (צילום: REUTERS/Bernadett Szabo)
שר החוץ של סין וואנג יי נפגש עם שר החוץ ההונגרי פטר סיירטו בבודפשט (צילום: REUTERS/Bernadett Szabo)

"מצב חירום נאצי": מועצת העיר דרזדן בהכרזה יוצאת דופן
"המפגע היה מסונוור משנאה": הקהילה היהודית בגרמניה בהלם

לפי הניו יורק טיימס: בתחילת החודש, גירשה שבדיה עיתונאי סיני שהיה תושב המדינה, בטענה כי הוא מהווה איום על הביטחון הלאומי. "אירופה איבדה את הסבלנות עם סין", אמרה איוונה קרסקובה, חוקרת צ'כית באגודה לנושאים בינלאומיים. "לסין עדיין יש חברים איתנים באיחוד האירופי, בעיקר בהונגריה. אבל אירופה עברה מעמדה של "הכחשה מוחלטת" מהסכנה הנשקפת ממבצעי הריגול הסינים - ל"השקפה פחות נאיבית, שתגן על האינטרסים שלה". 

מספר מומחים, אומרים כי ההאשמות הללו לא הצביעו כל כך שסין שיכללה את מכונת הריגול שלה, אלא שמדינות אירופה הגבירו את תגובתן לדבר. שירות הביטחון של גרמניה מזהיר באופן פומבי כבר משנת 2022, על הסיכון שנתינת אמון בסין. לדבריהם: "רוסיה היא הסערה וסין היא שינוי האקלים".