ראש ממשלת ספרד פדרו סנצ'ס הודיע אתמול (שני) במכתב ברשת ה-X כי ישהה את תפקידו עד לשבוע הבא כדי להחליט האם רוצה להמשיך ולהוביל את הממשלה. "אני אמשיך לעבוד - אבל אבטל את סדר היום הציבורי שלי לכמה ימים, כדי שאוכל להרהר ולהחליט באיזו דרך ללכת. בשבוע הבא, ה-29 באפריל, אתייצב בפני התקשורת ואודיע על החלטתי".

מלחמת שברים: כך הוביל ראש ממשלת ספרד לקרע ביחסים עם ישראל
אחרי האמירה ההזויה על החטופה ש"הלכה לאיבוד": ראש ממשלת אירלנד התפטר

במכתב שכתב לאזרחים, אמר כי אמנם זה "לא רגיל" שהוא פונה אליהם כך אך, לטענתו, עשה זאת בעקבות "חומרת ההתקפות שהוא ואשתו מקבלים והצורך לתת לכך מענה באופן רגוע. אני זקוק בדחיפות לחשוב האם כדאי לי להוביל את הממשלה או לוותר על הכבוד הזה".

הוא הוסיף שהעדים בנושא יזומנו למשפט ביום שני. על כן, כך נראה, זו הסיבה שבחר ביום הזה כדי להודיע האם יתפטר.

ברקע לכך, בית המשפט המקומי במדריד אישר כי פתח בהליכים נגד אשתו של סנצ'ס, בגוניה גומז, לאחר תלונה של ארגון ימין במדינה בשם "נקי ידיים" (מאנוס לימפיאס). הארגון האשים אותה בהשפעתה כאשת ראש ממשלה כדי להשיג ספונסרים לקורס לתואר שני באוניברסיטה שניהלה, והיא תיחקר לצורך בדיקה האם אכן היה לה קשר למעשי רוכלות ושחיתות והשפעה על עסקים. היא טרם הגיבה.

בספרד, במקרה כמו זה, שבו מוגשות תלונות פליליות נגד צד שלישי, השופטים עצמם בוחרים האם לפעול בנושא או לא, ולא כל האשמה מובילה בהכרח לחקירה.

ראש ממשלת ספרד פדרו סנצ'ס (צילום: רויטרס)
ראש ממשלת ספרד פדרו סנצ'ס (צילום: רויטרס)

עם זאת, ראש הממשלה טען במכתבו לאזרחים כי היא מותקפת כדי להחליש אותו - באופן פוליטי ובאופן אישי. שכן, סנצ'ס נמצא בראש מפלגת הפועלים הסוציאליסטית הספרדית (PSOE), שבשנה שעברה הבטיחה עוד קדנציה. לטענתו, הם הגישו את התלונה כדי לכסות על פרשות שחיתות משלהם. "למרות מה שהתקשורת הימנית והארגונים הימניים הקיצוניים מנסים ליצור, מעולם לא הייתה לי זיקה לכך", כתב.

מה עכשיו?

לפי החוק הספרדי, בחירות בספרד קורות רק שנה לאחר שיפוזר הפרלמנט. על כן, אם יכריז סנצ'ס ביום שני כי הוא מתכוון לפזר את הפרלמנט - הוא יישאר בתפקידו עד להקמת ממשלה חדשה, כש"בחירות הבזק" יתקיימו לא לפני ה-21 ביולי.

אם אכן יפרוש - מלך ספרד פליפה יצטרך להיפגש עם כל המפלגות המיוצגות בבית התחתון כדי להתחיל תהליך מחדש, ולקבוע מועמד שלו יהיה רוב פרלמנטרי - שיהיה ראש ממשלה.

איך זה קשור לישראל?

כזכור, ראש ממשלת ספרד תקף לא פעם את מדיניותה של ישראל באשר למלחמה בעזה. בראיון לטלוויזיה הספרדית בנובמבר, אמר כי יש לו ספק רציני שישראל עומדת בחוק ההומניטארי הבין-לאומי. זאת, לאחר שבסוף השבוע אמר בנאום שנשא במסיבת עיתונאים במעבר רפיח כי "מה שקרה בעזה ב-45 ימים האחרונים הוא הטרגדיה הגדולה ביותר בעידן המודרני".

הריסות ברפיח (צילום: Abed Rahim Khatib/Flash90)
הריסות ברפיח (צילום: Abed Rahim Khatib/Flash90)

עוד הוכחה לכך שאינו מרוצה מהממשל, הגיעה בשנה שעברה. סנצ'ס, באפריל 2023 הודעה מצולמת למובילי המחאה נגד הרפורמה במערכת המשפט, שהוקרנה במהלך ההפגנה בקפלן, תל אביב, ובה אמר: "חברים ישראלים יקרים, האינטרנציונל הסוציאליסטי נאבק תמיד למען צדק חברתי ושוויון, אך כפי שרבים מכם יודעים, אלה ערכים שאי אפשר לקבל כמובן מאליו, וצריך לקדם אותם ולהגן עליהם על בסיס יומיומי".

בנוסף אתמול אמר כי דיבר עם "ראש ממשלת פלסטין", מוחמד מוסטפא, ובירך אותו על הקמת הממשלה החדשה. לאחר מכן כתב כי דיבר גם עם נשיא איחוד האמירויות ושוחח איתו על קידום פתרון שתי המדינות.