בית המשפט באיראן גזר היום (רביעי), עונש מוות על הראפר האיראני טומאג' סאלחי, שהורשע בעבר בעבירות שקשורות ל"מחאת החיג'אב" שפרצה בעקבות מותה של הצעירה מהסא אמיני, שנהרגה לאחר שנעצרה על ידי המשטר בטענה כי "התרשלה" בעטיית החיג'אב. עורך דינו של סאלחי, אמיר רייסאן, הגיב על גזר הדין ואמר כי "בית המשפט המהפכני באספהאן דן את סאלחי למוות באשמת שחיתות, סיוע להמרדה, התקהלות וקנוניה, תעמולה נגד המערכת וקריאה למהומות. זוהי החלטה חסרת תקדים, ואנחנו בהחלט נערער על גזר הדין הזה", הוסיף. 

המלחמה הפסיכולוגית של חיזבאללה: המסר העמום של נסראללה בתיעוד חדש
ציר הרשע: נסראללה נועד עם בכירי חמאס והגא"פ והתייחס לראשונה ללחימה

עצרת המונים לציון יום השנה ה-41 למהפכה האסלאמית באיראן (צילום: רויטרס)
עצרת המונים לציון יום השנה ה-41 למהפכה האסלאמית באיראן (צילום: רויטרס)

 
כזכור, מאות בני אדם נהרגו במהלך "מחאת החיג'אב". ההפגנות נחשבו להפגנות הקשות ביותר שנערכו מאז המהפכה האסלאמית של ח'ומייני בפברואר 1979. ארגוני זכויות אדם ברחבי העולם טענו כי אלפי מפגינים נעצרו באגרסיביות על ידי כוחות הביטחון האיראניים. בנוסף, דו"ח מיוחד על האו"ם קבע כי השלטונות ברפובליקה האסלאמית ביצעו הפרה נרחבת ומתמשכת של הפרות זכויות אדם נגד אזרחיהם, בהפרה של החוק הבינלאומי, תוך שהם פוגעים במכוון בנשים ונערות.

נשים איראניות מפגינות נגד המשטר (צילום: צילום מסך)
נשים איראניות מפגינות נגד המשטר (צילום: צילום מסך)

על פי הדיווחים, מפגינות הותקפו באופן ספציפי בשל המגדר שלהן. הן נורו מטווח אפס בפניהן, בחזן ובאיברי מינן. לפי ארגון משמר זכויות האדם, יותר מ-500 איש, כולל 68 ילדים, נהרגו על ידי כוחות הביטחון במהלך ההפגנות. ההערכה היא כי יותר מ-20 אלף מפגינים נעצרו, לפחות תשעה מהם הוצאו להורג מאז.