בעולם המקושר של ימינו הנוף הגיאופוליטי מתפתח ללא הרף. כאשר שחקנים מרכזיים כמו סין, איראן, רוסיה וצפון קוריאה ממלאים תפקידים משמעותיים בעיצוב הדינמיקה העולמית ובהשלטת סדר היום על דעת ובטחון הציבור. האינטראקציות והבריתות בין מדינות אלו עוררו חששות, במיוחד ביחסים בינלאומיים פוטנציאליים על ישראל והעולם המערבי הרחב.

"לצד הסמכות מונחת אחריות כבדה": מכתב ההתפטרות המלא של חליוה
הידוק השותפות האסטרטגית: ציר הרשע החדש שנרקם לעיני ישראל | ד"ר ענת הוכברג-מרום

סין ורוסיה לדוגמא שתי מעצמות על אשר חברות קבועות במועצת הביטחון של האו"ם, חיזקו את השותפות האסטרטגית ביניהן בשנים האחרונות. ברית זו מונעת על ידי אינטרסים משותפים במאבק בהשפעה מערבית ובקידום סדר עולמי רב קוטבי. שתי המדינות ערכו תרגילים צבאיים משותפים ושיתפו פעולה ביוזמות כלכליות.

שיתוף הפעולה הגובר הזה מציב אתגר לדומיננטיות של מעצמות המערב ועלול לשנות את מאזן הכוחות בעניינים גלובליים. רוסיה מקפידה לשחק על כל המגרש. כאשר היא מחזיקה פה מצד אחד שגרירות בארץ ומצד שני מוכרת טילים לאיראן. הוכחה נוספת שימיו של הצאר לא תמו הם רק שינו תצורה.

הדר מילר, חברת מועצת לוד (צילום: ירמה טל)
הדר מילר, חברת מועצת לוד (צילום: ירמה טל)


איראן ורוסיה גם טיפחו שותפות אסטרטגית, במיוחד בהקשר של הסכסוך הסורי- אפגני-כורדי. ההתערבות הצבאית של רוסיה בתמיכה במשטר אסד תאמה את האינטרסים של איראן בשמירה על השפעה באזור. שיתוף הפעולה הזה עורר חששות במערב בשל תמיכתה של איראן בקבוצות פרוקסי והחתירה שלה ליכולות גרעיניות. לקשרים ההדוקים בין איראן לרוסיה יש פוטנציאל לערער את יציבות המזרח התיכון ולהוות איום על ביטחון ישראל.

לבריתות אלה הצטרפו גם קוריאה וסין. מערכת היחסים של צפון קוריאה עם סין מאופיינת זה מכבר כברית אסטרטגית, כאשר סין משמשת כמעניקה הכלכלית והפוליטית העיקרית של צפון קוריאה. למרות מתיחות מזדמנת, סין מילאה תפקיד מכריע בתמיכה במשטר הצפון קוריאני ובמניעת הסנקציות הבינלאומיות מלקטוע את המדינה. שאיפותיה הגרעיניות וההתנהגות הפרובוקטיבית של צפון קוריאה היו מקור לדאגה עבור העולם המערבי, כמו גם עבור מדינות שכנות כמו דרום קוריאה ויפן.

הקשרים הגאופוליטיים האלו מעוררים כמה דאגות עבור ישראל והעולם המערבי. המערך של סין, איראן, רוסיה וצפון קוריאה מציב אתגר לערכים ולאינטרסים שבאופן מסורתי עמדו בבסיס הסדר הבינלאומי. התפשטות היכולות הגרעיניות, התמיכה בקבוצות פרוקסי והתעלמות מנורמות בינלאומיות עלולות לאיים על היציבות והביטחון במזרח התיכון ומחוצה לה.

ישראל, במיוחד, מתמודדת עם איומים ישירים מהתכנסותן של בריתות אלה. תמיכתה של איראן בקבוצות מיליטנטיות כמו חיזבאללה, יחד עם שאיפותיה הגרעיניות, מהווה אתגר ביטחוני משמעותי עבור ישראל. גם בימים אלה בהם עולים קולות של מלחמת עולם צריכים לזכור את אמירתו האלמותית של בן גוריון: "לא משנה מה יאמרו הגויים- משנה מה יעשו היהודים". במקרה דנן, על ישראל להמשיך ולהגן על עצמה בכל מחיר, גם במחיר מלחמה עם מעצמות אחרות. אחרי התקפתה חסרת הרסן של איראן, גם העולם החופשי יודע שלא מדובר רק על מלחמת ישראל בציר הרשע אלא מלחמה של העולם הנאור כולו. בשל כך, ישראל לא תעמוד לבדה בחזית אך היא רק היחידה שתבטיח את שלום תושביה והמשך פיתוחה שלה.

הדר מילר, חברת מועצת העיר לוד. מחזיקת תיק קשרי חוץ ויחסים בינלאומיים של העיר לוד ומומחית לתקשורת בינלאומית