לאחר העברת חבילת סיוע צבאית גדולה של ארה"ב לאוקראינה, הנשיא וולודימיר זלנסקי אמר אתמול (ראשון), כי ארצו תוכל להדוף מתקפה רוסית גדולה רק ​​אם הנשק האמריקאי יגיע במהירות. זלנסקי אמר, כי כוחותיו נערכים לקרב משמעותי במזרח המדינה, שם שואפת רוסיה לכבוש את העיר חסיב יאר עד ה-9 במאי, התאריך שבו מציינת רוסיה את ניצחון ברית המועצות על הכוחות הנאצים במלחמת העולם השנייה.

בזמן שכל העולם נגדנו: מחאת ענק בעד ישראל - ולא תאמינו איפה
עליית מדרגה באנטישמיות בארה"ב: סטודנטים יהודים נקראו לעזוב לבתיהם

זלנסקי אמר, כי לחייליו "חסר הציוד הנדרש כדי להילחם במזל"טים רוסים, שבעצם מנחים את הארטילריה שלהם". לדבריו, לכוחות האוקראינים אין נשק ארוך טווח משלהם, או הגנה אווירית נאותה, וציין כי בעוד המחוקקים האמריקאים דנו בחבילת הסיוע, אוקראינה איבדה זמן ומומנטום.

"התהליך נתקע כבר חצי שנה והיו לנו הפסדים בכמה כיוונים במזרח. זה היה מאוד קשה ואיבדנו את המומנטום שם", אמר זלנסקי. "עכשיו יש לנו את כל הסיכויים לייצב את המצב ולקחת יוזמה, ובגלל זה אנחנו צריכים למעשה את מערכות הנשק".

הנשיא זלנסקי נפגש עם רבני אוקראינה (צילום :לשכת הנשיא)

חבילת הסיוע של 60 מיליארד דולר התעכבה בגלל מאבק פנים בין הרפובליקנים בשאלה האם לצדד באוקראינה. יש לציין שזלנסקי לא נתן לוח זמנים מתי כוחותיו עשויים להחזיר את היתרון בשדה הקרב לאחר שיקבלו את הנשק, וגם לא אמר שהתמיכה הנוספת תהיה מכרעת במלחמה. "אני חושב שהתמיכה הזו באמת תחזק את הכוחות המזוינים של אוקראינה ותיתן לנו סיכוי לניצחון", אמר זלנסקי.

זלנסקי נמנע מכל עימות ישיר עם דונלד טראמפ, המועמד הרפובליקני המשוער לנשיאות, שאמר שארצות הברית צריכה להפסיק לסייע לאוקראינה והבטיח כי הוא יביא לסיום המלחמה במהירות אם ייבחר לכהונה שנייה. הוושינגטון פוסט דיווח שטראמפ אמר באופן פרטי שהוא ילחץ על אוקראינה לוותר על שטחים לרוסיה, היפוך מדיניות ממשל ביידן לחמש את המדינה כדי שתוכל להשיב מלחמה נגד רוסיה.

זלנסקי סירב להגיב על הדיווח, אך הציע שטראמפ ויועציו יבינו שנשיא רוסיה ולדימיר פוטין אינו מנהל משא ומתן אמין. "הם יודעים שאתה אף פעם לא יכול לסמוך על פוטין. זה בלתי אפשרי", אמר זלנסקי.

מנהיגים נוספים סוברים שאם רוסיה תצליח באוקראינה, פוטין בסופו של דבר יפלוש לאומה אירופית אחרת. "אם הרוסים ינצחו במלחמה הזו באוקראינה, אז יש סבירות גבוהה מאוד שהם יתחילו מלחמה נוספת מכיוון שהאימפריאליזם הרוסי אינו יודע שובע", אמר נשיא פולין אנדז'יי דודה.