בימים הקרובים מתוכנן לצאת משט של ספינות סיוע מטורקיה לרצועת עזה. מארגני המשט אמרו ל"וושינגטון פוסט" כי המשט יכלול ספינת משא ועליה חבילות מזון, מים, אמבולנסים וציוד רפואי כולל חומרי הרדמה. מדובר ביותר מ-5,000 טון של סיוע. "אנחנו מנסים למנוע את הרעב - אבל זה כמעט ולא מספיק", אמרה אן רייט, אחת מהמארגנות.

לוחם שפשט על המרמרה: "ההסכם עם טורקיה הוא לא פחות מיריקה בפרצופינו"
בהמשך לחשיפת מעריב: חה"כ דורשת מגלנט תשובות על העברת הסיוע לעזה

רייט היא  דיפלומטית אמריקאית בדימוס וקולונלית לשעבר בצבא, שהתפטרה מתפקידה במחלקת המדינה כשהתנגדה לפלישה של ארה"ב לעיראק ב-2003. היא סיפרה ל"פוסט" בריאיון טלפוני כי הדינמיקה האזורית הייתה "מאתגרת", ושהצלחת משימתם תלויה גם ב"חסדי רשויות הנמל" בטורקיה. המשט עצמו היה אמור להתחיל ביום ראשון, אך עדיין יש חוסר הסכמה בשאלה האם הטורקים יאפשרו להם לצאת.

שייט המרמרה (צילום: flicker,ויקיפדיה)
שייט המרמרה (צילום: flicker,ויקיפדיה)

משתתפי המשט ערכו אימונים בשבוע שעבר לפני היציאה המתוכננת, הכוללים "אימוני אי אלימות", כדי להתכונן ל"אינספור התרחישים שבהם יהיה ניתן להחזיר אותנו לאחור", לטענת המארגנים. כזכור, זו אינה הפעם הראשונה שיוצא משט סיוע אזרחי לעזה, שכן ב-2010 הייתה זו המרמרה, שבה נהרגו עשרה בני אדם - מה שעורר משבר דיפלומטי בין טורקיה וישראל. חלק ממשתתפי "משט החירות", כפי שקראו לו, השתתפו גם במשט על ספינת המרמרה.

אחת הקבוצות המשתתפות במסע - הוא "ארגון צדקה איסלאמי טורקי", IHH - שמוגדר כקבוצת טרור על ידי ישראל. הקבוצה הכחישה קשרים לטרור.

נופי איסטנבול בטורקיה (צילום: רויטרס)
נופי איסטנבול בטורקיה (צילום: רויטרס)

מוסטפא אוזבק, מתאם התקשורת של IHH, הארגון שמוציא לפועל את התוכנית, אמר כי המארגנים הודיעו לממשלת טורקיה, לאומות המאוחדות ולמוסדות בינלאומיים אחרים על המשימה. ארצות הברית הזהירה את אזרחיה שלא להשתתף במשט, והציעה "מעט מאוד סיוע" כשפעילים אמריקאים על המשטים נעצרו ולאחר מכן גורשו על ידי ישראל, אמרה מארגנת המשט.

הצנחת סיוע הומניטרי בעזה (צילום: REUTERS/Kosay Al Nemer)
הצנחת סיוע הומניטרי בעזה (צילום: REUTERS/Kosay Al Nemer)

לפי הדיווחים, צה"ל טרם הגיב על היתכנות המשט. עם זאת, ב-N12 דווח בשבת כי החלו "הכנות ביטחוניות" באשר להשתלטות עליו. במסיבת עיתונאים שנערכה בשישי על סיפון אחת הספינות, אמר חואידה עראף, עורך דין פלסטיני אמריקאי לזכויות אדם שהצטרף למשטים קודמים לעזה: "הממשלות שלנו עד כה לא עשו דבר, אבל אנחנו קוראים להן להתחיל עכשיו, ולפי התחייבויות לפי החוק הבינלאומי, לדרוש מישראל לאפשר מעבר בטוח למשט לעזה".

עוד אמר כי הם מצפים שטורקיה תאשר להם לצאת, "כל דבר פחות מזה משתף פעולה עם המצור הבלתי חוקי על עזה, ואנחנו לא חושבים שזה מה שהממשלה הטורקית תעשה". עוד דווח בפוסט כי 41 אחוזים מהבקשות לפעילויות סיוע בצפון הרצועה נדחו - כך לפי תושבי עזה, שאמרו: "על יום הוא ממש מאבק כדי לשרוד".