משרד ההגנה הרוסי הכריז היום (ראשון) על השלמת ההשתלטות על הכפר הקטן בוגדנובקה שבמחוז דונייצק שבמזרח אוקראינה וטיל בליסטי נוסף נורה לעבר אזור אודסה, עדות נוספת כי אוקראינה עדיין ניצבת בפני אתגר לא פשוט עם התקפות רוסיות גוברות על אף החדשות המשמחות על אישור חבילת הסיוע הצבאית בבית הנבחרים האמריקאי והציפיות שהנשק הקריטי יתחיל לזרום לשדה הקרב בתוך שבועות ספורים.

זלנסקי צריך לחשוש? המהלך הבא שרוסיה מתכננת באודסה
בכירים אוקראינים משוכנעים: הדיווחים על פריגוז'ין - מסר של פוטין לאליטות

אם לא יהיו עיכובים בלתי צפויים, הסנאט יאשר השבוע את חבילת הסיוע בשווי 60.8 מיליארד דולר שאושרה אמש בבית הנבחרים - יחד עם הסיוע לישראל ולטייוואן - אחרי עיכובים ממושכים מצד הרפובליקנים שדרשו לקשור את הסיוע לאוקראינה עם תגבור האבטחה בגבול עם מקסיקו, ומיד לאחר מכן יחתום הנשיא ג'ו ביידן על החקיקה ויהפוך אותה לרשמית.

ג'ו ביידן (צילום: רויטרס)
ג'ו ביידן (צילום: רויטרס)

בפנטגון כבר הבהירו כי מאחר שיש כבר יש מערכת לוגיסטית מאורגנת והדוקה עם אוקראינה, ניתן יהיה להתחיל בהעברת הציוד בתוך ימים ספורים. רשימת הסיוע המפורטת עדיין לא פורסמה, אבל עוזרת מזכיר ההגנה לענייני ביטחון בינלאומי, סלסט וולנדר, ציינה בשבוע שעבר כי בשלב הראשון יועברו תחמושת, פגזי ארטילריה ומערכות הגנה אווירית.

המלחמה באוקראינה (צילום: Radio Free Europe/Radio Liberty/Serhii Nuzhnenko via REUTERS)
המלחמה באוקראינה (צילום: Radio Free Europe/Radio Liberty/Serhii Nuzhnenko via REUTERS)

כצפוי, החדשות על האישור בבית הנבחרים זכו לתגובות נרגשות מצד האוקראינים, החל מהצמרת ועד הלוחמים בשטח, וזאת אחרי שכבר שבועות הם מתחננים לסיוע ומזהירים מפני קריסה. "חבילת הסיוע החיונית שאושרה תמנע מהמלחמה מלהתרחב, תשמור על אלפי ואלפי חיים ותסייע לשתי האומות שלנו להפוך לחזקות יותר", הצהיר הנשיא וולודימיר זלנסקי. "אנחנו מקווים שהחבילה הזו תגיע אלינו מוקדם ככל האפשר", אמר מפקד סוללת ארטילריה אוקראינית בחזית המזרחית.

המטרה הראשונה של חבילת הסיוע תהיה לייצב את הכוחות האוקראיניים בחזית ולחזק את מערך ההגנה האווירית לנוכח מתקפות הטילים והכטב"מים הבלתי פוסקות שפוגעות באתרי תשתית לצד יעדים אזרחיים. "האויב ניצל את הזמן בחודשים האחרונים", אמר היום דובר חיל האוויר האוקראיני, איליה יבלאש. "ההתקפות המסיביות האלה הן ניצול של הזמן. כמובן שהאויב יגביר את ההתקפות שלו על שטחנו ככל שניתן, הוא ינסה לרסק את תשתית האנרגיה הקריטית".

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין (צילום: Sputnik/Gavriil Grigorov/Pool via REUTERS)
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין (צילום: Sputnik/Gavriil Grigorov/Pool via REUTERS)

גם בחזית המזרחית, הימים והשבועות הקרובים עדיין יהיו מאתגרים, לדוגמה בציר של בחמוט-צ'אסיב יאר שבמחוז דונייצק, שם גם נמצא הכפר בוגדנובקה שהרוסים טענו כי השתלטו עליו היום. "'צ'אסיב יאר מחזיקה מעמד", ציין נזאר וולושין, דובר של אחת היחידות המרכזיות באזור. "האויב דוחף לעבר בחמוט, ובמיוחד לעבר צ'אסיב יאר, אבל המצב עדיין תחת שליטה מלאה של הכוחות שלנו".

בינתיים, העיניים מופנות לעבר הקיץ הקרוב, כאשר ההערכות הן כי הצבא הרוסי ינסה לבצע מתקפה נרחבת בניסיון לפרוץ את קווי ההגנה האוקראיניים וליצור מומנטום, ייתכן לכיוון חרקיב, על אף שאין ודאות חד משמעית. "אחד האתגרים שיש לאוקראינים הוא שהרוסים יכולים לבחור להיכן הם יפנו את הכוחות שלהם", הסביר ד"ר ג'ק ווטלינג, חוקר בכיר במכון המחקר RUSI בלונדון. "מדובר בקו חזית ארוך מאד והאוקראינים צריכים להגן על כולו".

מפציץ Tu-95 של צבא רוסיה (צילום: רויטרס)
מפציץ Tu-95 של צבא רוסיה (צילום: רויטרס)

לפי המכון לחקר המלחמה (ISW), שעוקב באופן יומיומי אחרי המלחמה באוקראינה, אישור חבילת הסיוע האמריקאית צפוי לשפר את היכולת המבצעית של צבא אוקראינה עד יוני הקרוב. בשל כך, מעריכים חוקרי המכון כי "הפיקוד הצבאי הרוסי עשוי לשקול שינויים משמעותיים במבצע ההתקפי הנרחב שהוא מתכנן להוציא לפועל ביוני, על אף שהוא עדיין עשוי להמשיך כמתוכנן".

בסופו של דבר, אישור חבילת הסיוע האמריקאית, אחרי שעברה את המכשול המרכזי של בית הנבחרים, שולחת מסר מעודד לאוקראינה וגם צפויה לעורר גם את שאר בעלות הברית באירופה להגביר את הסיוע הצבאי לאוקראינה שממשיכה להוות החיץ החשוב ביותר עבור המערב מול שאיפותיו של ולדימיר פוטין.