אחרי שבועות ארוכים של עיכובים, בית הנבחרים האמריקאי אישר הערב ברוב עצום את חבילות הסיוע הביטחוני בשווי עשרות מיליארדי דולרים עבור ישראל ואוקראינה, כאשר הסנאט צפוי לאשר את החקיקה מיד אחרי החג השבוע כדי להעביר אותה לחתימה הסופית של הנשיא ג'ו ביידן.

ברוב של 366 תומכים מול 58 מתנגדים, בהם 37 דמוקרטים ו-21 רפובליקנים, אושרה ההצעה להקצות סכום של 26 מיליארד דולר עבור סיוע ביטחוני לישראל ועבור סיוע הומניטרי לאזרחים באזורי סכסוך, כולל ברצועת עזה.

בנימין נתניהו, ג'ו ביידן (צילום: רויטרס)
בנימין נתניהו, ג'ו ביידן (צילום: רויטרס)

הנשיא ג'ו ביידן קרא לסנאט "לשלוח את החבילה הזו במהירות לשולחן שלי כדי שאוכל לחתום עליו ונוכל לשלוח במהירות כלי נשק וציוד לאוקראינה כדי שתוכל למלא אחרי הצרכים הדחופים בשדה הקרב". הוא שיבח את המחוקקים משתי המפלגות בבית הנבחרים על "שהתאחדו בנקודה הקריטית הזו כדי להיענות לקריאה של ההיסטוריה".

"זה מגיע ברגע של דחיפות חמורה, כאשר ישראל ניצבת בפני התקפות חסרות תקדים מאיראן, ואוקראינה תחת הפצצות מתמשכות מרוסיה", מסר. "החבילה הזו תספק סיוע קריטי עבור ישראל ואוקראינה, תספק סיוע הומניטרי נדרש עבור עזה, סודן והאיטי ומקומות אחרים שהושפעו מסכסוכים ומאסונות טבע ברחבי העולם, ותחזק ביטחון ויציבות באזור האינדו-פסיפי".  

קודם לכן, אושרה ההצעה להעביר סיוע ביטחוני קריטי של 60.8 מיליארד דולר לאוקראינה ברוב של 311 תומכים מול 112 מתנגדים. בנוסף, אושר סיוע ביטחוני של 8.1 מיליארד דולר לטייוואן ולבעלות ברית נוספות באזור האינדו-פסיפי ברוב של 384 מול 34, בעוד שהצעת חוק שכוללת צעדים בתחום הביטחון הלאומי, כולל איסור על פעילות טיקטוק בארה"ב אם לא תתנתק לסין, אושרה ברוב של 360 מול 58.

ארבע ההצעות הנפרדות יגובשו כעת לנוסח של הצעת חוק אחת שעוברת לסנאט, שם כבר אושרה לפני חודשיים הצעה דומה שכללה הקצאה של 14 מיליארד דולר עבור ישראל, 60 מיליארד דולר עבור אוקראינה וחמישה מיליארד דולר עבור סיוע לבעלות הברית באזור האינדו-פסיפי מול סין. ההצבעה בסנאט צפויה להתקיים ביום שלישי, אחרי חופשת הפסח, וההערכה היא כי ההצעה תאושר ברוב גדול ולאחר מכן היא תעבור לחתימתו של הנשיא ביידן ותאפשר את העברת הסיוע הקריטי לישראל ולאוקראינה.

לוחמי צה''ל ברצועת עזה (צילום: באדיבות דובר צה''ל)
לוחמי צה''ל ברצועת עזה (צילום: באדיבות דובר צה''ל)

ההצבעה היום מהווה ניצחון גדול עבור יו"ר בית הנבחרים הרפובליקני, מייק ג'ונסון, שהחליט לפצל את ההצעה המקורית של הסנאט לארבע הצעות נפרדות כדי לאפשר את העברתן. במטרה לזכות גם בתמיכת הדמוקרטים, הוא כלל את הסיוע ההומניטרי לעזה במסגרת הצעת הסיוע לישראל, בעוד שהכללת החרם על טיקטוק נועדה להבטיח תמיכה של מרבית המחוקקים הרפובליקנים.

מדובר בשינוי עמדה מצדו של ג'ונסון שבמשך שבועות נמנע מלקיים הצבעה על ההצעה של הסנאט לנוכח הלחץ של חברי הזרם הקיצוני במפלגה הרפובליקנית, כולל מצד הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, שדרשו להתנות את הסיוע לאוקראינה עם צעדים להקשחת צעדי האבטחה בגבול הדרומי עם מקסיקו. עם זאת, המתקפות הרוסיות הגוברות על אוקראינה, שהתחננה לסיוע דחוף, הביאו לשינוי בעמדתו של ג'ונסון.