שבוע לאחר התגובה האיראנית לחיסול הבכיר בקונסוליה בדמשק, הותקפו אתמול (שישי) לפנות בוקר מטרות באיראן – בתקיפה שעל פי גורמים אמריקאים התבצעה על ידי ישראל. עיתון הניו יורק טיימס פרסם היום הערכות לגבי התקיפה שהתרחשה אתמול לפנות בוקר באיראן, ומיוחסת לישראל, לפיהן מטוסי קרב ישראלים שיגרו טילים מונחים לעבר מטרות התקיפה באיראן, לצד שימוש במספר כלי טיס בלתי מאוישים. לפי שעה, רב הנסתר על הגלוי, וטרם ידוע מהיכן שוגרו הטילים, אם איראן הצליחה לאתר אותם בטרם פגעו במטרה, והיכן בדיוק נחתו.

"מביך עד כמה ישראל לא מקשיבה לנו": בארה"ב נסערים מהתקיפה באיראן
בנוסף לאיראן: ישראל צריכה לדאוג מההתנהלות האמריקאית | אנה ברסקי

ההתפתחויות בשבוע האחרון משנות דרמטית את מערכת היחסים העוינת בין ישראל לאיראן, שעד כה נמנעו מתקיפה ישרה זו של זו, אך בוושינגטון מעריכים כי לאור ההיקף המצומצם של הפגיעה באיראן, שתי המדינות מאותתות על רצון להימנע מהסלמה נוספת. לפי הניו יורק טיימס, ישראל בחרה שלא לתקוף את מתקני הגרעין של איראן הממוקמים באיספהאן, וכי התקיפה המצומצמת נועדה לאפשר לאיראן נתיב שלא יגרור הסלמה כוללת.

גורם אמריקאי בכיר אמר לעיתון: "קשה לקרוא לזה 'תקיפה', מדובר באיתות לכל היותר, שגרם לנזק ולפגיעות מינימליות בנפש. ישראל למעשה שלחה מסר לאיראן: 'אנחנו מסוגלים לחדור את ההגנות האוויריות סביב מתקני הגרעין'". עם זאת הביע הבכיר חשש כי התקיפה תדחוף את איראן להעביר את מתקני הגרעין שלה לאתרים תת קרקעיים.

התקיפה באיראן (צילום: שימוש לפי סעיף 27א')
התקיפה באיראן (צילום: שימוש לפי סעיף 27א')

מתקני הגרעין באיראן היו תחת פיקוח בינלאומי במסגרת הסכם הגרעין שחתם המערב עם איראן ב-2014, אך ב-2018 הודיע נשיא ארצות הברית לשעבר, דונלד טראמפ, על יציאת המעצמה מההסכם וחזרה למדיניות הסנקציות על טהרן. כתוצאה מהמהלך, שבו תמכה ישראל באופן נלהב, האיצה איראן את תוכנית הגרעין שלה לאחר כמה שנים שבהן הייתה תחת פיקוח בינלאומי. כעת, חוששים בוושינגטון, כי התקיפה הישראלית תגרום לכך שהמעקב אחר צעדי איראן יהפוך למסובך הרבה יותר.

גורם אמריקאי מתח אתמול ביקורת קשה על ישראל, בעקבות התקיפה שיוחסה לה באיראן. "ארצות הברית התחננה בפני ישראל שלא תעשה את זה, אף אחד בפנטגון, ב-CIA ובקהילת המודיעין לא חשב שזה רעיון טוב", אמר בשיחה עם אתר "פוליטיקו". "בשלב זה, זה באמת מביך עד כמה ישראל לא מקשיבה לנו, אבל זה לא מונע מהנשיא ביידן להיות נאמן לישראל באופן עיוור".

בכיר ישראלי מסר אתמול ל"וושינגטון פוסט" כי ישראל מעוניינת לשלוח לאיראן מסר בעקבות התקיפה, אך לא לגרום לנפגעים. לדברי הבכיר, נתניהו ביקש מצה"ל להכין בנק מטרות באיראן, כשהאופציות שהוצעו הן - הפצצה של מתקן בטהרן או מתקפת סייבר. "כולם מסכימים שישראל חייבת להגיב, השאלה היא איך ומתי", הדגיש.