פרק עגום נוסף בתולדות ארה"ב נפתח היום (שני) עם תחילת משפט "דמי ההשתקה" נגד דונלד טראמפ, הנשיא הראשון שיושב על כס הנאשמים במשפט פלילי, וזאת בעת שהוא נמצא בעיצומו של הקמפיין בניסיון לשוב לבית הלבן בבחירות בנובמבר.

לא מה שציפינו: חלקים במפלגה הרפובליקנית התנגדו למימון סיוע לישראל
ארה"ב: חבר מושבעים קבע - טראמפ אשם בתקיפה מינית של הסופרת אי ג'י קרול

טראמפ הגיע לבית הדין הפלילי של מנהטן תחת אבטחה כבדה ולא הסתיר את דעתו על כתב האישום. "זו התקפה נגד אמריקה, שום דבר כזה לא התרחש לפני כן", התריס לפני שנכנס לאולם. "כל מומחה משפטי אמר שהתיק הזה הוא שטויות, שאסור היה להביא אותו". הוא הוסיף כי "זו התקפה על יריב פוליטי, זה מה שזה, זה כבוד עבורי להיות פה".

דונלד טראמפ מגיע למשפט נגדו במנהטן (צילום: Angela Weiss/Pool via REUTERS)
דונלד טראמפ מגיע למשפט נגדו במנהטן (צילום: Angela Weiss/Pool via REUTERS)

הדיון החל עם בקשות של התביעה להוסיף ראיות נגד הנשיא לשעבר. השופט, חואן מרצ'ן, הסכים לאפשר את הצגת התמליל של הקלטת המפורסמת של טראמפ מהריאיון לאקסס הוליווד, שנחשפה במהלך קמפיין 2016, שבה הוא נשמע אומר שיש לתפוס נשים באבר הפרטי שלהן. עם זאת, מרצ'ן דחה את הבקשה להוסיף אישומים נגדו על תקיפות מיניות.

רק לאחר הצגת התמליל - צפוי להתחיל ההליך המורכב של בחירת 12 המושבעים מתוך מאות מועמדים. ההערכות הן כי התהליך יימשך כשבועיים, בעיקר בשל הצורך למצוא מושבעים אובייקטיביים וחסרי פניות, שיצטרכו לקבוע את גורלו של אחד הפוליטיקאים השנויים במחלוקת בארה"ב, ובעיר שנחשבת לדמוקרטית. רק אחרי ההליך הארוך יחל שלב העדויות, שצפוי לכלול גם עובדי קמפיין לשעבר ומקורבים לשעבר, וכן טראמפ שעשוי גם לעלות בעצמו על דוכן העדים.

השופט מרצ'ן ניהל גם את המשפט שבו הארגון העסקי של משפחת טראמפ הורשע בעבירות של מרמה בתחום המסים. הנשיא לשעבר תקף את השופט ודרש להחליף אותו מאחר שבתו היא פעילה במפלגה הדמוקרטית, והמשיך בהתקפות המילוליות גם אחרי שמרצ'ן הוציא נגדו צו שאוסר עליו להשמיץ את העדים, את התביעה ואת משפחתו של השופט. אתמול הבהיר מרצ'ן כי אין לו כל כוונה לפסול את עצמו. 

הפגנה מחוץ לבית המשפט במנהטן, ניו יורק, שם נשפט  דונלד טראמפ (צילום: REUTERS/Shannon Stapleton)
הפגנה מחוץ לבית המשפט במנהטן, ניו יורק, שם נשפט דונלד טראמפ (צילום: REUTERS/Shannon Stapleton)

כתב האישום הפלילי, שהוגש לפני שנה, כולל 34 סעיפים נגד טראמפ שקשורים לרישום כוזב במסמכי תאגיד מדרגה ראשונה ולקשירת קשר סביב תשלומי דמי שתיקה לשחקנית הפורנו, סטורמי דניאלס, ולדוגמנית פלייבוי, קארן מקדוגל, אחרי שניסו לחשוף בתקשורת לפני בחירות 2016 כי היה להן רומן עם טראמפ.

פרקליטו לשעבר של הנשיא לשעבר, מייקל כהן, ששילם לדניאלס סכום של 130 אלף דולר וחברת "אמריקן מדיה", הבעלים של הצהובון "נשיונל אינקוויירר" ששילמה 150 אלף דולר למקדוגל, הודו בהפרת החוק. כהן גם ריצה עונש מאסר על עבירות של מימון בחירות בשל הפרשה.

במאי שנה שעברה, דונלד טראמפ תבע את עורך דינו לשעבר בסכום של יותר מ-500 מיליון דולר, כך עלה מהגשת בקשה לבית המשפט בפלורידה. כהן נבדק בפני חבר מושבעים גדול במנהטן שהפליל מאוחר יותר את טראמפ ב-34 סעיפי עבירות של זיוף רישומים עסקיים.