רוסיה מגבירה את מאמצי ההשפעה לקראת הבחירות החשובות לפרלמנט האירופי ביוני הקרוב: המודיעין הצ'כי הודיע על חשיפת רשת רוסית שניסתה להשפיע על ההצבעה במספר מדינות אירופיות, בעוד שהמודיעין הפולני ביצע חיפושים שקשורים לכתב אישום נגד אזרח שמקורב לפוליטיקאים ופעל בשירות המודיעין הרוסי.

דובר המשרד לתיאום השירותים המיוחדים של פולין, יאצק דוברז'ינסקי, הודיע היום כי הסוכנות לביטחון פנים ביצעה אתמול חיפושים בוורשה ובטיכי, במהלכם הוחרמו 48,500 אירו ו-36 אלף דולר. "הפעילויות בוצעו כתוצאה משיתוף פעולה בינלאומי עם מספר שירותים אירופיים", אמר.

דוברז'ינסקי ציין כי החיפושים בוצעו במסגרת חקירה שהושלמה בינואר האחרון עם הגשת כתב אישום נגד אזרח פולני שחשוד בריגול למען המודיעין הרוסי. "האיש, חבר של חברי פרלמנט פולנים ואירופים, ביצע משימות שמשתפי הפעולה במודיעין הרוסי יזמו ומימנו, וכללו בין השאר פעילויות תעמולה ודיס-אינפורמציה ופרובוקציות פוליטיות", הסביר. "המטרה הייתה לבנות אזורי השפעה רוסיים באירופה".

ניידת משטרה בפולין (צילום: רויטרס)
ניידת משטרה בפולין (צילום: רויטרס)

הוא הוסיף כי שירותי הביון האירופיים תיעדו "פעילויות שנועדו לארגן יוזמות פרו רוסיות וקמפיינים תקשורתיים במדינות האיחוד", וזאת במטרה לקדם את מדיניות החוץ הרוסית בתוך מדינות האיחוד ולערער את מעמדה של אוקראינה ואת התדמית של מנגוני האיחוד. "כדי להשיג את המטרות הללו, הוקם אתר אינטרנט בינלאומי, שם פורסמו מאמרים, הצהרות, הערות וריאיונות עם טון פרו-רוסי מוטה, שקשורים למצב הבינלאומי הנוכחי, כולל המלחמה", אמר.

אתמול הודיע גם שירות הריגול הנגדי האזרחי של צ'כיה על חשיפת רשת רוסית שניסה להשפיע על הבחירות המתקרבות, כאשר מהדיווחים עולה כי הפעילות הרוסית התמקדה בפולין, הונגריה, גרמניה, צרפת, בלגיה והולנד. "המבצע האיר את המאמצים של רוסיה להשיג השפעה בשטחה של מדינה של האיחוד האירופי ולבצע מניפולציה בתהליכים הפוליטיים", נמסר משירות הביון הצ'כי.

בעקבות זאת, הוטלו סנקציות על ויקטור מדבדצ'וק וארטם מרצ'בסקי, פוליטיקאים אוקראינים פרו רוסים המקורבים לקרמלין, ועל חברת "קול אירופה" שרשומה בצ'כיה וקשורה למדבדצ'וק, שנמצא כעת ברוסיה אחרי ששוחרר מהכלא האוקראיני. לפי גורמים המעורים בפרטים, הם היו מעורבים בהעברת כספים לפוליטיקאים ממפלגת הימין הקיצוני אלטרנטיבה לגרמניה ולפוליטיקאים מצרפת, פולין, בלגיה, הולנד והונגריה.