בחודש ינואר השעתה ארצות הברית את המימון שלה לארגון אונר"א הפועל ברצועת עזה, והוא נעדר גם מתקציב המדינה לשנת 2024. עם סיוע שנתי של 343 מיליון דולר, ארצות הברית הייתה גורם המימון הגדול ביותר של הסוכנות. היום (שלישי) נחשף כי למרות החלטתה להתנער מהארגון בשל מעורבות תריסר מאנשיו בטבח שבעה באוקטובר, פעלה ארצות הברית מאחורי הקלעים לשמר את המימון של הארגון.

בשל קשר לחמאס: לפחות 8 עובדי אונר"א נעצרו ע"י כוחות צה"ל | פרסום ראשון
ממשלת ישראל משחירה את אונר"א כדי להשיג משהו אחר לגמרי | אדליסט

קנדה הייתה אחת מ-16 מדינות שהקפיאו את המימון לאונר"א, אך לפני כמה שבועות הודיע השר לפיתוח בינאלומי, אחמד חוסאן, על השבת המימון, והיום נחשף בתקשורת הקנדית כי לוושינגטון הייתה מעורבות בהפיכת ההחלטה. "שגרירת ארצות הברית לאו"ם, לינדה תומאס גרינפילד, הפצירה בנו שלא לעצור את המימון, מתוך הבנה שזהו קו החמצן העיקרי של תושבי רצועת עזה", אמר בריאיון לתקשורת הקנדית.

אונר"א, המספקת שירותי בריאות, חינוך ושירותים אחרים, נקלעה למשבר מאז שישראל חשפה, כי 12 מתוך 13 אלף אנשי הצוות שלה בעזה היו מעורבים במתקפת שבעה באוקטובר. ההאשמות גרמו למספר מדינות להשעות מימון, כולל ארה"ב, התורמת הגדולה ביותר שלה. דבלין תרמה 18 מיליון אירו ישירות לאונר"א ב-2023.

לפני כשלושה חודשים ישראל העבירה לאו"ם ולארה"ב רשימה של 12 אנשי אונר"א שהשתתפו באופן פעיל בטבח ביישובי העוטף. ייתכן שאחרי השלמת החקירות של שמונה עובדי הארגון שנעצרו על ידי צה"ל, תקבל ישראל מידע מעודכן באשר לגורמי הטרור שבמקביל עבדו בסוכנות אונר"א של האו"ם.