"אפגניסטן לא תשמש בסיס פעולה להוצאת פיגועים על ידי ארגוני טרור בינלאומיים" - כך הצהירו מנהיגי הטאליבן כאשר חתמו על "הסכם השלום" עם ממשל טראמפ בפברואר 2020 וגם לאחר שתפסו מחדש את השלטון במדינה שנה וחצי מאוחר יותר. ההצהרה נועדה להרגיע את האמריקאים שעדיין זוכרים כיצד אוסמה בן לאדן וארגון אל-קאעדה הוציאו לפועל את מתקפת הטרור של ה-11 בספטמבר 2001 מאפגניסטן, שגם אז הייתה תחת שלטון התנועה האסלאמית הקיצונית.

הכתובת הייתה על הקיר: ההימנעות של ארה"ב בהצבעה משקפת אכזבה מישראל

על אף חיסולו של מנהיג אל-קאעדה, איימן א-זוואהירי, בתקיפת כטב"מ אמריקאי נגד הדירה שבה הסתתר בקאבול ביולי 2022, בניגוד להתחייבות של הטאליבן, עדיין לא התממש החשש כי ארגון הטרור ינצל את חזרת הטאליבן לשלטון כדי לחדש את הפיגועים נגד מדינות המערב כמו שהיה עד הפלישה האמריקאית לפני יותר מעשרים שנה.

למרות זאת, אפגניסטן הפכה מוקד להוצאת פיגועים מצד ארגון אחר, אויב מושבע של הטאליבן, שהוכיח גם בסוף השבוע בהתקפת הטרור הקשה באולם קרוקוס סיטי במוסקבה כי הוא לא מתכוון להסתפק רק בפעילות טרור באפגניסטן ובמרכז אסיה - אלא שם את כל העולם על מפת היעדים שלו.

זירת הפיגוע ברוסיה (צילום: REUTERS/Maxim Shemetov)
זירת הפיגוע ברוסיה (צילום: REUTERS/Maxim Shemetov)

שלוחת ח'ורסאן של דאע"ש הוקמה בתחילת 2015, על ידי עריקים מאל-קאעדה ומהטאליבן באפגניסטן ובפקיסטן, כאשר "המדינה האסלאמית" שהשתלטה על שטחים נרחבים בסוריה ובעיראק הסתכלה מעבר לגבולות הלבנט והחלה להקים שלוחות באזורים נוספים באפריקה ובאסיה. השם ח'ורסאן שימש בעבר לתיאור אזורים נרחבים באפגניסטן, בטורקמניסטן ובאיראן, כאשר הארגון שם לו למטרה להקים ח'ליפות אסלאמית בכל אותם אזורים, בדרך להקמת ח'ליפות כלל עולמית.

כוחות הקואליציה בהובלת ארה"ב וכוחות הביטחון של השלטון האפגני הקודם זיהו את האיום מצד דאע"ש-ח'ורסאן ופעלו נגד הארגון, במקביל לפעילותם נגד הטאליבן. אולם מרגע שארה"ב החלה את המעבר לקראת נסיגת הכוחות, דאע"ש-ח'ורסאן החל לנצל את הוואקום הביטחוני כדי להגביר את פעילותו. רגע השיא היה ב-26 באוגוסט 2021, בעיצומה של הנסיגה האמריקאית הבהולה, כאשר מחבל מתאבד התפוצץ בנמל התעופה הבינלאומי של קאבול וגרם למותם של יותר מ-180 בני אדם, בהם 13 חיילים אמריקאים.

גם אחרי שהטאליבן תפסו את השלטון, המשיך דאע"ש-ח'ורסאן בפיגועים קשים, לא רק נגד אנשי המשטר האסלאמי החדש וכוחות הביטחון שלו, אלא גם נגד אזרחים, ובעיקר בני המיעוט השיעי. פיגועי התאבדות במסגדים שיעיים, בעיקר בתפילות יום השישי, הפכו למחזה שכיח עם תמונות מחרידות של עשרות קורבנות. ב כוחות הביטחון של הטאליבן הגבירו את מאמציהם נגד ארגון הטרור ודוח שהוגש לאחרונה למועצת הביטחון של האו"ם ציין כי נרשמה בחודשים האחרונים ירידה בפיגועי הטרור בתוך אפגניסטן.

במקביל, הארגון היה אחראי לפיגועי טרור גם בפקיסטן השכנה, וגם באיראן. ב-3 בינואר, שני מחבלים מתאבדים התפוצצו בעיר כרמאן, בדיוק כאשר התקיים טקס הזיכרון לקאסם סולימאני, טרוריסט העל שהיה מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה וחוסל בתקיפה אמריקאית ארבע שנים קודם לכן.

אולם דאע"ש-ח'ורסאן לא עצר באזורי הפעולה "המסורתיים" שלו וגם הכריז על כך באופן חד וברור. במאמר שפורסם בחודש שעבר ב"קול ח'ורסאן", המגזין של ארגון הטרור בשפה האנגלית, נכתב כי "הטריטוריה של האסלאם מעולם לא הייתה מוגבלת לאפגניסטן, אלא היא נרחבת יותר". "אדמת האסלאם היא זו שהמוסלמים השיגו עם ההקרבות שלהם, וזה מכסה את אפריקה, החל מטורקסטן המזרחית לטג'יקיסטן, אוזבקיסטן, אזרבייג'ן. זה משתרע עד צ'צ'ניה ודגסטאן, ומטורקיה ועד אנדלוס ומדינות המזרח התיכון, פקיסטן, אפגניסטן, הודו ועוד רבות", המשיך המאמר. "זו הטריטוריה האסלאמית שלנו, עם גבול אחד בדרום צרפת והשני בין אינדונזיה ואוסטרליה, והגבול השלישי הוא במזרח טורקסטן ובמדינות הטורקיות שגובלות עם רוסיה".

בשנים האחרונות, חשפו שירותי הביטחון באירופה מספר מזימות של דאע"ש-ח'ורסאן לבצע פיגועים, כאשר הארגון התבסס בעיקר על פעילים שגויסו במרכז אסיה, לרוב מטג'יקיסטן וקירגיזסטן. אחת המזימות המשמעותיות ביותר נחשפה ערב חג המולד האחרון, כאשר חשודים ממוצא טג'יקי נעצרו בגרמניה ובאוסטריה בחשד שתכננו לבצע פיגועים בקתדרלה של קלן ובקתדרלה סנט סטפן בווינה, ובעקבות זאת הועלתה הכוננות לרמה גבוהה ביותר. בשבוע שעבר, נעצרו שני חשודים אפגנים בגרמניה בחשד שתכננו לבצע פיגוע נגד הפרלמנט השבדי בעקבות שריפת ספרי קוראן. היום הודה גם נשיא צרפת, עמנואל מקרון, כי דאע"ש-ח'ורסאן ניסה להוציא לפועל פיגועים במדינה בחודשים האחרונים.

גם רוסיה נמצאת על הכוונת של דאע"ש-ח'ורסאן שלא הסתיר את רצונו לפגוע בה בשל המעורבות שלה במלחמה נגד דאע"ש בסוריה לצד משטר אסד, בשל שיתוף הפעולה המתהדק עם משטר הטאליבן וגם בשל ההיסטוריה של הפלישה הסובייטית לאפגניסטן לפני יותר מארבעה עשורים. ב-7 במרץ, הודיע שירות הביטחון הפדרלי של רוסיה כי הוא סיכל מזימה של דאע"ש-ח'ורסאן לפגוע בבית כנסת ליד מוסקבה, ובאותו היום פרסמה שגרירות ארה"ב במוסקבה התרעה חריגה מפני סכנה מיידית לפיגוע נגד אתרים של ריכוז קהל. בקרמלין התעלמו מהאזהרה וטענו כי מדובר "בניסיון סחיטה".

זירת הפיגוע ברוסיה (צילום: REUTERS/Maxim Shemetov)
זירת הפיגוע ברוסיה (צילום: REUTERS/Maxim Shemetov)

אבל ביום שישי האחרון, הצליח דאע"ש-ח'ורסאן לחדור את המגננות הרוסיות וארבעה טרוריסטים תקפו את אולם המופעים קרוקוס סיטי בפאתי מוסקבה והותירו לפחות 137 נרצחים. סוכנות הידיעות הרשמית של דאע"ש פרסמה כבר שתי הודעות קבלת אחריות וסרטון מתוך הזירה. ההערכות הן כי הודעה מפורטת תופיע בשבועון א-נבא של דאע"ש לקראת סוף השבוע הקרוב, ואז גם יתבררו פרטים נוספים על ההתקפה הקשה ביותר ברוסיה מזה שני עשורים.

על אף שבדאע"ש לא חשפו את שם השלוחה האחראית, ארה"ב, בריטניה וצרפת כבר הצביעו על דאע"ש-ח'ורסאן כמי שעומד מאחורי הפיגוע. אולם ברוסיה עדיין נמנעים מלקבל זאת וממשיכים לקדם את הנרטיב כי אוקראינה מעורבת במתקפה, על אף שהיום הנשיא ולדימיר פוטין הצהיר לראשונה כי "קיצונים אסלאמים" ביצעו את הפיגוע בפועל.

זירת הפיגוע ברוסיה (צילום: Sergei Vedyashkin/Moscow News Agency/Handout via REUTERS)
זירת הפיגוע ברוסיה (צילום: Sergei Vedyashkin/Moscow News Agency/Handout via REUTERS)

מוקדם יותר החודש, התריע מפקד פיקוד המרכז האמריקאי, גנרל מייקל קורילה, בפני ועדת הסנאט כי דאע"ש-ח'ורסאן מגביר את יכולתו להוציא לפועל פיגועים באירופה ובאסיה וכי הוא "מחזיק ביכולת וברצון לתקוף אינטרסים אמריקאיים ומערביים בתוך שישה חודשים, עם התרעה מועטה או ללא אזהרה כלל".

כאשר שני אירועי ספורט בינלאומיים עומדים לצאת לדרך בחודשים הקרובים בשתי מדינות שכבר סומנו על ידי הארגון - היורו בגרמניה והאולימפיאדה בפריז - ניתן להניח כי נהיה עדים לניסיונות נוספים של דאע"ש-ח'ורסאן לנצל את ההצלחה במוסקבה כדי להמשיך את המומנטום ולהוכיח את מעמדו כשלוחה המסוכנת ביותר של דאע"ש כיום.