מלחמת חרבות ברזל: העיתונאי תומאס פרידמן פרסם היום (רביעי) טור דעה בניו יורק טיימס ובו ביקר בחריפות את התנהלותו של ראש הממשלה בנימין נתניהו.

פירוק המחנה הממלכתי: האם ההימור של סער ישתלם לו? | בן כספית
פרסום ראשון: נשקלת בדיקת פוליגרף לצוות לשכת רה"מ בעקבות מכת הדלפות

"ישראל נמצאת היום בסכנה חמורה", כותב פרידמן. "עם אויבים כמו חמאס, חיזבאללה, החות'ים ואיראן, ישראל צריכה ליהנות מאהדה של רוב העולם. אבל לא כך המצב, בגלל האופן שבו ראש הממשלה בנימין נתניהו והקואליציה הקיצונית שלו מנהלים את המלחמה בעזה ואת כיבוש הגדה המערבית. ישראל הופכת רדיואקטיבית וקהילות יהודיות בתפוצות בכל מקום יותר ויותר חסרות ביטחון. אני חושש שזה עומד להחמיר".

לאחר מכן הסביר: "אף אדם שפוי לא יכול היה לשלול מישראל את זכות ההגנה העצמית לאחר מתקפת חמאס ב-7 באוקטובר בה נהרגו כ-1,200 ישראלים ביום אחד. נשים עברו התעללות מינית, וילדים נהרגו לעיני הוריהם. עשרות גברים, נשים, ילדים וקשישים ישראלים חטופים עדיין מוחזקים כבני ערובה בתנאים איומים, כעת במשך יותר מ-150 יום".

"אבל גם אף אדם שפוי לא יכול להסתכל על המערכה הישראלית להשמדת חמאס שהרגה יותר מ-30 אלף פלסטינים בעזה, כשליש מהם לוחמים, ולא להסיק שמשהו השתבש שם נורא. ההרוגים כוללים אלפי ילדים, והניצולים יתומים רבים. הרבה מעזה עכשיו שממה של מוות והרס, רעב ובתים הרוסים. לוחמה עירונית מוציאה את הגרוע המוחלט מאנשים, וזה בהחלט נכון לגבי ישראל בעזה. מדובר בכתם על מדינת היהודים", הוסיף.

בנימין נתניהו במסר לג'ו ביידן (צילום: רועי אברהם /לע"מ)

"מעמדה של ישראל בעולם עלול לחטוף מכה גדולה מאוד בקרוב: נתניהו שלח את צה"ל לעזה בלי תוכנית קוהרנטית לשלוט בה לאחר כל פירוק חמאס או הפסקת אש. לדעתי, יש רק דבר אחד גרוע יותר לישראל מעזה בשליטת חמאס: זו עזה שבה אף אחד לא אחראי, עזה שבה העולם יצפה מישראל לספק סדר אבל ישראל לא יכולה או רוצה. לא, אז זה הופך למשבר הומניטרי קבוע ומחמיר".

לאחר מכן אמר: "אף אחד לא סיפק שלטון יומיומי לאזרחים שנותרו מאחור, מלבד כמה מאות לוחמי חמאס ומנהיגי כנופיות מקומיות. ישראל שוברת את שליטת חמאס, אך מסרבת לקחת אחריות על המינהל האזרחי בעזה - ומסרבת לגייס את הרשות הפלסטינית בגדה המערבית, המונה אלפי עובדים בעזה, לבצע את המשימה הזו".

"במילים אחרות, לישראל יש ראש ממשלה שככל הנראה מעדיף לראות את עזה מתגלגלת לסומליה, הנשלטת על ידי מצביאים, ומסכן את ההישגים הצבאיים של ישראל בפירוק חמאס מאשר שותפה עם הרשות הפלסטינית או כל שלטון פלסטיני לגיטימי, רחב בסיס שאינו חמאס".

"ממשלת נתניהו מקווה כנראה לגייס מנהיגי חמולות פלסטינים מקומיים לעזה שלאחר חמאס, אבל אני בספק גדול שזה יעבוד", המשיך. "ישראל ניסתה ונכשלה באסטרטגיה זו בגדה המערבית בשנות ה-80, מכיוון שלעתים קרובות הוטלו סטיגמה על המקומיים הללו כמשתפי פעולה ומעולם לא זכו לתחזוקה שלטונית".