הקשר בין איחוד האמירויות לישראל, ששמר על יציבות לאורך כל המלחמה בעזה, נמצא כעת בלחץ ככל שהכעס נגד ישראל גובר, כך פורסם היום (ראשון) ב"ניו יורק טיימס".  

משבר ביחסים? קטאר מאיימת לגרש בכירי חמאס משטחה
האריס בהתבטאות חריגה: "יש להבדיל בין ממשלת ישראל לאזרחיה"

כידוע, ישראל קיימה את יחסיה עם האמירויות באמצעות עסקה בתיווך ארה"ב. פקידים אמריקאים, אמירתיים וישראלים חזו שההסכם שלהם, שנקרא הסכם אברהם, יפיץ שלום ברחבי המזרח התיכון. אך כעת, כשהמלחמה של ישראל בעזה בחודשים ארוכים מלבה את הכעס באזור, קשה יותר ויותר למצוא תומכים בהסכם.

איש עסקים של האמירויות שדיבר פעם על הקשרים הכלכליים אמר שהוא עזב מועצה עסקית אמירטית-ישראלית, ושאין לו מה לומר. חלק מאנשי האמירויות, על אף שהם מתוסכלים מההסכמים, אמרו שהם חוששים לדבר בפומבי, תוך שהם מצטטים את ההיסטוריה של ממשלתם האוטוריטרית של מעצר מבקרים. דמות אחת שכן התבטאה, סגן מפקד המשטרה של דובאי, הכריזה באינטרנט כי הערבים "באמת רצו שלום" וכי ישראל "הוכיחה שכוונותיה מרושעות".

לא האמירויות ולא ישראל צפויות להתרחק מההסכם, אומרים אנליסטים: היא נותרה חבל הצלה דיפלומטי עבור ישראל בזמן שקשריה עם מדינות ערביות אחרות מתערערות, והיא הביאה לאמירויות מיליארדי סחר ויחסי ציבור חיוביים במדינות המערב. אבל המסלול הנוכחי של המלחמה אינו מבשר טובות להסכמים או לביטחון המזרח התיכון, אמר מוחמד בהרון, ראש מרכז מחקר בדובאי. "זו שותפות", אמר, "ואם שותף אחד לא משלם את חובותיו, אז זו כבר לא שותפות".

הכעס כלפי ישראל ובעלת בריתה העיקרית, ארצות הברית, עלה בחדות בעולם הערבי על ההפצצה והפלישה של ישראל לעזה, שהרגה יותר מ-30,000 פלסטינים, כך ע"פ גורמי הבריאות בעזה, והותירה שני מיליון אחרים בפני עקירה המונית, סכנת רעב ומערכת רפואית קורסת.

המלחמה דחפה את קומץ המנהיגים הערבים השומרים על קשרים עם ישראל לשקול מחדש את מערכת היחסים הזו. ירדן החזירה את השגריר שלה בנובמבר. גורמים רשמיים במצרים הזהירו כי כל פעולה שתשלח את תושבי עזה לגלוש למצרים עלולה לסכן הסכם בן עשרות שנים. ושגרירי ישראל בבחריין, מרוקו ומצרים נשארו ברובם בישראל מאז שהחלה המלחמה ב-7 באוקטובר.