עו"ד יובל קפלינסקי, לשעבר מנהל המחלקה הבינלאומית בפרקליטות, התראיין היום (חמישי) בתוכניתם של ניסים משעל וטל שלו ב-103FM, והתייחס להחלטה הצפויה של בית הדין הבינלאומי בהאג על המלחמה בעזה, והאם יוציא צווי ביניים נגד ישראל. 

אחרי המשפט בהאג: התביעה החדשה נגד ישראל
הקהילה היהודית בדרום אפריקה חושפת: "האג לא מעניין אותם, אלא כסף"

"אני בפעם האחרונה שבדקתי לא הגיעה אליי שום הדלפה על ההחלטה, אמר עו"ד קפלינסקי בפתח דבריו, "אני יכול להעריך שני דברים. אחד שהשופט מטעם דרום אפריקה יקבל את הבקשה והשופט מטעם ישראל ידחה אותה. מה שמעניין זה מה יעשו השופטים הקבועים, חמישה מהם פורשים בעוד שבועיים, כי זה בית דין מעניין שבו יש 15 שופטים קבועים וכל שלוש שנים מתחלפים שליש. בטוח שהם יתייחסו לתיק הזה ברצינות, זה אקורד הסיום שלהם בקריירה".

"אני יכול לשער גם לפי אירועים קודמים של בית הדין, אני משער שהבקשה הראשית של דרום אפריקה לצו הזמני הדחוף של להפסיק את המלחמה לא תתקבל וזה יהיה ברוב דעות", הוסיף, "לא ניצחון גדול, זה צו ביניים העיקרי שמבקשים להפסיק את המלחמה ולהסיג את כוחות צה"ל מעזה, בקשה מהסוג הזה התקבלה בהיסטוריה של בית הדין רק פעם אחת, ושם הייתה לזה סיבה משפטית שאפשרה את זה".

בית הדין הבינלאומי בהאג (צילום: רויטרס)
בית הדין הבינלאומי בהאג (צילום: רויטרס)

"כאן קשה יהיה לנמק בגלל חשד הצו הוא כל כך גורף, אם יש לך חשד אתה בית הדין יכול להוציא צווים מדודים שימנעו את ההתפתחות הזו לא צריך ללכת לצד הדרסטי של הפסקת הלחימה לחלוטין. הצו הזה לא יינתן, הם ביקשו המון המון צווים שונים, הצו הראשי והכי גורף לא יינתן. צווים מינוריים יותר, כמו צו שאומר להימנע מצעדים שעלולים להיענות כג'נוסייד, אלה דברים שישראל יכולה לחיות איתם. בית הדין לא יכול להתעלם מהתמונה שהוא ראה, והתמונה שהתגלתה לעיניו היא דיי קטסטרופלית מבחינה הומניטרית", ציין.

"אם יינתן צו ביניים שכולל את הצעד הראשי של להפסיק את הלחימה? בעיניי סיכוי מאוד קלוש", הבהיר עו"ד קפלינסקי, "אני לא חושש בשלב הזה שאם יינתן כזה צו גורף, אני חושב שהוטו האמריקאי יישמר לנו במועצת הביטחון, הצו הזה יפתיע גם את האמריקאים. הנשיאה של בית הדין אמריקאית, יהיה מעניין לראות אם היא תהיה ברוב שנותן צו כל כך גורף. צריך יהיה לנמק מדוע הצו נדרש, זה כמעט לקבוע שהג'נוסייד קורה בפועל, וזה מאוד רחוק".

לסיום התייחס להופעה של הצוות הישראלי, ואמר: "ההופעה הייתה מרשימה, קולעת, החלק הכי משכנע היה בפרק שהתמודד עם הצו הזה. החמאס לא נמצא פה, ומה תתנו צו שאומר לצד אחד להפסיק שאין לכם סמכות על הצו השני? את השאל הזו אני לא רואה איך בית הדין יתמודד איתה. לעומת זאת, צעדים אחרים יכולים להיות".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103FM