איחוד האמירויות הערביות הכריזה היום (ראשון) כי היא תשלח אסטרונאוט משלה לירח באחת המשימות המאוישות בעתיד, כחלק מהשתתפותה במיזם הבינלאומי בהובלת ארה"ב להקמת תחנה מאוישת שתקיף את הירח.

מבט נדיר: נאס"א חשפה תמונות של "עולם זר" ופעיל בחלל | צפו

ראש ממשלת האמירויות ושליט דובאי, שיח' מוחמד בין ראשד אל-מקטום, הכריז היום כי נחתם הסכם עם סוכנות החלל האמריקאית נאס"א לשילוב האמירויות בפרויקט "גייטוויי" (Gateway) - התחנה המאוישת שאמורה להקיף את הירח, כחלק מתוכנית "ארטמיס" שתנחית מחדש בני אדם על הירח בהמשך העשור.

נאס''א חשפו את האסטרונאוטים שישתתפו במשימת ארטמיס 2 (צילום: NASA/James Blair)
נאס''א חשפו את האסטרונאוטים שישתתפו במשימת ארטמיס 2 (צילום: NASA/James Blair)

במסגרת ההסכם, מרכז החלל על שם מוחמד בין ראשד יספק מנעל אוויר לתחנת גייטוויי, אשר יאפשר מעבר של אנשי צוות וציוד מדעי בין המודולים של התחנה, בנוסף לתמיכה הנדסית עבור החיים בתחנה. כמו כן, ההסכם  יאפשר לאסטרונאוט אמירתי להשתתף באחת הנחיתות המאוישות העתידיות על קרקע הירח.

"השאיפה הבלתי מתפשרת שלנו אינה יודעת גבולות כאשר זה נוגע לפרויקטים האמירתיים העתידיים שלנו", אמר השיח' בין ראשד. "משימה משמעותית ממתינה לנו בפרויקט הזה שמייצג יוזמה פורצת דרך עבור חזרת האנושות לירח, נחיתה על אדמתו והפיכתו לבסיס עבור משימות עתידיות בדרך למאדים".

"השתתפותה של איחוד האמירויות בפרויקט הבינלאומי הזה משקף את המחויבות שלנו לקדם שותפות עם העולם שתתרום לקידום של הידע ושל ההתפתחות עבור האנושות", אמר נשיא האמירויות, שיח' מוחמד בין זייד, שגם השתתף בטקס.

גם מנהל נאס"א, ביל נלסון, בירך על ההסכם. "ארה"ב ואיחוד האמירויות מציינות רגע היסטורי בשיתוף הפעולה של המדינות שלנו בחלל, ובעתיד חקר החלל האנושי", אמר. "אנחנו בעידן חדש של חקר החלל באמצעות ארטמיס - מחוזקים על ידי החקר הבינלאומי של החלל בדרכי שלום. אספקתו של מנעל האוויר על ידי איחוד האמירויות תאפשר לבצע מדע פורץ דרך בחלל העמוק ולהכין אותנו לשליחת בני אדם למאדים באחד מן הימים".

סולטן אל-ניידי, האסטרונאוט מאיחוד האמירויות (צילום: NASA/Beth Weissinger)
סולטן אל-ניידי, האסטרונאוט מאיחוד האמירויות (צילום: NASA/Beth Weissinger)

איחוד האמירויות ביססה בשנים האחרונות את מעמדה כמדינה הערבית המובילה בתחום חקר החלל, ואחת המובילות בעולם כולו. מקפת המחקר הופ תציין בחודש הבא שלוש שנים לפעילותה סביב מאדים, ואיחוד האמירויות שלחה כבר שני אסטרונאוטים לחלל - הזאע אל-מנצורי ששהה במשך שבוע בתחנת החלל הבינלאומית בספטמבר 2019, וסולטאן א-ניאדי ששהה השנה במשך שישה חודשים בתחנת החלל ומונה אתמול לשר הצעירים החדש בממשלה.