נשיא צרפת עמנואל מקרון הטיח היום (שבת) דברים קשים בישראל ובמדיניותה לגבי המלחמה בעזה במסיבת עיתונאים בוועידת האקלים בדובאי. מקרון דרש הפסקת אש מיידית כדי לאפשר את שחרור כל החטופים ואספקת סיוע, ורק אז מיגור הטרור כדי להקל על הגעה לפתרון מדיני.

שיקום הרצועה וחתירה להסכם מדיני: תוכנית לפיד ליום שאחרי בעזה
"לא נסכים לראות פליטים": ארה"ב בהתחייבות לא-סיסי עקב המלחמה בעזה

"אנחנו מכירים בזכותה של ישראל להתגונן, אך במסגרת החוק הבינלאומי והחוק ההומניטרי", אמר מקרון בפתח דבריו, "אך זכות זו להתגונן איננה יכולה להיות בשום מקרה זכות לתקוף אוכלוסייה אזרחית. שוחחתי עם הנשיא הרצוג בנדון והבנתי יהיה צורך בהרבה ימי עבודה כדי לחזור להפוגה".

"יגיע הרגע שבו שלטונות ישראל יצטרכו להגדיר את מטרותיהם הסופיות באופן יותר מדויק", הוסיף, "הרס מוחלט של חמאס – איש אינו חושב שזה אפשרי. אם זה כך, המלחמה תימשך עשר שנים. איש לא הגדיר ברצינות את המטרה. אמרנו לישראלים כי אין להתפשר על ביטחונם, כי הוא לא רק עניינם. חמאס הוא קבוצת טרור שחדרה לעזה".

עמנואל מקרון (צילום: רויטרס)
עמנואל מקרון (צילום: רויטרס)

"הצענו פעילות בינלאומית נגדם לאורך זמן. הדרך הטובה להילחם בקבוצת טרור איננה להשמיד את כל השטח, או לחסל את כל היכולות האזרחיות. לא יהיה בטחון לטווח ארוך לישראל, אם זה נעשה במחיר חייהם של פלסטינים. מה שמעורר את שנאת דעת הקהל בכל מדינות האזור. אם המנהיגים והעמים יחשבו שיש מוסר כפול, ושחיי ישראלי אינם שווים לחיי פלסטיני, ומחר יקומו קבוצות אחרות שיישאו שנאה זו, כי בתור תשובה לשבעה באוקטובר נלקחו חיי אזרחים", ציין מקרון.

לאחר מכן הבהיר כי "האינטרס של ישראל הוא הפוגות בהקדם שיאפשרו אספקת סיוע הומניטרי שיאפשרו לדאוג לחיי אזרחים וילדים בצד פעולה ביטחונית של פגיעות ממוקדות  בקבוצות הטרור. יש שיח שאני פוסל שאומר כי כל מי שחי בעזה- הוא חלק מהטרור. גם הגישה המדינית דחופה. השבעה באוקטובר הראה, כי כשיש גישה ביטחונית בלבד, והייאוש המדיני מעורר שנאה – אי אפשר לבנות כך בטחון לאורך זמן. יש זכות לגיטימית לעם הפלסטיני למדינה. עלינו לחדש את הדיונים בנדון".