מתחילת המלחמה בעזה הקהילה היהודית באיראן נתונה ללחץ הגובר והולך מצד השלטון. על אף עמדתם הפומבית האנטי-ישראלית, חברי הקהילה היהודית חיים בתחושת מתח וחוסר ביטחון. על פי הדיווחים ברשתות החברתיות: המשטר איים על חברי הקבילה היהודית ודרש מהם לנתק כל קשר דיגיטלי עם המשפחות בישראל.

צעירה התפרצה להפגנה של פרו-פלסטינים והתעמתה איתם | צפו בתיעוד
נציג רוסיה באו"ם: "לישראל אין זכות להגנה עצמית בעימות עם חמאס"

לפי מה ששומעים מיהודים בטהראן היחס ליהודים החמיר והקצין בימים האחרונים. מוקדם יותר השבוע, הקהילה היהודית ארגנה שורה של הפגנות שהתקיימו בבירה טהראן ובעיר אספהאן. במהלך ההפגנות היהודים הביעו תמיכה בעזה וגינו את ישראל ואת פעילותה הצבאית ברצועה. משתתפי ההפגנות הניפו שלטים שעליהם כיתוב בעברית: "מגנים את הפשעים של ישראל נגד העם הפלסטיני". ההפגנות התקיימו תחת הכותרת "ליהדות אין קשר לציונות". 

כמו כן, המנהיג הרוחני של יהודי איראן, חכם ד"ר יונה חמאמי לאלהזאר, גינה את "הציונים" והזמין את הקהילה היהודית המקומית בטהראן להגיע לבית כנסת להפגנת תמיכה בפלסטינים בעזה.

נשיא איראן ראיסי (צילום: Majid Asgaripour/WANA (West Asia News Agency) via REUTERS)
נשיא איראן ראיסי (צילום: Majid Asgaripour/WANA (West Asia News Agency) via REUTERS)

במכתב רשמי שפרסם מנהיג הקהילה נאמר: "קהילה מכובדת שלום, בעקבות הפשעים הברבריים של המשטר הירושלמי הכובש נגד העם המדוכא בפלסטין, ומות הקדושים של ילדים נשים וגברים חסרי הגנה בעזה, חובה על כל אדם יהודי, במיוחד היהודים האיראנים להביע את מחאתם נגד המעשים הנוראיים של משטר ירושלים הכובש".

על פי הערכות שונות, הקהילה היהודית באיראן מונה היום בין 15,000 ל-30,000 איש. הקהילה היהודית במדינה היא הגדולה ביותר במזרח התיכון מחוץ לגבולות ישראל. כיום, היהודים באיראן חיים בשלוש ערים מרכזיות: טהראן, איפהאן ושיראז. 

על פי החוק, הקהילה היהודית שייכת להבחנה שקבע איתאללה חומיני במאי 1979, כי האסלאם לא מבחין בין "אלו הדבקים בדתות אחרות... אנו מבחינים בין יהודים לבין ציונים. לציונים אין שום דבר הקשור לדת". פורמולה זו קובעת כי יהדות וציונות הן שתי ישויות מובדלות לחלוטין זו מזו. במרחב הציבורי יהודי איראן מתנהגים בהתאם לפורמולה המפרידה בין יהדות לציונות.