שר החוץ של האיחוד האירופי ז'וזפ בורל ושרי חוץ של 5 מדינות שונות באירופה ניצלו את המסע הקצר שלהם לקייב בירת אוקראינה כדי לפקוד את גיא ההריגה של יהודי קייב, באבי יאר, במהלך מלחמת העולם השנייה בידי הנאצים ימ"ש. נוסף לבורל הגיעו היום לבאבי יאר: שרת החוץ של גרמניה אנאלנה ברבוק, שרת החוץ של צרפת קתרין קולונה, שרת החוץ של בולגריה מריה גבריאל, שר החוץ של אוסטריה אלכסנדר שלנברג ושר החוץ של סלובקיה מירוסלב וולקובסקי.

את השרים ליוו בביקורם באתר סיו"ר "פדרציית הקהילות היהודיות באוקראינה" (FJCU) הרב רפאל רוטמאן וכן נציג "הפדרציה" באיחוד האירופי הרב לוי מטוסוב. 

שרי החוץ של האיחוד האירופי בבאבי יאר (צילום: יח''ץ פדרצית הקהילות היהודיות באוקראינה)
שרי החוץ של האיחוד האירופי בבאבי יאר (צילום: יח''ץ פדרצית הקהילות היהודיות באוקראינה)

הרב מטוסוב הגיע עם פמליית השרים ברכבת מיוחדת וליווה אותם באתר ההיסטורי. לדברי הרב, שמוגדר בפי דיפלומטים אירופאיים רבים "שר החוץ היהודי באיחוד": "למרות הזמן הקצר של השרים, הם הסכימו לבקשתי להקדיש זמן ניכר מביקורם לסקירה על פעילות 'פדרציית הקהילות היהודיות באוקראינה' והביעו את התפעלותו הרבה על התקווה והסיוע שהארגון, בסיוע שלוחי חב"ד, מעניקים ליהודי אוקראינה. השרים גם נשאו תפילה והדליקו נר לזכרם של קדושי השואה והבטיחו שיעשו הכל כדי ש'לעולם לא עוד'".

"שמחתי לשמוע משרי החוץ האירופאיים על אודות חשיבות הביקור שלהם לא רק מול הקהילות היהודיות במדינותיהם אלא גם את ההבנה שאסור לאפשר לאיראן להתחמש בנשק גרעיני מול ישראל. אני מודה על הביקור החשוב ובטוח שכדבריהם הוא יסייע גם לישראל אל מול שלטון האייתוללות וגם לקהילות היהודיות באיחוד".

כזכור, ביום שישי האחרון הגיע אל באבי יאר גם הנשיא האוקראיני וולודימיר זלנסקי. לבקשת לשכתו, "פדרציית הקהילות היהודיות באוקראינה" ארגנה עבורו מניין מצומצם - שבו השתתפו שלוחי חב"ד מרחבי המדינה - לאמירת קדיש ו'א-ל מלא רחמים'.