לאחר שביטלה את הגבלת הפעילות העסקית בין המדינות, איחוד האמירויות הגדילה את הסחר עם איראן, כך מסרו היום (ראשון) אנשי עסקים המעורים בפרטים לעיתון הבריטי ה"פייננשל טיימס". על פי גורמים נוספים, באמירויות ביטלו את המגבלות על רישומי חברות והנקפת אשרות לחברות איראניות, אשר נותרו כפופים לסנקציות אמריקאיות קשות. כעת, אנשי עסקים איראנים בוחנים כיצד לשפר את הסחר בין המדינות, על ידי יצירת מנגנונים פיננסיים למימון עסקאות.

עדיין לא נרשמתם? לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>>

בעוד שסין היא שותפת הסחר העיקרית של איראן, איחוד האמירויות היא השנייה בגודלה. הסחר בין המדינות התאושש משפל של 11 מיליארד בשנים 2020 ו-2021, ל-24 מיליארד במהלך השנה האחרונה. מדובר בנתון העולה על שנת 2012, שעמד אז על 22 מיליארד דולר, טרם הסנקציות האמריקאיות. כעת, פקידים באיראן מכוונים לעלייה נוספת בסחר הדו-צדדי, על מנת שיגיע ל-30 מיליארד בשנתיים הקרובות.

דגל איראן לצד דגל איחוד האמירויות (צילום: AFP via Getty Images)
דגל איראן לצד דגל איחוד האמירויות (צילום: AFP via Getty Images)

הסנקציות האמריקאיות על איראן יצרו חרדה סביב עסקאות הקשורות לאיראן, בגלל הסיכון והחשש מפני קנסות מצד ארצות הברית. למרות שאיחוד האמירויות להוטה להושיט את ידה לעסקים איראניים, עדיין קיים חשש לתגובה עוינת מצד וושינגטון. משרד הכלכלה האמירתי מסר כי "היחסים הכלכליים שלנו עם איראן מאוד חשובים, הסחר של איחוד האמירויות עם הרפובליקה האסלאמית מתנהל בהתאמה מלאה לכללים ולתקנים הגלובליים".

לפני כשבועיים, פורום BRICS, הכולל את חמש הכלכלות המתעוררות – ברזיל, רוסיה, הודו, סין ודרום אפריקה, הזמין אליו שש מדינות נוספות, בהן איראן ואיחוד האמירויות. סיריל רמפוזה, הודיע על כל כך בפסגת הארגון ביוהנסבורג ואמר כי המוזמנות החדשות יהפכו לחברות ב-1 בינואר, 2024. נשיא הודו, נרנדרה מודי, הדגיש: "יש לנו קשרים הדוקים והיסטוריים עם כל אחת מהמדינות הללו, נעבוד יחד לעידן חדש של שיתוף פעולה ושגשוג". 

פקידים סינים הצהירו בנוסף, באופן גלוי, כי ה-BRICS הוא יריב ישיר ל-G7. עם זאת, נשיא דרום אפריקה הצהיר מוקדם יותר השבוע כי מדינתו "לא תיגרר לתחרות בין מעצמות העולם" וביקש לשמור על עצמאותה ב"עולם המקוטב שמתחלק למחנות". נשיא איחוד האמירויות מוחמד בן זאיד הגיב על ההחלטה: "אנו מכבדים את החזון של BRICS, ומעריכים את את ההזמנה לצרף את מדינתנו כחברה בפורום החשוב הזה. אנו מצפים לשיתוף פעולה למען השגשוג, הכבוד והתועלת של כל האומות והאנשים ברחבי העולם"/