אם חשבתם שסדרות טלוויזיה וסרטים הם רק בידור - תחשבו שוב. ד"ר בלה ברדה ברקת, מומחית להשקעות נדל"ן, מסבירה כיצד סדרות וסרטים משנים את ערך הנדל"ן – סקס והעיר הגדולה, בית הנייר, אמילי בפריז ועוד

מתברר שתוכן על המסך יכול לזלוג למציאות ולהשפיע על מחירי הנדל״ן ותנועת התיירים בערים. דמיינו שכונה שמתמלאת מבקרים רק כי הופיעה בסדרה, או רחוב צדדי שהופך לאתר עלייה לרגל בעקבות סצנה בסרט. ולא, זו בכלל לא פנטזיה - זו תופעה אמיתית. לגרם מדרגות בברונקס, לחווה בניו זילנד ולרחוב בניו יורק יש דבר אחד במשותף: כולם הפכו למוקדי תיירות בזכות הופעתם על המסך.

ניו יורק היא דוגמה בולטת. הסדרה "סקס והעיר הגדולה" הפכה את חיי הלילה והדירות של מנהטן לפנטזיה נוצצת שרבים רצו לחיות בה. דירתה הבדיונית של קארי בראדשו הפכה רחוב אמיתי ליעד עלייה לרגל - מעריצים צילמו סלפי על המדרגות כאילו היו חלק מהסדרה. ההילה הטלוויזיונית הזו הגבירה את הביקוש בשכונות הטרנדיות, וניו יורק קיבלה עוד דחיפה קטנה בשוק הנדל״ן ובתיירות. עד היום אפילו פועל בעיר סיור תיירותי מיוחד בעקבות אתרי הסדרה - עדות לכוח המשיכה המתמשך שלה.

אבל לא רק מטרופולינים נוצצים חווים את האפקט הזה. אלבקרקי בניו מקסיקו כמעט ולא הייתה על מפת התיירות - עד שהגיעה הסדרה "שובר שורות".  

סקס והעיר הגדולה (צילום: באדיבות yes)
סקס והעיר הגדולה (צילום: באדיבות yes)

הכנסה של מיליונים עבור הכלכלה המקומית

הסדרה צולמה בעיר וחשפה את נופיה המדבריים לעולם. עם ההצלחה, מעריצים זרמו לראות אתרי הצילום - ביתו של וולטר וייט הפך לאטרקציה (יש אף מי שזרקו פיצה על הגג כמחווה לסצנה מפורסמת) עד שבעליו במציאות נאלצו לגדר אותו. גם המסעדה המקומית ששימשה כ"לוס פולוס הרמנוס" הפכה לתחנת חובה למעריצים. העסקים בעיר מציעים כיום סיורי "שובר שורות". תיירות הטלוויזיה הזרימה מיליונים לכלכלה המקומית, מילאה את המלונות, והחייתה שכונות מנומנמות. אפילו שוק הנדל״ן הרוויח מעלייה בביקוש סביב הלוקיישנים המפורסמים בעיר.

גם מדריד נהנתה מחשיפה עולמית הודות לסדרת הלהיט "בית הנייר". הדרמה על שודדי הבנק עוררה את דמיון הצופים, ורבים הגיעו לבקר באתרי הצילום בבירה הספרדית. הבניין ששימש כ"בית המטבעה המלכותי" בעלילה הפך לנקודת צילום מבוקשת (עם או בלי מסכת דאלי). סיורים מודרכים בעקבות הסדרה צצו ברחבי העיר, וזריקת המתח הבדיוני הזו העניקה למדריד עליה נאה בתיירות. ההצלחה אף הציבה את מדריד על מפת התיירות הטלוויזיונית העולמית, לצד ערים כמו לונדון וניו יורק.

תיירות שזינקה ועסקים מלאים עד אפס מקום
פריז קיבלה יוקרה מחודשת דרך הקומדיה הרומנטית "אמילי בפריז". הסדרה הצבעונית גרמה לצופים, במיוחד אמריקאים, להתאהב בעיר מחדש. היא הולידה גל תיירים שבאו לחוות את פריז כפי שנראתה על המסך. בתי קפה ומאפיות שזכו ל"תפקיד אורח" דיווחו על גידול בהזמנות, ואפילו הנשיא עמנואל מקרון שיבח את תרומת הסדרה לתדמית החלומית של צרפת. אמנם היו פריזאים שגיחכו על הקלישאות שבסדרה, אבל איש לא התלונן כשהעיר התמלאה במבקרים נלהבים. מחירי הדירות בעיר ממילא גבוהים, אבל ההתעניינות הבינלאומית רק התחזקה בזכות אמילי.

לילי קולינס (מתוך ׳אמילי בפריז׳) (צילום: נטפליקס)
לילי קולינס (מתוך ׳אמילי בפריז׳) (צילום: נטפליקס)

אפילו העבר זוכה לקאמבק טלוויזיוני. "ברידג׳רטון", הדרמה התקופתית, הפכה את אנגליה הג׳ורג׳יאנית לאופנתית מתמיד. לאתרי הצילום, מבתי אחוזה ועד הרחובות העתיקים של באת׳, נהרו מעריצים שביקשו לגעת באווירת העידן ההוא. 

התיירות באזור זינקה, העסקים המקומיים נהנו, ואפילו הנכסים ההיסטוריים קיבלו תשומת לב חדשה. באת׳ העריכה שהסדרה הוסיפה מיליוני פאונד לכלכלה המקומית. "אפקט ברידג׳רטון" הראה שגם מורשת קפואה יכולה להתחמם מחדש תחת אור הזרקורים ולהכניס חיים (והכנסות) בערים עתיקות.

לפעמים סצנה קולנועית קודרת היא שמייצרת את הטרנד. גרם המדרגות בברונקס, שעליו רוקד הג׳וקר בסרט המפורסם, הפך בן-לילה לאטרקציית תיירות של ממש. המונים מגיעים מדי יום לצלם את עצמם באותו מקום, והפרסום הוויראלי העלה את קרנה של השכונה בעולם. ספק אם מחירי הדירות טיפסו בגלל זה, אבל אזור אפרורי זכה לתהילה. לא רע עבור גרם מדרגות אחד.

ואולי הדוגמה הגדולה מכולן: ניו זילנד, שהפכה ל"ארץ התיכון" עבור מעריצי "שר הטבעות". הטרילוגיה של פיטר ג׳קסון חשפה לעולם נופים עוצרי נשימה וגרמה לזינוק אדיר בתיירות למדינה, עשרות אחוזים של גידול בביקורים בשנים שלאחר יציאת הסרטים. 

חוות שבהן צולמו סצנות, כמו כפר ההוביטים, הפכו לאתרי תיירות משגשגים. ממשלת ניו זילנד אף רכבה על הגל ושילבה את מותג "שר הטבעות" בקמפיין תיירות רשמי של המדינה. ניו זילנד נהנתה לא רק מתיירים אלא גם מחשיפה שהביאה השקעות ועניין בינלאומי, כולל בשוק הנדל״ן המקומי - וכל זאת בזכות קסם קולנועי אחד.

אפקט הוליווד כמנוע צמיחה אמיתי
בסופו של דבר, האפקט ההוליוודי ממחיש כיצד סדרת טלוויזיה יכולה להפוך למנוע צמיחה אמיתי. לא כל סדרה תגרום לגל תיירות או לעליית מחירים, אבל כשזה קורה, הערים מרוויחות חשיפה, מבקרים וביקוש מוגבר. ממנהטן ועד ניו זילנד, מסמטאות פריז ועד מדרגות הברונקס, סיפורים בדויים חוללו שינויים ממשיים במפת התיירות והנדל״ן. כי סיפור טוב יכול לא רק לרגש, אלא גם להניע מטוסים ולהזיז שווקים. בפעם הבאה שאתם נשאבים לתוך סדרה אהובה, אולי כדאי שתזמינו כרטיסים לפני שהעולם כולו ינהר לשם והמחירים יזנקו.

הכותבת היא ד"ר, בלה ברדה ברקת, יזמית ומומחית להשקעות נדל"ן

ד''ר בלה ברדה ברקת, יזמת ומומחית להשקעות נדל''ן (צילום: ליה יפה)
ד''ר בלה ברדה ברקת, יזמת ומומחית להשקעות נדל''ן (צילום: ליה יפה)