משבר הקורונה השפיע גם על דפוסי האימוץ והנטישה של בעלי חיים. בתקופת הגל הראשון, עם הכניסה לסגר, דיווחו עמותות בעלי החיים על עלייה בדרישה לאימוצי חיות. צעירים או קשישים המתגוררים בגפם, ומשפחות עם ילדים חסרי מעש, חיפשו דרך להפר את הבדידות, וטיפול בבעל חיים נשמע אז כפתרון אידיאלי. אלא שעם החזרה ההדרגתית לשגרה החלו דיווחים על הזנחה ונטישה של בעלי חיים.

"חשוב לזכור שנטישת בעל חיים משמעותה ברבות מהפעמים מוות", מסביר גדי עידן, מבעלי עמותת "גג לחיות" העוסקת כ־20 שנה ביבוא ובשיווק של מגוון מותגים לבעלי חיים. "החיות ננטשות במצב בריאותי ירוד, הופכות לתוקפניות יותר וחרדות יותר עם כל נטישה".

בחודש האחרון (בתוקף עד מחר, 31.8) חילקה העמותה סל אימוץ במתנה למאמצים מעמותות בעלי החיים. הסל כולל שק מזון, חבל דנטלי, חטיף אילוף וגליל שקיות לאיסוף צרכים, ומוענק ללא כל עלות לאחר השלמת נתונים לגבי העמותה שממנה אומצה החיה. "אנו נעשה מה שביכולתנו על מנת שאנשים ימשיכו להחזיק ולטפל בבעלי החיים שברשותם, ומאמינים שהסל יעניק זמן נוסף ביחד ויתרום לחיבור הנדרש, שיביא לירידה משמעותית בהיקפי הנטישות וההזנחה", אומר עידן.

כמו כן, לפני כחודשיים נפתח לראשונה בישראל, ביוזמת העמותה, סופרמרקט ענק המיועד כולו לחיות מחמד ומשתרע על שטח של 700 מ"ר בהרצליה. על פי נתוני העמותה, ההוצאה החודשית הממוצעת על חיית מחמד עמדה בשנת 2019 על 292 שקלים. קטגוריית המזון לחיות לבדה מגלגלת על פי הערכות קרוב למיליארד שקלים בשנה.

בנוסף למזון, סל הקניות לחיית מחמד כולל גם פריטים נוספים כמו מוצרי טיפוח וקוסמטיקה, פנאי, מוצרי אילוף, מיטות, מזרנים ומשטחי מרבץ, כלי אוכל, מנשאים ועוד. ויש גם כלבים שנהנים מכלי אוכל מעוצבים, נעליים למניעות כוויות, אפוד ציפה למים וגאדג’טים נוספים. גם בתחום המזון תוכלו למצוא מוצרים מותאמים אישית לכלבים - ללא גלוטן, לטבעונים, לצמחונים, על בסיס סלמון, קינואה ועוד.

PETBEST סופרמרקט למזון חיות מחמד (צילום: טל בדרק)
PETBEST סופרמרקט למזון חיות מחמד (צילום: טל בדרק)

בושם וניקוי אוזניים

על פי נתוני המרכז הארצי לרישום כלבים בשירותים הווטרינריים במשרד החקלאות, נכון לשנת 2019, 496,538 כלבים חיים ומכשכשים בינינו, בחלוקה כמעט שווה לזכרים ונקבות. תל אביב נמצאת בראש רשימת בעלי הכלבים בישראל. למקום השני הגיעה ראשון לציון, ובמקום השלישי התברגה העיר חיפה. לעומתן, ישנם יישובים וערים שבהם חיים פחות כלבים: בשנת 2019, למשל, נרשמו במודיעין עילית רק חמישה כלבים. השמות הפופולריים ביותר לכלבים בישראל הם לולה לנקבות ולואי לזכרים. שמות פופולריים נוספים הם מיקה, לונה, טופי, בל, מוקה ולוסי לנקבות, וטוי, ג’וני, שוקו, לאקי, סימבה ומקס לזכרים.

יש כלבים שתקופת הקורונה עשתה להם רק טוב. "בתקופת הסגר הכלב שלנו ממש הפך לכוכב מבוקש", מספרת נאוה עינבר, בעלת משרד יחסי ציבור מתל אביב. "בזכותו יכולנו לצאת לשלושה טיולים ביום, ואפילו השאלנו אותו לשכנים שאנחנו סומכים עליהם. הכלב שלנו, גוגל בן העשר, הוא בן משפחה. יש לו סווטשירטים ומעילים מגוונים בחורף, ובקיץ הוא מסתפק בבנדנה צבעונית שתואמת לצבע הרתמה. את הרצועה, הקולר והרתמה אני מקפידה לכבס פעם בשבוע ולהלביש אותו בסט חדש".

"אנחנו משקיעים במזון איכותי, בתוספי תזונה למפרקים, במקלחות קבועות, בסירוק שבועי, בניקוי אוזניים למניעת דלקות וכמובן בביקור קבוע אצל הווטרינר שלנו. אחרי הסירוק אני שמה לו בושם ומחליפה את השמיכה שמונחת לו על המיטה, ממש כמו שאני מחליפה מצעים במיטות של בני הבית. לאחרונה פרח טרנד של קרם לחות לכפות הרגליים, האמת ששקלתי לרכוש, אבל אני קצת חוששת שגוגל יחשוב שזה קרם ברולה וילקק הכל. הוא מעניק אהבה אינסופית. ה'טרחה' של לטפל בו בטלה בשישים. לגדל כלב זה דבר בריא פיזית ונפשית, ואני ממליצה לכל משפחה".

Adika X Dogs גופייה 29 שקלים  (צילום: בר שריר)
Adika X Dogs גופייה 29 שקלים (צילום: בר שריר)

Adika X Dogs קערת אוכל 39 שקלים (צילום: ערן סלם)
Adika X Dogs קערת אוכל 39 שקלים (צילום: ערן סלם)

איזו קדחת

בסקר שערך מכון איפסוס נמצא כי כ־45% מבעלי הכלבים משתמשים בתכשיר נגד פרעושים וקרציות כל השנה, וכ־31% מבעלי הכלבים בישראל משתמשים באמצעי הדברה רק בקיץ. “קרציות שאינן מטופלות בזמן יכולות לגרום לכלב לחלות בקדחת קרציות, אשר ללא טיפול עלולה לגרום למות הכלב”, מתריע ד”ר דניאל לוי, וטרינר ומנהל מקצועי בקבוצת מילטין.

“אבחון מוקדם וטיפול מתאים יביאו להצלת חיי הכלב. קדחת הקרציות אומנם איננה מידבקת לבני אדם, אך קרציות עלולות לשאת טפילים אשר כן מהווים סכנה ועלולים לגרום לבני המשפחה לחלות בקדחת הבהרות (קדחת הכתמים הים־תיכונית), המחלה שממנה נפטר בטרם עת הזמר מאיר אריאל. נכון להיום, לא קיים חיסון לכלב או לאדם נגד המחלה, ולכן הדרך היעילה ביותר למנוע הידבקות היא למנוע חשיפה של הכלב לקרציות באמצעי הדברה מתקדמים, יעילים ובטוחים”. 

דר פישר דוגי אלכוג'ל + שקיות לאיסוף הצרכים של הכלב. 29.90 שקלים (צילום: יעל האן)
דר פישר דוגי אלכוג'ל + שקיות לאיסוף הצרכים של הכלב. 29.90 שקלים (צילום: יעל האן)

קרם רגליים לחיות מחמד. 69 שקלים (צילום: נבו כהן סטודיו פטקס)
קרם רגליים לחיות מחמד. 69 שקלים (צילום: נבו כהן סטודיו פטקס)

בושם לחיות במגוון ניחוחות. 59 שקלים (צילום: נבו כהן סטודיו פטקס)
בושם לחיות במגוון ניחוחות. 59 שקלים (צילום: נבו כהן סטודיו פטקס)

מנשא ינוקא סימפלי גוד. לא רק עבור גורי אדם. 199.90 שקלים. להשיג בשילב (צילום: יח''צ)
מנשא ינוקא סימפלי גוד. לא רק עבור גורי אדם. 199.90 שקלים. להשיג בשילב (צילום: יח''צ)