עבור רבים מאיתנו, המחשבה על המוות והסופיות שלנו היא משהו מפחיד ומטריד. אך לפי ד"ר כריסטופר קר, רופא ותיק לטיפול פליאטיבי, חוויית סף המוות שאנשים חווים לפני מותם עשויה להיות מרגיעה ומשלימה.

במחקרו הייחודי, ד"ר קר תיעד למעלה מ-1,500 אירועי סף מוות וגילה שלמטופלים יש לעתים חלומות וחזיונות המשרים עליהם תחושת אהבה, חיבור לעברם ושלווה. "זה מרתק," הוא ציין בשיחה בפודקאסט Next Level Soul.

אחד המקרים המרגשים שד"ר קר שיתף הוא סיפורו של אדם בשנות ה-40 שרוב חייו בילה בכלא בשל התמכרות לסמים. כשלקה בסרטן הצוואר, האיש חווה חזיונות של התעללות והצקות מצד אלו שפגעו בו בעבר. אך לאחר החוויה הטראומטית הזו, הוא ביקש לראות את בתו ולהביע את אהבתו והתנצלותו. לאחר פיוס זה, האיש נפטר בשלווה.

לדברי ד"ר קר, המטופלים אינם מכחישים את הקשיים ואת הכאב שחוו, אלא משלימים איתם. הוא מכנה זאת "צמיחה פוסט-טראומטית" - גילוי אלמנטים חיוביים בקשיי העבר. המחקר מצא הבדל נוסף בין מבוגרים לילדים: בעוד מבוגרים מתמודדים עם חרטות, ילדים חולמים על מקומות בטוחים ומלאי שמחה.

חוויות סף מוות משתנות בין מבוגרים לילדים (צילום: אינג'אימג')
חוויות סף מוות משתנות בין מבוגרים לילדים (צילום: אינג'אימג')

לדבריו, חוויות סף מוות אצל ילדים שונות מאלו של מבוגרים באופן משמעותי. בשל הבנתם המוגבלת של המוות, ילדים נוטים למצוא נחמה בדמיונם היצירתי. במקום לראות אדם שהכירו "מקבל את פניהם", ילדים נוטים לחזות בחיות המשדרות להם שהם אהובים ושאינם לבד

ד"ר קר שיתף סיפורה של ילדה שדמיינה טירה יפהפייה וגדולה עם בריכה, חיות מחמד, פסנתר ואור חם. כשנשאלה מה מייצגת הטירה, היא ענתה - "מקום בטוח".

מחקרו של ד"ר קר מצביע על כך שבעוד המוות נחשב מפחיד עבור רבים, חוויות סף המוות אצל רבים עשויות להוות "סגירת מעגל". עבור מבוגרים, זוהי הזדמנות להשלים עם העבר ולגלות משמעות בקשיים שעברו, בעוד שאצל ילדים, המוות מלווה בדמיון יצירתי וחזיונות מרגיעים המעניקים להם תחושת ביטחון ואהבה.