בוקר חורפי ואתם מתחת לפוך, השעון מצלצל ואתם רק רוצים להמשיך ולעצום עיניים. אבל מה קורה אחרי שהתעוררתם לחלוטין? לפחות בקרב גולשי טיקטוק, אין הרבה סיבות לצאת מהמיטה. טרנד חדש ששמו "הורקל דורקל" שמקורו מונח סקוטי, גורר אותם להישאר במיטה דקות ואפילו שעות, אחרי שהתעוררו. מה אומרים המומחים?

כבר שנים שהטרנדים בטיקטוק ממלאים חלק משמעותי בשגרת היום יום הלא חשובה. המדיה החברתית הזו כבר העשירה את הלקסיקון שלנו בביטויים שונים, מ"חרבו דרבו" ועד "ברור שאנחנו...". אבל המונח החדש שמשגע את הגולשים בימים האחרונים, הוא בעצם לא חדש. "הורקל דורקל" הוא מונח סקוטי ישן שפירושו "לשכב במיטה או להתרווח עד שצריך לקום". ומתי צריך לקום? זו נשארת כנראה שאלה פתוחה שאין עליה ממש תשובה חד משמעית.

@kirakosarin

hurkle-durkle, u deserve it &lt3

♬ original sound - Kira Kosarin

הטרנד הזה החל ככל הנראה בחודש שעבר בווידאו של השחקנית האמריקנית-יהודיה קירה ניקול קוסרין בת ה-26 מניו ג'רסי ומאז נצפה כמעט 4 מיליון פעמים. בסרטון קוסרין מגדירה את המונח ומביעה את הזיקה שלה לטקס הפינוק הזה בבקרים. למעשה במהלך ה"הורקל דורקל", לאחר הקימה בבוקר, פשוט נשארים במיטה. יש כאלה שעל השידה שלצידם מונחים מים, יש כאלה שנשארים וגולשים בסלולרי, אחרים יקפצו לרגע לשירותים ויחזרו למיטה. כך או כך הם נשארים ערים ורובצים על המיטה.

אלא שמומחים כבר מיהרו לבקר את הטרנד הזה וסבירו ששינה חשובה מאוד לבריאות הגופנית והנפשית, וגוף האדם לרוב "אומר לנו" לקום מהמיטה, אך המשך הרביצה כשהיא מוגזמת, יכול לא רק לשבש את היום אלא גם לפגוע בהגעת אור השמש לעיניים ומשם אל המוח שאמור להפחית את ייצור הורמון השינה מלטונין. ההורמון הזה הוא השעון הביולוגי בגופנו, שמפקח על שעות הערות והשינה.

רביצה ממושכת במיטה, עלולה גם להשפיע על מערכת השלד, לגרום לכאבי גב בשל המנח הלא טבעי של הגוף בשינה ממושכת מדי, לבעיות בזרימת דם לגפיים התחתונות עקב חוסר התנועה, ואפילו במקרים מסוימים כמו אצל קשישים – גם להיווצרות של פצעי לחץ.

"תופעת הרביצה במיטה לאחר ההתעוררות היא איומה" אומר ד"ר יואל רייטר, מנהל מכון השינה במרכז הרפואי הדסה. "באופן זה המוח מפסיק לקשר בין המיטה לשינה ובהמשך השינה 'מתפרקת' באופן כללי. אנחנו מסוגלים לישון איקס שעות, ואם נבלה מעבר לכך במיטה השינה תאבד בתחילתו, בסיומו או במהלך הלילה. אנחנו רוצים לקום בבוקר ולהתחיל פעילות כולל חשיפה לאור כדי לכוונן את השעון הביולוגי שדורש כל יום כיול מחדש".

רביצה ממושכת במיטה עלולה גם להשפיע על מערכת השלד (צילום: אינג'אימג')
רביצה ממושכת במיטה עלולה גם להשפיע על מערכת השלד (צילום: אינג'אימג')

ואם אתם מחליטים בכלל לא לפקוח עיניים, כדאי שתדעו כמה שעות שינה מומלצים בלילה. אצל תינוקות שזה עתה נולדו, ההנחיות עומדות על 14 עד 17 שעות תנומה ביממה. תינוקות בגיל שלושה חודשים ומעלה זקוקים ל-12 עד 15 שעות שינה ביממה. בגיל שנה יורד הצורך בשינה ל-11 עד 14 שעות. ילדי הגן, הפעילים יותר, זקוקים ל-10 עד 13 שעות. ילדי בית הספר היסודי - 9 עד 11 שעות שינה. בני נוער זקוקים ל-8 עד 10 שעות, ומשך שנת הלילה המומלצת למבוגרים היא 7 עד 8 שעות שינה.

ומה איתכם, האם גם אתם נשארים במיטה אחרי שהתעוררתם, או שאתם מקפידים לקום ולהתחיל את היום אחרי שפקחתם עיניים? כתבו לנו בתגובות.