תנועת רגבים מביאה כעת בפני הרשויות ממצאים לכך שכמעט שנה למבצע האכיפה הגדול בצומת שוקת, ובשטח לדבריהם, לא השתנה דבר. הם טוענים: "העבריינים שבו לעשות בשטח כבשלהם, משתלטים על השטח ובונים ללא היתר ובניגוד לכל דין". ההשתלטות לטענתם מעכבת את המשך סלילת כביש 6 לכיוון דרום.

בחודש דצמבר 2023 נדחתה על הסף עתירה לבג"צ כנגד החלטת הרשות לפיתוח והתיישבות הבדואים בנגב להסדיר את התיישבותו של מקבץ משפחות בדואיות משבט אבו עסא, לצורך קידום פרויקט להרחבת כביש 6 בחלקו הדרומי. במאי 2024, לאחר שנים של ניסיונות להגיע להסכמה, פונה על ידי רשות מקרקעי ישראל וכוחות הביטחון המקבץ הבדואי הבלתי חוקי "אום סלים" הממוקם בצמוד לצומת שוקת, על התוואי המתוכנן להמשכו הדרומי של כביש 6. תושביו פונו למגרשים שהוענקו להם בישוב אום בטין הסמוך.

אך מה קרה מאז? תנועת רגבים טוענת כי שבועות ספורים לאחר הפינוי, הבדואים שפונו מהמקום שבו לפלוש, תוך שהם בונים מבנים מאולתרים ומפתחים את השטח, ומנגד לטענתה, רשויות האכיפה מעלימות עין. כעת, כמעט שנה שלמה מאותו פינוי שזכה לכותרות רבות, לדברי רגבים, ישנם כעשרה מבני מגורים במקום, לצד חלקם חונים רכבי יוקרה ולמעשה הפלישה ממשיכה כל העת.

נזכיר כי בשנים האחרונות היה מקבץ זה למכשול העיקרי בהמשך הפיתוח והסלילה של כביש 6 דרום. במשך שנים ניהלה המדינה באמצעות הרשות להסדרת הבדואים, משא ומתן לפינוי המקבץ והציעה לתושביו שלל פיצויים מרחיקי לכת. התושבים ניסו לסכל את פינויים מהשטח באמצעות אותה עתירה לבג"ץ, ובטענה כי הם מוכנים לעבור לשכונת אל-מיטלה שביישוב תל שבע, מכיוון ששם אין סיכון לסכסוך בין שבטים ולפגיעה בביטחונם.

אולם השופטים יצחק עמית, דפנה ברק ארז וחאלד כבוב דחו כאמור את העתירה פה אחד, וקבעו כי המדינה עשתה כל מאמץ להגיע להידברות עם התושבים, התוכניות אושרו לפני שנים רבות והטענה לפיה ניתן לעבור ליישוב תל שבע, תעכב את המשך סלילת כביש 6 ותפגע באינטרס הציבור להרחבתו וסלילת המשכו הדרומי, אשר אין חולק על חשיבותו הלאומית.

שלושה חודשים בלבד ממבצע האכיפה, בחודש ספטמבר 2024 כבר הוקמו מחדש מבנים במקום. השר בן גביר הגיב אז על הפלישה המחודשת: "לאחר בדיקה מול גורמי המשטרה, אכן, הוקמו מספר קטן של אוהלים ופחונים בואדי חליל, המחוז הדרומי הונחה לשלוח עוד היום פקחים על מנת לפתוח צווים ולאכוף. המדיניות שלי כלפי פלישות לשטחים ברורה - לפעול במלוא העוצמה בהריסת מבנים לא חוקיים ולאכוף פלישות לא חוקיות, מיום כניסתי לתפקיד השר נאכפו במאות אחוזים יותר מקודמיי בתפקיד, וכך אמשיך".

חרף האמור, בתנועת רגבים מדגישים שבשטח לא נעשה דבר והעבודות לפיתוח הנגב נותרו תקועות וחזון החיבור של הפריפריה למרכז דרך כביש 6 נותר הרחק מאחור. כמו אז, כן עכשיו, הם קוראים למדינה להפגין משילות.

יהודה קאפח, רכז דרום בתנועת רגבים שהביא את התיעודים, אומר: "האבסורד בתפארתו: אחרי שלקח למדינה שנים ארוכות עד שהצליחה במבצע גדול ומתוקשר לפנות את הפלישה הבלתי חוקית, במקום לשמור על השטח ולקדם את פיתוח כביש 6 דרום, היא מעלימה עין ומאפשרת לפולשים לשוב למקום, ובעצם יורה לעצמה ברגל ומרוקנת את המושג משילות מכל תוכן ומשמעות."

בשבוע שעבר נשלח מכתב בעניין מטעם תנועת רגבים אל מספר רב של גורמים: הסיירת הירוקה, היחידה הארצית לאכיפת חוקי התכנון והבניה, לרשות מקרקעי ישראל, לשרים אורית סטרוק – שרת ההתיישבות, איתמר בן גביר – השר לביטחון לאומי ועידית סילמן – השרה לאיכות הסביבה וכן למשטרת ישראל ולרשות לפיתוח והתיישבות הבדואים. במכתב דרשה תנועת רגבים מכלל הגורמים לנקוט הליכי פיקוח ואכיפה כנגד בניה בלתי חוקית במרחב ואדי חליל.

כך נכתב: "לאחרונה שבו חלק מעברייני הבניה למרחב וואדי חליל והקימו שם מחדש מבני מגורים, ללא היתרים ובניגוד לכל דין, תוך שהם מנצלים את ההריסות שנותרו במרחב על מנת להסתיר את השתלטותם על השטח".

בהמשך מתוארת הכרוניקה של ההשתלטות על השטחים: "המבנים הבלתי חוקיים נבנים כחלק מהמגמה השוררת באזור בה מתחילים העבריינים בבניית פחון ומשרואים כי רשויות האכיפה לא נוקטות כנגדם בפעולות אכיפה משמעותיות מוסיפים בהמשך מבנים נוספים סביבו/גידור/דודי שמש/נטיעות וכדו' וכך משתלטים על חבלי ארץ שלמים, כפי שכבר עשו בשטח זה". עוד הם קובלים על כך שנגרמת "פגיעה חמורה בתוואי הקרקע ולזיהום נחל חברון הסמוך".

רגבים דורשים מהמכותבים לעשות שימוש בסמכותם ולנקוט בהליכי פיקוח ואכיפה כנגד המבנים הבלתי חוקיים, ולדאוג לניקיון הפסולת וההריסות מהשטח והשבת המצב בשטח לקדמותו. כמו כן, הם מבקשים לפתוח בחקירה פלילית כנגד עברייני הבניה ומבצעי העבודות הבלתי חוקיות.

מתגובת משרד התחבורה ניתן להבין כי לפחות לעת עתה, התוכנית לסלילת כביש 6 מתקדמת ע"פ המתוכנן: "שרת התחבורה ובטיחות בדרכים, מירי רגב פעלה באופן נמרץ להכליל את הארכת כביש 6 דרומה, ולשמחתנו במסגרת הסיכום התקציבי לשנת 2025 שהושג בין משרד התחבורה לבין משרד האוצר, הארכת הכביש יצאה לדרך. חברת חוצה ישראל כבר החלה בפינויים הנדרשים ובפעולות המקדימות לשם ביצוע הפרויקט. מכרזי הביצוע של המיזם צפויים להתפרסם כבר בזמן הקרוב.

השרה רגב, רואה חשיבות עליונה בהמשך פיתוח הכביש שיחבר בין דרום הארץ למרכזה וישפר את זמני הנסיעה לדימונה וממנה. כמו כן, הוא יקצר את זמני הנסיעה של החיילים והחיילות לבסיסיהם בנגב".

תגובת השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר: "מדיניותי בנוגע לפלישות לשטחים ולהריסת מבנים לא חוקיים נותרה איתנה ונחושה. בתקופת כהונתי חלה עלייה של 400% בהריסות מבנים בלתי חוקיים – זוהי מדיניות שיוצרת משילות, ואמשיך לפעול בכל הכוח גם כעת, עם חזרתי למשרד לביטחון לאומי. מאז שובי לתפקיד לפני כשבועיים, חידדתי מחדש את המדיניות מול כלל הגורמים הרלוונטיים כדי להבטיח שהאכיפה תתבצע ללא פשרות. בנוסף, אני מקיים הערכות מצב סדירות יחד עם כל הגורמים סביב שולחן עגול, אחת לתקופה קצרה, במטרה לעקוב מקרוב אחר יישום המדיניות ולוודא שהיא מתבצעת בשטח בצורה הטובה ביותר".