קולם של עורכי הדין והמשפטנים התומכים ברפורמה המשפטית כמעט אינו נשמע. באופן חריג, לפני כשבועיים התקיים כנס "שומרים על הדמוקרטיה", שבו השתתפו משפטנים ועורכי דין המביעים תמיכה בה. מעבר לכך, למעט מספר קטן של עורכי דין ומשפטנים המתראיינים בתקשורת כתומכים ברפורמה, רבים שותקים, וזאת בשל חשש מ"נקמה" לטענתם, מצד מערכת המשפט וחבריהם למקצוע.

בואו לשדרג את האנגלית שלכם: לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

"מי שתומך ברפורמה חוטף פסקי דין נוראיים", אמר ל"מעריב" חבר המועצה הארצית בלשכת עורכי הדין. "מצד שני, מרגישים שמי שבעד המערכת, השופטים, שדעתם ידועה, מתגמלים אותם. הבעיה היא בעיקר בבתי משפט מחוזיים ובבית המשפט העליון".

עורך דין נוסף אישר את הדברים, ואמר ל"מעריב" כי השתיקה סביב העניין הינה מחשש שהתופעה תתגבר: "התחושה היא שמערכת המשפט נלחמת במי שתומך ברפורמה. זאת תחושה של חוסר אונים. אם אני אדבר בעד הרפורמה השופטים ידרכו עליי, כי אין לי פרופיל תקשורתי גבוה כמו שיש למעט שמעזים לדבר".

שופט בדימוס בכיר אמר ל"מעריב": "מי שתומך ברפורמה המשפטית והוא מגיע לפני בית המשפט העליון – תחשוב לבד עד כמה השופטים, שמתנגדים לרפורמה, ירצו לשמוע אותו. זה אולי לא בכוונה, אבל זאת המציאות".

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים<<<

מי ששילם מחיר ציבורי ברור בשל התנגדותו לשיח נגד הרפורמה בלשכת עורכי הדין הוא עו"ד יצחק נטוביץ. בעקבות מכתב שבו דרש מראש הלשכה הקודם אבי חימי לחדול מההתקפות על הקואליציה והאמירות נגד הרפורמה, נטוביץ פוטר על ידי האחרון מתפקידו כמשנה לראש לשכת עורכי הדין.

לפני כשבועיים, לאחר שחימי התפטר מתפקידו, נטוביץ הוחזר לתפקיד בהחלטה שהתקבלה פה אחד, בעקבות אי־שביעות רצונם של חברי המועצה הארצית מהדחתו על ידי ראש הלשכה לשעבר. "הוא ניסה לסתום לי את הפה ולהפחיד אחרים", אמר נטוביץ' ל"מעריב". "אבל בסוף, במבחן התוצאה, הוא לא הצליח".

נטוביץ עצמו תומך ברפורמה באופן עקרוני, אך הוא סבור שיש להשאיר את לשכת עורכי הדין מעורבת בוועדה לבחירת שופטים, וכי יש לעשות נוסחה שונה של פסקת ההתגברות. גם נטוביץ מזהה את הפחד שיש אצל עורכי דין התומכים ברפורמה, בעיקר בין אלה ששואפים לקבל קידום.

"לפני שבועיים עשיתי כנס, ורוב הפרופסורים והשופטים בדימוס שמחזיקים בדעות שמרניות פחדו להגיע", אומר נטוביץ. "לשופטים בדימוס אולי לא נעים מהמערכת, אבל הפרופסורים מעדיפים לשתוק ולא להגיד כלום כדי שהקידום הבא שלהם לא ייפגע. כך גם יועצים משפטיים ועורכי דין בשירות הציבורי. לי, לעומת זאת, אין קידום שיכול להיפגע, ואני אמשיך להגיד את דעותיי".