ח"כ גדי איזנקוט, הרמטכ"ל לשעבר, שוחח הבוקר (שני) עם ענת דוידוב וגדעון אוקו ב-103FM על המתיחות הביטחונית לאחר הפיגוע בחווארה והמהומות האלימות לאחריו ומתח ביקורת חריפה על התנהלות הממשלה מול האירועים. הוא הוסיף וטען כי היה כישלון בטיפול בהתפרעות המתנחלים בחווארה.

לדבריו, "האחריות היא של צה"ל, האירוע צריך היה להיעצר". הוא הוסיף: "הרוח שעוברת מההנהגה היום היא רוח רעה מאוד, וראינו את זה בחווארה. נראה להם שהאירוע הזה מתרחש ברשתות החברתיות, אבל הוא מתרחש במציאות".

אחרי העימותים בחווארה: ארה"ב גינתה את הפיגוע ואת "אלימות המתנחלים"
לאחר המהומות בחווארה: תוגברו הכוחות ביו"ש, כוננות שיא גם בירושלים ועוטף עזה

הרמטכ"ל בזירת הפיגוע בחווארה (צילום: דובר צה"ל)

בפתח הדברים אמר: "מדובר בפיגוע קשה, אני משתתף בצער של משפחת יניב, על הרצח של הלל ויגל. אירועי טרור ידענו הרבה מאוד שנים, אי אפשר להתעלם מהרצף של החודשים האחרונים והשנה האחרונה, באירוע הזה אני מניח ששב"כ וצה"ל ישימו יד על המחבלים. ההתנהגות והפוגרום שביצעו צעירים יהודים לאחר מכן ראויה לכל גינוי, התנהגות עבריינית, לא יהודית והיא צריכה לקבל גינוי מכל קצוות הקשת הפוליטית".

"הבעיה היותר משמעותית זה האופן שבו אנחנו מתמקדים ונלחמים בטרור, ופועלים במציאות הביטחונית הקשה ביותר בעשרים השנים האחרונות. גם בזירה הפלסטינית שהיא רגע לפני התפרצות רחבה מאוד, גם בתוכנית הגרעין איראנית וגם בצפון שקורים שם דברים חמורים, ובמקום זה ממשלת ישראל עוסקת בחודשיים האחרונים בנושא הרבה פחות חשוב מכל האתגרים הענקיים שניצבים בפני החברה הישראלית".

כשנשאל אם הוא מזהה כישלון של מערכת הביטחון השיב: "פיקדתי ביו"ש בכל התפקידים, כולל מפקד יו"ש, כל פעם שנפגע יהודי אמרתי לעצמי ולפקודים שלי שזה כישלון שלנו. אנחנו צריכים לספק יבטחון ותחושת ביטחון לאזרחים, יחד עם זאת, הקושי הגדול להתמודד עם טרור יחידים זה שאין מודיעין מקדים, החלטה של בודד לבצע פיגוע דריסה, ירי, או דקירה. לכן היכולת לסכל פיגועים כאלו קשה".

הוא התייחס לפרעות בחווארה והדגיש: "לצה"ל יש אחריות כריבון ביו"ש, התפקיד של הצבא להגן על כל האזרחים. האחריות היא של צה"ל ויש שם מפקדים מעולים. כישלון בטיפול באירוע, זה אירוע שהיה צריך להימנע".

"יחד עם זה, גם בתקופתי כרמטכ"ל קרה אירוע דומה באותו כפר, רצח של משפחה על ידי טרוריסט יהודי שמקבל רוח גבית מחלק מהאנשים היום שיושבים בממשלה, וגם הם אלה אחרי זה הולכים להגן עליו בבתי משפט, וגם אומרים 'אנחנו נפעל ביום שנהיה בשלטון לבטל את פסק הדין שלו'. הרוח שעוברת היום מההנהגה היא רוח רעה מאוד וראינו את זה אתמול בחווארה".

הוא הדגיש: "לילה כמו שראינו אני לא זוכר, זה אירוע שהיה צריך להיעצר. לצה"ל יש משימות ענקיות, אבל יש לו גם משימה לאכוף חוק וסדר, סמכויות של כל חייל ביו"ש הן סמכויות שוות לשוטר. אירוע ייחודי ביו"ש. יש מעט מאוד שוטרים וחיילי צה"ל היו צריכים לעצור את זה. אני משוכנע שהצבא יתחקר את האירוע, ישים את האצבע על התקלות - אירוע שלא צריך לקרות".

"נתניהו אחראי למצב הזה, הוא צריך לעצור ומיד"

כשנשאל מי היום מפקד על הצבא השיב: "יש בן אדם אחד שאחראי למצב הזה - בנימין נתניהו. בגלל קשיים קואליציוניים הוא יצר אנדרלמוסיה ארגונית פיקודית. גם בממשלה ובעיקר במשרד הביטחון. הוא זה שאחראי לשגיאה החמורה הזו. הוא צריך לעצור אותה מיד. המבנה שהוא יצר הוא מבנה שמחבל במערכת הביטחון, מחבל ביכולת של צה"ל לספק ביטחון ולאכוף חוק וסדר. ולמרות שהיה הסדר וכולם הרימו כוסית, לא מאוחר לעשות צעד לאחור כי זו שגיאה חמורה". 

כשנשאל אם יש קשר לאירועים של אתמול הסביר איזנקוט כי "ההשפעה היא הרוח, הרוחש הצעירים האלה מקבלים. 'אנחנו בשלטון, אנחנו השלטון, אנחנו ניקח את החוק בידיים' ומקימים מיליציה פרטית שמתנהלת בצורה לא יהודית שראויה לכל גינוי.

"אני לא שומע את הגינויים של אותו שר חלקי במשרד הביטחון, הוא גם עושה לייק ומעודד את זה, זה דבר חמור מאוד - מצביע על גודל השבר שאנחנו נמצאים בו, היעדר המנהיגות של ראש הממשלה וחלק מהשרים שלו שהם לא מנוסים, הם חיים בעולם וירטואלי משיחי וכשהם פוגשים את המציאות זה מה שאנחנו פוגשים". 

כשנשאל מה אהיה עושה בעת הזאת ואם ניתן לעצור את הגל הזה אמר: "אפשר יהיה לעצור את הגל הזה. הבסנו את טרור המתאבדים ב־2004, את טרור הסכינים ב־2015, הפסגה בעקבה היא חלק מיוזמה נכונה בעיניי לעשות כל מאמץ גם ברמה הבכירה יותר".

"סמוטריץ' ובן גביר לא מקבלים את המנהיגות של ראש הממשלה"

הוא התייחס לאמירות של בן גביר וסמוטריץ' אמש על הפסגה בעקבה ואמר: "ראש ממשלה רציני היה מפטר אותו או קורא לו לסדר, למעשה הוא קורא תיגר על המנהיגות של ראש הממשלה. ראש הממשלה והממשלה הזו בתקופה נפיצה ביותר, בריבוי אתגרים חברתיים, כלכליים ביטחוניים ובינלאומיים. עסוקים בלטרלל את המדינה ברפורמה משפטית".

"סמוטריץ' ובן גביר, הם לא מקבלים את המנהיגות של ראש הממשלה, אנחנו רואים את זה פעם אחר פעם, זה היה ברור כבר בתקופה שלפני הבחירות. מהרגע שכוננה הממשלה הזו אנחנו רואים ששני השרים האלה קוראים תיגר על ראש הממשלה, מכופפים אותו בכל הזדמנות ומי שנפגע מזה זה הביטחון".

הוא הסכים שראש הממשלה לא מנהל את האירוע. "נראה לי שהוא מובל, מנוהל. אין לו אסטרטגיה. טרור היה בכל ממשלות ישראל, השאלה האופן שבו טיפלנו באתגרים האלה ובעשרים השנים האחרונות הייתי בכל הצמתים. מה שאני רואה פה זה היעדר מנהיגות, גמגום, פופוליזם, נראה להם שהאירוע הזה מתרחש ברשתות החברתיות, הוא מתרחש במציאות. במקום להנהיג, לעמוד איתן, אני שומע רק אמירות פופוליסטיות לא רציניות. בכל הנאומים הם מתחרים מי נתן הנחייה לאטום דירה - זה אומר הכול.

"אני רואה איום על שלמות הבית המשותף. ראש הממשלה עצמו עמד בדוכן בכנסת לפני פחות בחודשיים ואמר שיש ארבעה עקרונות על בקדנציה - למנוע גרעין איראן, להביא שלום עם סעודיה, לשפר כלכלה ויוקר המחייה ולהשיב את המשילות והביטחון. הוא פועל במאה שמונים מעלות מהיעדים שהוא הציב.

"במקום זה תראה במה אנחנו עסוקים, בעשרות חוקים שכל אחד מקבל שם. מכניסים את המדינה לסחרור ביטחוני חברתי כלכלי ושואלים למה בעצם זה קורה. ראש הממשלה והממשלה הזו מכניסים את המדינה למדרון חלקלק, כל יום הופך להיות בעייתי וקשה".  

הוא התייחס למחאת אנשי המילואים שהודיעו כי לא יצאו למשימות במחאה על הרפורמה המשפטית: "פה אני אומר לאנשי המילואים שאני מבין את הכאב שלהם, יש אינטרס משותף להגן על המדינה, המחאה בגבולות הדמוקרטיה והחוק ראויה. אני נגד מוחלט לסרבנות ולאלימות, צריך להגיד 'חברים יקרים, בכוחות משותפים נאבק למנוע את הרצון של הממשלה הזו לשנות את אופייה של המדינה'".

על דבריו של אהוד ברק אמר: "הוא דיבר על מציאות עתידית, שאם תתרחש הפרט יוכל לקחת אחריות. אני ככלל נגד סרבנות ומרי מכל סוג שהוא, אבל אני דורש ממשלת ישראל להבין את הכאב האמיתי. אני מסתובב בחודשיים האחרונים בכל הפגנה, לא מדובר בפריוויליגים עם שעוני רולקס, מדובר בטובי בניה ובנותיה של הארץ הזו, אנשים מכל חלקי החברה הישראלית.

"הבוקר זו עוד קריאת השכמה לממשלה להתעשת, לעצור את הריצה המטורפת שלה, ולהתמקד באתגרים האמיתיים. אותם אנשים עוד חודש חודשיים שנה שנתיים יקראו לסכן את החיים שלהם והם צריכים לדעת שעושים את זה שעושים את זה תחת ממשלה רצינית, אחראית, וכדי להיות ברור - אני נגד סרבנות מכל סוג שהוא. 

כשנשאל אם נפגש עם הרצוג כנציג האופוזיציה השיב: "יש לי היכרות ארוכת שנים עם הנשיא הרצוג. 25 שנים שירתו יחד. אני מדבר איתו לאורך השנים ושוחחתי איתו גם בתקופה האחרונה. אני מאוד מעריך את המאמץ שהוא עושה. אני אישית מדבר, אני לא מעורב בשום מו"מ פורמלי.

"אני כמו רבים אחרים מודאג מאוד מהמצב, אני מדבר, שוחחתי גם איתו, אני חושב שהמתווה שהוא הציג הוא המתווה הנכון, נותן סולם לכולם לרדת מהעץ". על האמירה כי "אף אחד לא סופר אותו" אמר: "זה מעיד על מי שלא סופר אותו. הוא בא מהמקום הנכון, הראוי, המחבר בחברה הישראלית".

גם יאיר לפיד לא מסכים. 
"אני מדבר בשם עצמי, אני חושב שגם בשם בני גנץ שאומר שכשמדברים לא מחוקקים, הוא לא נקב בתאריך. הוא היה הראשון לקרוא להידברות יום אחרי ועדיין לא מאוחר. להיענות לנשיא. אני קורא לכל המנהיגים מכל הקצוות של הפוליטיקה הישראלית להיענות לקריאת הנשיא לעצור את החקיקה לתקופה מסויימת, זה יכול להיות כשמדברים אל מחוקקים ויכול להיות גם לשבועיים. לבוא לשבת לדבר בבית הנשיא על בסיס המתווה שהוא הציג".

כשנשאל אם הוא מזהה איזושהי תזוזה לכיוון של הידברות השיב: "פורמלית כמציגים את זה כולם מתבצרים בעמדות. כשאני שומע אמירות אפורמליות יש מרחב הסכמה גדול שאפשר להגיע אליו. בעיניי הרפורמה המשפטית, ההפיכה המשפטית, היא לא העניין העיקרי. העניין העיקרי זה האופן שבו אנחנו רוצים לראות את מדינת ישראל יהודית, דמוקרטית ברוח מגילת העצמאות.

"מי שיתן יד לפגיעה במטרה המשותפת הזו ייזכר לגירעון עולם. אני חושב שהאיש שחתום על זה היום הוא בנימין נתניהו, הוא לא יכול להסתתר תחת התפקיד שהוא לוהק לדעתי בטעות כהיועץ הפוליטי לממשלת ישראל. הוא ראש הממשלה, הוא אחראי על הביטחון של ישראל, והכול כרוך בהכול, ראינו את זה אתמול".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm