על רקע בליץ החקיקה במסגרת הרפורמה המשפטית, מסתמן שינוי דרמטי ביחסי הכוחות הפוליטיים. אם היו מתקיימות היום בחירות לכנסת, התוצאה הייתה מהפך: מפלגות הקואליציה היו מקבלות 55 מנדטים בלבד, בעוד מפלגות האופוזיציה היו מקבלות 65 מנדטים. כך עולה מסקר “מעריב־סופהשבוע”, שנערך על ידי מכון פאנלס פוליטיקס, בניהולו של ד”ר מנחם לזר.

בואו לשדרג את האנגלית שלכם: לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

על פי תוצאות הסקר, יש עתיד בראשות יאיר לפיד הופכת למפלגה הגדולה ביותר עם 27 מנדטים, ומורידה למקום השני את הליכוד, שיורדת ל־26 מנדטים. המרוויחה הגדולה מהצטמקות הליכוד היא המחנה הממלכתי בראשות בני גנץ, גדעון סער וגדי איזנקוט – שעולה לפי הסקר ל־19 מנדטים.

שאר התוצאות: ש”ס – 10 מנדטים, יהדות התורה – 7, עוצמה יהודית – 7, העבודה – 5, חד”ש־תע”ל – 5, הציונות הדתית – 5, ישראל ביתנו – 5 ומרצ – 4. עוד עולה מהסקר, כי שלוש רשימות אינן עוברות את אחוז החסימה: רע"ם – 2.6%, בל”ד – 2.1% ונעם – 0.4%. 

43% סבורים כי יש לעצור את הליך החקיקה כתנאי להידברות; 67% סבורים כי השסע החברתי יחריף

הקוטביות בחברה הישראלית, לגבי הרפורמה המשפטית שמקדמת הממשלה, באה לידי ביטוי גם בסוגיית ההידברות, בניסיון להגיע לפשרה. 43% סבורים כי יש לעצור את הליך החקיקה כתנאי להידברות, בעוד 42% סבורים שההידברות צריכה להתקיים, גם אם תהליך החקיקה
ממשיך. 18% נוספים השיבו בתשובה לשאלה האם יש לעצור את תהליך החקיקה כתנאי להידברות - “לא יודע”.

לשאלה, “האם להערכתך, בטווח הנראה לעין, השסע החברתי בין התומכים ברפורמה למתנגדים לה יחריף או יירגע” – 67% השיבו “יחריף”, לעומת 24% בלבד, שסברו שהוא “יירגע”. 9% נוספים השיבו “לא יודע”.

המחאה נגד הרפורמה המשפטית (צילום: שיר תורם פלאש 90)
המחאה נגד הרפורמה המשפטית (צילום: שיר תורם פלאש 90)

מפילוח התשובות על פי ההצבעה בבחירות לכנסת, עולה כי 14% ממצביעי הליכוד סבורים שיש לעצור את תהליך החקיקה כתנאי להידברות, לעומת 80% ממצביעי יש עתיד ו־60% ממצביעי המחנה הממלכתי.75% ממצביעי הליכוד סבורים, לעומת זאת, כי ההידברות צריכה להתקיים, גם אם תהליך החקיקה ממשיך, לעומת 11% בלבד ממצביעי יש עתיד ו־3% ממצביעי המחנה הממלכתי. 4% נוספים השיבו “לא יודע”.

עוד עולה מסקר “מעריב־סופהשבוע”, כי 48% ממצביעי הליכוד סבורים שהשסע בחברה הישראלית יחריף, לעומת 96% ממצביעי יש עתיד ו־82% מצביעי המחנה הממלכתי. לעומת זאת, 44% ממצביעי הליכוד מעריכים כי השסע החברתי יירגע, לעומת 3% בלבד ממצביעי יש עתיד ו־13% ממצביעי המחנה הממלכתי. 8% ממצביעי הליכוד, 1% ממצביעי יש עתיד ו־5% ממצביעי המחנה הממלכתי השיבו – “לא יודע”.



סקר המשיבים באינטרנט בוצע על גבי מדגם מייצג של האוכלוסייה הבוגרת במדינת ישראל מגיל 18 ומעלה, יהודים וערבים כאחד, וטעות הדגימה המרבית היא 4.3%.