בשבוע השביעי ברציפות: כרבע מיליון אנשים השתתפו הערב (שבת) בהפגנות נגד הרפורמה המשפטית שנערכו בעשרות מוקדים שונים ברחבי הארץ. ההפגנה המרכזית נערכה ברחוב קפלן בתל אביב ובה השתתפו לפי הערכות המארגנים 135 אלף איש, ועוד קרוב ל-100 אלף ביותר מ-50 מוקדי מחאה נוספים. בתום ההפגנה בתל אביב, יצאו המפגינים לצעדת מחאה, בסיומה חסמו לזמן קצר את איילון, שנפתח כעבור שעה קלה לתנועה.                

צעדת המחאה בתל אביב 

אירועי המחאה החלו ב-18:00 עם צעדה שיצאה מכיכר דיזנגוף בתל אביב בה נשאו המוחים כרזה ענקית של מגילת העצמאות בעודם צועדים לכיוון ההפגנה המרכזית ברחוב קפלן, שם נאמו ליאור שליין, חברת הכנסת לשעבר קסניה סבטלובה, הפעיל החברתי איברהים אבו אחמד ועוד.

במהלך המחאה בתל אביב הוקרן מס' הטלפון של יו"ר ועדת חוקה שמחה רוטמן ע"מ שמפגינים ישלחו לו הודעות על התנגדותם לרפורמה. בסיום העצרת יצאו המפגינים לצעדה נוספת לעבר דרך בגין, במהלכה כאמור חסמו את כביש איילון לכיוון דרום. 

המחאה נגד הרפורמה המשפטית מתחדשת: אלו הכבישים שנחסמו לתנועה

חסימת כבישים במחאה נגד הרפורמה המשפטית (צילום: שחר ברדיצ'בסקי)
מפגינים חוסמים את איילון במחאה על הרפורמה

במהלך הצעדה בתל אביב נצפה מיצג יוצא דופן: גרסה ענקית של מגילת העצמאות אותה נשאו מוחים רבים בדרכם לעצרת המחאה המרכזית ברחוב קפלן, סמוך לקריית הממשלה בתל אביב.

מגילת העצמאות הענקית במחאה בתל אביב (צילום: אורן אלון )
מגילת העצמאות הענקית במחאה בתל אביב (צילום: אורן אלון )
בנוסף להפגנה המרכזית בתל אביב נערכו הפגנות בכ-50 מוקדים נוספים ברחבי הארץ, ביניהם בחיפה, שם נאמה ציפי לבני, בכפר סבא, שם נאם יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ, בבאר שבע, שם הנואמת המרכזית היא ח"כ אפרת רייטן, ובנתניה - שם נאם יו״ר האופוזיציה יאיר לפיד. 
גנץ אמר בהפגנה בכפר סבא: ״מדינת ישראל לא מחולקת לאנשים עם רולקס ועם קסיו – אנחנו הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון ואין לנו שום כוונה שזה ישתנה״. 

רבע מיליון מפגינים ב-50 מוקדים ברחבי הארץ

ממטה המאבק נמסר כי לפי הערכות המארגנים וע"פ ניתוח מצלמות, כ-135 אלף מפגינים בתל אביב, 22 אלף בכפר סבא, 18 אלף בחיפה, ועשרת אלפים מפגינים בירושלים.

בנוסף הפגינו 8,000 בהרצליה, 7,000 בנתניה, 6,000 בראשון לציון, 5,000 ברעננה, 3,000 ברמת השרון, 2,500 במודיעין, 2,000 בבאר שבע. בנס ציונה, רחובות, הוד השרון ואשדוד נרשמו כ-1500 מפגינים בכל אחת. במוקדים רבים נוספים הפגינו מאות אנשים - גם במקומות כמו אפרת ובית שמש. 

מצעד השפחות תל אביב (קרדיט פל צילומי אוויר)

סיפורה של שפחה - הגרסה הישראלית

במוקדים רבים בארץ נצפתה מחאה יוצאת דופן - מחאת הנשים, שבמהלכה מפגינות לבשו בגדים כמו בסיפור הדיסטופי "סיפורה של שפחה" כמחאה על הפגיעה בזכויות הנשים שתגרום הרפורמה, לצד הכוונה לתת  סמכויות רבות יותר לבתי הדין הרבניים ומהלכים נוספים שמהווים פגיעה ישירה בזכויות הנשים בישראל. 

מיצג "צעדת השפחות" צבע את המדינה באדום: מאות נשים צעדו במוצאי שבת בתלבושות אדומות וכובעים לבנים בהפגנות בתל אביב, ירושלים, חיפה, באר שבע, הרצליה ורמת השרון, במחאה על פגיעה בזכויות נשים. "אנחנו כאן היום להוכיח שנשים בישראל לא חוששות להילחם על שוויון זכויות". 

מחאת הנשים ברמת השרון

בין מאות אלפי המפגינים ברחבי הארץ במוצאי שבת, בלטו באדום מאות נשים, פעילות בתנועת "בונות אלטרנטיבה", "5050 לשותפות ושוויון מגדרי", "איתך מעכי" ו"אני אישה". במסגרת מיצג "צעדת השפחות" צעדו הנשים בגלימות אדומות וכובעים לבנים במחווה ל"סיפורה של שפחה", בהפגנות נגד ההפיכה המשטרית ברחבי הארץ - ההפגנה המרכזית ברחוב קפלן בתל אביב, וההפגנות בהרצליה, רמת השרון, חיפה ובאר שבע.
 
מיצג "צעדת השפחות" נועד להתריע מפני הפיכתה של מדינת ישראל מדמוקרטיה שוויונית לתיאוקרטיה שמדירה נשים ורומסת את זכויותיהן, בדומה לעולם הדיסטופי של "סיפורה של שפחה" - הרומן מאת מרגרט אטווד שזכה לעיבוד טלוויזיוני מטלטל. המיצג זכה לסיקור נרחב בתקשורת הישראלית והבינלאומית, בין השאר ב-CNN, פוקס ניוז ובוושינגטון פוסט, וכן צויץ בטוויטר על ידי אטווד בעצמה.
 
מארגנות ההפגנה מסרו: "הרפורמה במערכת המשפט תשרת כוחות חשוכים המבקשים לפגוע בנשים. אנחנו כאן היום להוכיח שנשים בישראל לא חוששות להילחם על שוויון זכויות ונגד הדרה ואפליה". 

מחאת השפחות בבאר שבע (צילום: קרן בן דור)
מחאת השפחות בבאר שבע (צילום: קרן בן דור)
מחאת השפחות, תל אביב (צילום: בן כהן)
מחאת השפחות, תל אביב (צילום: בן כהן)
צעדת השפחות (צילום: פל צילומי אוויר)
צעדת השפחות (צילום: פל צילומי אוויר)

"זו המלחמה של הדור שלנו"

בעצרת המרכזית נאם ליאור שליין, שפתח ואמר: "לא עם פאנצ'ים באתי הערב, אלא עם תקווה: אני מאמין שמה שקורה עכשיו, כל הרע שקורה עכשיו, יכול להפוך לטוב". הקהל הגיב בתשואות רמות. 

הוא הוסיף: "נולדתי כאן, בתל אביב, ב-1978. קיבלתי הכל מוכן. לא העפלתי, לא הקמתי, לא סללתי, לא לחמתי במלחמת השחרור, ששת הימים, יום כיפור, לבנון. מה שקורה עכשיו זאת המלחמה שלי. הדור שלי, של ילדי שנות ה-80' וה-90' – נולדנו לישראל חזקה ויציבה. לקחנו את מדינת ישראל הדמוקרטית כדבר מובן מאליו. היא לא דבר מובן מאליו. זאת המלחמה שלנו. זאת המשמרת שלנו. זאת אחריות שלנו".

"ואני אומר לכם: ההתקפה המופרעת נגד מערכת המשפט, הדמוקרטיה, הזכויות שלנו; הפגיעה בביטחון, בכלכלה, בחינוך, בחברה שלנו, במעמד שלנו בעולם; הממשלה – הכנופיה - האלימה והמושחתת, המשיחית והחשוכה, שמונהגת על-ידי נתניהו, איש שכדי לא לשבת בכלא מוכן להרוס את המדינה שלנו;  כל מה שמרגיש עכשיו מתסכל, מרגיז, מפחיד, מייאש – שלא ייאש אתכם. כי מה שקורה עכשיו יכול להפוך לטוב.

"מה שקורה עכשיו מחדד בדיוק, מראה לנו בדיוק, את שתי הדרכים שבהן אנחנו יכולים ללכת, את שתי האפשרויות שעומדות בפני מדינת ישראל: או הגועל נפש שקורה עכשיו – או ישראל ליברלית, משכילה, דמוקרטית.

"ושלא יבלבלו לנו את המוח שישראל דמוקרטית היא ישראל פחות יהודית. הם לא יותר יהודים מאתנו. מהיהודים שבינינו. הם בטח לא יותר פטריוטים מאתנו. הם כל מה שאויבי ישראל תמיד קיוו לו. שלא יטיפו לנו, שלא יתנשאו עלינו, ושלא יתקרבו לחינוך של הילדים שלנו. הם הצליחו לשקר להמון ישראלים שהיהדות שלהם זאת היהדות - זה לא נכון. הם הצליחו לשקר להמון ישראלים שהם יביאו ביטחון ועוצמה יהודית – זה לא נכון. את התוצאות, יום יום, כולם רואים. גם מי שהצביע להם.

שליין המשיך והדגיש: "אלה שתי האפשרויות: או ישראל פרימיטיבית, מושחתת, בורה וענייה – או ישראל מתקדמת ומשגשגת. לא מושלמת, לא נקייה מטעויות, אבל ישראל של בית משפט עליון מפואר, ומדע ומחקר והייטק, של תרבות ויצירה ישראלית, ששמים אותנו בשורה הראשונה של מדינות העולם.

"ואנחנו צריכים לבחור. מה שקורה עכשיו מכריח אותנו להפסיק לשקר לעצמנו שיש דרך שלישית. ישראלים טובים שאמרו תמיד "עזוב אותי מחדשות, פוליטיקה זה לא בשבילי", יודעים היום: אין לנו את הלוקסוס הזה. ישראלים טובים שרק רוצים לחיות את החיים שלהם בשקט ובשלווה, והלכו אחרי סיסמאות יפות על ממלכתיות ומרכז ופיוס, צריכים היום להבין: אין לנו את הלוקסוס הזה.

 "פוליטיקאים שפוחדים להשמיע בקול רם עמדות וערכים ברורים בנוגע לבית המשפט שלנו, וגם בנוגע לגבולות שלנו, למקום של הדת במדינה שלנו, שמתחנפים ומנסים לא להרגיז אף אחד. פשרה, כבוד הנשיא? פשרות זה טוב, אבל על דמוקרטיה אי אפשר להתפשר. פיוס זה טוב, אבל רק שלטון ליברלי מאפשר פיוס. ועל זה, מה לעשות, צריך עכשיו להילחם.

"זאת המלחמה של הדור שלי, וזה התפקיד שלנו להפוך את מה שקורה עכשיו לטוב. זה התפקיד שלנו לתמוך בנשיאת העליון וביועצת המשפטית לממשלה. זה התפקיד שלנו להיאבק באומץ, לא לפחד ולא להתייאש, ולא לתכנן רילוקיישן, כי כאן זה הבית שלנו. ולא להתבכיין "לקחו לנו את המדינה". לקחו? זה התפקיד שלנו להחזיר.

"להחזיר את ישראל להיות המדינה שהסבים והסבתות וההורים שלנו חלמו עליה. ולא רק חלמו, אלא גם הקימו. דורות של ציונים, עברים, יהודים, ישראלים לפנינו ניצחו יריבים הרבה יותר חזקים מיריב לוין. עכשיו התור שלנו. תרימו ראש. כפו עלינו מלחמה? אנחנו נלחמים. ונמשיך להילחם. עד שנגרום לנתניהו להצטער על הרגע שבו הוא התחיל את הטירוף הזה. עד שנהפוך את מה שקורה עכשיו לטוב. עד שננצח", סיכם שליין.

הפגנת הימין האחראי בירושלים נגד הרפורמה (צילום: מטה הפגנת הימין)
הפגנת הימין האחראי בירושלים נגד הרפורמה (צילום: מטה הפגנת הימין)

ראש השב"כ לשעבר: "הרפורמה תהפוך את ישראל למדינה לא דמוקרטית"

גם בירושלים נערכה מחאה משמעותית בהשתתפות כ-10 אלף מפגינים תחת הכותרת "הפגנת הימין האחראי". בין המשתתפים היו ראש השב״כ לשעבר יורם כהן, פנחס ולרשטיין, ניר אורבך, הרב מדן, הרב אהד טהרלב, אביר קרא, אמילי עמרוסי, שירלי פינטו ורבים נוספים. 

השר לשעבר, ד״ר יועז הנדל, יוזם ההפגנה, אמר: "אני עומד כאן היום לפניכם כדי להתריע ולשנות את הכיוון אליו אנחנו דוהרים. לא איכפת לי מי אשם. איכפת לי שהמדינה שאני כל כך אוהב, הנס הגדול הזה שנקרא מדינת ישראל, לא יתפוגג.

"הרפורמה המשפטית, שבעיני היא בהחלט נדרשת, לא שווה דבר אם לא תהיה מדינת ישראל. אין ארץ ישראל ללא עם ישראל. צריך לשמור על הדמוקרטיה הישראלית כמו ששומרים על ארץ ישראל ועל שלמות העם כמו על שלמות הארץ. אין אפשרות אחרת. אנחנו פה להעביר מסר, שאין לאף אחד, אבל אף אחד, מנדט לקרוע את העם״. 

יועז הנדל בהפגנת הימין האחראי בירושלים נגד הרפורמה (צילום: מטה הפגנת הימין)
יועז הנדל בהפגנת הימין האחראי בירושלים נגד הרפורמה (צילום: מטה הפגנת הימין)

ראש השב״כ לשעבר יורם כהן: ״אף אני חושב שיש מקום לשינויים ולשיפורים במערכת המשפט. אך נראה כי מטרתה של  הרפורמה המשפטית המוצעת, איננה לשפר את מערכת המשפט, אלא לנטרל אותה. בהיעדר חוקה במדינת ישראל, בית המשפט העליון הוא המבצר היחידי, המגן על זכויותיהם של אזרחי המדינה,  מפני החלטות פוגעניות של הרשות המחוקקת והרשות המבצעת.
 
"הרפורמה, היה ויתממשו כל מרכיביה, תהפוך את ישראל מ"מדינה דמוקרטית" למדינה שאינה כזו, ותפגע קשות באופייה של מדינתנו: כתוצאה מהרפורמה - הביקורת השיפוטית צפויה להיחלש  באופן דרמטי, עד שתיעלם לחלוטין.  הרפורמה המוצעת, תשנה את המבנה השלטוני בישראל, משום שלרשות המבצעת ולעומד בראשה – ראש הממשלה, יהיה כוח בלתי מוגבל. ״האיזונים והבלמים" הנדרשים לקיומה שלחברה דמוקרטית, יעלמו. כל אזרח במדינה צריך לחשוש ממצב זה, ללא קשר להשתייכותו הפוליטית״. 

כהן הוסיף עוד כי ״אני מצטרף לקריאה לעצור את הליך החקיקה הנמהר, ולצעוד בנתיב ההידברות ברוח מתווה הנשיא. ראש הממשלה נושא באחריות לכל פעילות הממשלה, ואנו מצפים ממנו לבחור במעשה המנהיגותי. להעדיף את טובת העם על פני שיקולים פוליטיים ואישיים, כדי למנוע את ריסוק בית המשפט ואת התפוררותה של  החברה בישראל. כל שינוי משמעותי צריך להתבצע בזהירות, בהדרגתיות, בשיקול דעת ומתוך הסכמה רחבה״.

הפגנת הימין האחראי בירושלים נגד הרפורמה (צילום: מטה הפגנת הימין)
הפגנת הימין האחראי בירושלים נגד הרפורמה (צילום: מטה הפגנת הימין)

לפיד למפגינים בכפר סבא: "בממשלה שומעים אתכם והם מפחדים"

בפתח דבריו אמר לפיד: "הם אומרים לנו, "נצחנו בבחירות". אף אחד לא מתווכח מזה. אבל יש הבדל אחד בין דיקטטורה לדמוקרטיה. בדיקטטורה לממשלה מותר לעשות מה שהיא רוצה, בדמוקרטיה יש לאזרחים זכויות שלממשלה אסור לגעת בהן".

עוד אמר: ״זה לא הולך להיות קל. זה לא הולך להיות פשוט, אבל כל מי שמכיר את ההיסטוריה של מדינת ישראל יודע דבר אחד: אין דבר שיכול לעמוד בפני קבוצה נחושה של אנשים שמוכנה להיאבק על מה שהיא מאמינה בו.  אתם האנשים האלה, אתם הקבוצה הזו, אני גאה להיות פה אתכם. אנחנו נלחם בכל מקום, נלחם ברחובות, נלחם בכנסת, נלחם בבתי המשפט, לא נפסיק להלחם - עד שננצח". 

לפיד בהפגנה (צילום: אלעד גוטמן)
לפיד בהפגנה (צילום: אלעד גוטמן)

"אני רוצה שתדעו משהו על עצמכם, על הקול שלכם, על ההפגנה הזו: שומעים אתכם. שומעים אתכם בירושלים, שומעים אתכם בכנסת, שומעים אתכם בקריית הממשלה, במשרד ראש הממשלה, בחדרים הסגורים. הם שומעים אתכם והם נלחצים. הם שומעים אתכם והם מפחדים.
 
"הממשלה גילתה בשבועות האחרונים שהיא לא קראה נכון את המפה. זה לא נכון שאנשים צעירים הם אדישים. זה לא נכון שלהפגנות אין השפעה. זה לא נכון שהליכודניקים לא מקשיבים לנו. זה לא נכון שאנשים לא מבינים מה הממשלה מנסה לעשות. אנחנו מבינים ואנחנו נחושים לא לתת לזה לקרות.
 
"הם לא צפו את זה. הם לא ראו את זה בא. הם חשבו שזה יימשך שבוע שבועיים, כמה מאות אנשים רק בתל אביב, ואז זה ייעלם. הם חשבו שהם יתישו אותנו, יאיימו עלינו, ידרסו אותנו בלי הנד עפעף, אבל אז קרה הדבר ההפוך. מה שקרה זה אתם. כל שבוע יותר אנשים, כל שבוע יותר מקומות, כל שבוע הצעקה הולכת וגדלה. זה קורה בכל הארץ, בכל מקום, ישראלים טובים מגיעים, מחזיקים דגל, מחזיקים שלט שציירו עם טושים בבית, מחזיקים את היד של הילד שלהם.
 
"ברחוב קפלן בתל אביב, במרכז חורב בחיפה, ברחבת העיריה באשדוד, במשכן לאמנויות הבמה בבאר שבע, בכיכר הדקל בבית שמש, בכיכר איתן באפרת גוש עציון, ברחבת יד לבנים בהוד השרון, מול בית הנשיא בירושלים, בכיכר התותח בראשון לציון, בכיכר ליזה בראש פינה, בכל הארץ, בכל מקום, בקול רם וברור וצלול. מאות אלפי ישראלים נהדרים, מחויבים, פטריוטים, שלא מוכנים לוותר על המדינה שלהם. שלא מוכנים לשתוק. שאומרים לממשלה, אנחנו לא פה רק בשביל לשלם מיסים ולשלוח את הילדים שלנו לצבא.
 
"ראיתי כבר מחאות בחיי, הייתי כבר בהפגנות ועצרות וכנסים, זה שונה. מה שקורה עכשיו שונה לגמרי. מה שקורה עכשיו לא שייך למפלגה אחת, או לדיעה אחת, או לצד אחד של המפה הפוליטית. מה שקורה עכשיו הוא לא רק הפגנה נגד הממשלה. זו הפגנה בעד המדינה. זה מפגן של אהבה למדינה ולכל מה שהיא מייצגת.

"מה שקורה עכשיו, פה היום, הוא שאנחנו בוחרים להיאבק על דמותה של המדינה. אנחנו בוחרים במעורבות על פני אדישות. בוחרים בתקווה על פני הייאוש. בוחרים בערכי מגילת העצמאות במקום בציניות של פוליטיקאים. בוחרים בעתיד של הילדים שלנו.

"אנחנו מאמינים במדינה הזו. אנחנו מאמינים שאין לנו קיום אם ישראל לא תהיה דמוקרטיה חזקה. אנחנו מאמינים שאנחנו עם אחד אפילו אם הממשלה מנסה לפלג בינינו. אנחנו מאמינים שהזכויות הבסיסיות שלנו הן לא משהו שהממשלה נתנה לנו במתנה והן בטח לא משהו שהממשלה יכולה לקחת מאתנו.
 
"זה שיש להם רוב בכנסת לא אומר שהם יכולים לאסור על נשים לצאת מהבית, זה לא אומר שהם יכולים להחליט שאנחנו צריכים לשלם את החשבונות של הבוחרים שלהם, וזה לא אומר שהם יכולים למחוק את בית המשפט העליון רק כי יש לראש הממשלה כתבי אישום והסגן שלו הוא עבריין מורשע.
 
"אנחנו נמצאים כאן היום מפני שהילדים שלנו מסתכלים עלינו. מפני שיבוא יום, עוד עשר או עשרים שנה שבו הם ישאלו אותנו איפה היינו בחורף 2023 ואנחנו נגיד להם שהיינו פה, נלחמנו על המדינה שלנו", סיכם לפיד.

הפגנה בבאר שבע נגד הרפורמה
הפגנה בבאר שבע נגד הרפורמה

ח"כ אפרת רייטן, יו"ר סיעת העבודה, נאמה בהפגנה בבאר שבע: "אם היה צריך לעשות פרסומת לממשלה הזו זה היה- לפרק לפרק לפרק. ממשלה ששר הלהבה שלה מעמיק את חוסר הביטחון האישי של אזרחי המדינה עם אלימות ופיגועי טרור איומים, וסמוטריץ ששופך 800 ליטר דלק עכשיו על היחסים של ישראל מול העולם". 

ערב טוב אנשי המחאה והדמוקרטיה של בירת הנגב. איפה המרצדסים שלכם? תראו לי את הרולקסים!", עקצה רייטן בפתח דבריה. "בושה ובוז לממשלה שהתורה שלה– לשסות אחיו ברעהו. אחות בחברתה. לממשלה לא אחראית ומסוכנת שמחרחרת מלחמה בתוך העם ומול אויבנו.
בושה ובוז לממשלה שמחלישה את החוסן הלאומי שלנו. שמעדיפה ברית עם אורבן ולא עם ביידן. בושה ובוז לממשלה שמעדיפה את נערי הגבעות. עבריינים מורשעים. וסתם קרנפים שמחרבים את עקרונות הצהרת העצמאות ויסודות המדינה היהודית והדמוקרטית. בוז ובושה לכם".

"מה עשתה עבורנו- ועבורכם אנשי הנגב- הממשלה הזו מאז הוקמה מלבד כאוס פנימי וריב ומדון?! האם אתם כבר חשים ב- זמן בן גביר? האם אנחנו מראים כבר לכולם מי בעל הבית?? האם אתם מרגישים כבר בכיס את ההבטחות להורדת יוקר המחיה??

"לא!! הממשלה עם החוקים האנטי דמוקרטים, השיגה זינוק מטורף של האינפלציה ועליות חדות במחירים בשכירות, בבריאות ובמזון. העמיקה את חוסר הביטחון האישי של אזרחי המדינה עם אלימות ופיגועי טרור איומים. שמעו את ראש השב"כ! את אנשי מערכת הבטחון. ראשי המועצה לביטחון לאומי. כולם מזהירים מפני תוצאות מעשיו הבלתי אחראיים של שר הלהבה, הפירומן הלאומי! אחרי שהצליח לעקור את סמל המכונית של רבין, הוא עוקר עכשיו כל זכר למורשת. לגבורה. לממלכתיות. 

"לנו הם מעיזים לקרוא אנרכיסטים?! 800 ליטר דלק שופך עכשיו סמוטריץ על היחסים של ישראל מול העולם כשהוא פועל לספח בניגוד לדין הבינלאומי ובניגוד לאינטרסים הלאומים שלנו את יהודה ושומרון. הוא פוגע בצבא ובחיילנו וחושף אותם למשפט בבית הדין הפלילי בהאג. 
אם היה צריך לעשות פרסומת לממשלה הזו זה היה: לפרק לפרק לפרק. בוז ובושה לכם.

"כף ה-D9 כבר הונפה באוויר מעל בית המשפט העליון ומעל היועצים המשפטיים. מאיימת, על ההגנה על זכויות הפרט ויסודות הדמוקרטיה.
כעת, כשהיא מונפת גבוה בדיוק כמו שהבטיחו: להרוס. לדרוס ולפוצץ, הם אומרים בתמימות מעושה- "בואו להידברות"... זאת לא הידברות. זה סחיטה באיומים.

"אנחנו לא נכנע. ולא ניתן. כי נתניהו. לוין. רוטמן. סמוטריץ. אנחנו מכירים ומאמינים בחברה הישראלית. כי שלא כמו הונגריה, שהיתה קומוניסטית, אנחנו נולדנו דמוקרטיה. מעם רדוף ומפוזר בגולה שהתכנס חזרה במולדתו ובחרנו להקים מדינה דמוקרטית. צמחנו והצלחנו בזכות ערכי המסמך המכונן, התשתית המוסרית והחוקית במדינת ישראל- הצהרת העצמאות! לאורם של ערכים כמו שוויון, חירות וצדק -נולדנו. והם שנתנו לנו, דור אחר דור, את ההמשכיות ואת התקווה.

"על כן, פונה אליכם דור המייסדים. כמי שידעתם מחסור. ידעתם 'אין' מהו. שידעתם סכנת קיום והייתם מוכנים למסור את חייכם בעבור החופש והחירות. המשיכו גם עכשיו להילחם בעוז! פונה אליכם דור הביניים שנלחמתם במלחמות ישראל. שהבנתם את המשמעות שאובדן החיים של היקרים מכל. שכאן נולדתם וכאן נולדו לי ילדי. שכאן בניתי את ביתי בשתי ידי- אל תוותרו על שהשגתם בעמל וביזע!".

"פונה אליכם הדור הצעיר. שקיבלתם את המדינה כדבר טבעי ומובן מאליו. ושלמרות שלא הצלחנו להביא לכם מדינה מושלמת ישראל היא בית שיש להתגאות בו. נס גלוי. אתם נושאים את הנטל הכבד על עתידכם. להילחם ברוחות רעות שאינן אויב מוכר אך מסכנות את הבית על יושביו. 

"ולכם נתניהו, לוין, רוטמן, סמוטריץ ובן גביר אני אומרת: המחאה הזו לא תדעך. נמשיך ונצא בכל מוצאי שבת להפגנות שלא נראו כמותן. נאבק ולא נתפשר על האמת והערכים. זוהי שעת חירום לאומית מפני השתלטות עוינת על הבית שלנו. לא ניתן לכם נחת אפילו לא ליום אחד. נלחם על חברה צודקת וחופשית! שכל חלקיה, בפרט אלה האוחזים בכוח השלטוני, כפופים באופן שווה למערכת חוקים צודקת, שהתקבלו בהליך ראוי, ושחוקיה מחויבים להגנה על זכויות הפרט ולשוויון מלא בין כלל האזרחים. נשמור על מערכת משפט עצמאית ועל הפרדת רשויות שתייצר איזון הגיוני בין הרשויות השונות.

"לא נחתום על הסכם כניעה. ולא רק נשים את האצבע בסכר, אלא נבנה את הסכר עצמו. נולדנו בישראל היהודית והדמוקרטית ונלחם כל חיינו להיות עם חופשי בארצנו. המנצחים כותבים את ההיסטוריה. בואו יחד ננצח", סיכמה רייטן.

מפגינים נגד הממשלה בכפר סבא (צילום: ללא)
מפגינים נגד הממשלה בכפר סבא (צילום: ללא)

ממפלגת יש עתיד נמסר: "גם במוצאי השבת השביעי ברצף, בליווי אלפי פעילי יש עתיד, יצאו ראש האופוזיציה ויו״ר המפלגה, יאיר לפיד וחברי הסיעה, למחות עם אזרחי המדינה ביותר מ- 40 נקודות ברחבי הארץ כנגד ההפיכה המשטרית שמאיימת לקרוע את העם.

"אנחנו לא נוותר. ברחובות, בוועדות הכנסת ובמליאה אנחנו נלחם על הדמוקרטיה הישראלית. על הבית שלנו. אנחנו קוראים לכולם להגיע שוב בשני הקרוב לירושלים ולהמשיך את המאבק כנגד השלמת החקיקה שתפגע בכיס של כל אזרח במדינה, באחדות העם ותפרק את החברה הישראלית. לא ניתן לחופש של נתניהו לפגוע בחופש שלנו. עוצרים את הטירוף – נלחמים על המדינה".

הפגנה נגד הרפורמה ברמת השרון (צילום: שי קוריאנסקי)
הפגנה נגד הרפורמה ברמת השרון (צילום: שי קוריאנסקי)

ארגוני הסביבה במחאה בקיסריה: "בלי דמוקרטיה - אין סביבה"

הפגנה מרכזית נוספת נערכה בקיסריה, מול ביתו של נתניהו, זה השבוע הרביעי ברציפות. במחאה השתתפו פעילי עמותת "שומרי הבית" בעד הדמוקרטיה ונגד רמיסת שומרי הסף. מאות פעילים מעמותת "שומרי הבית" מפגינים גם הערב למען הדמוקרטיה הישראלית, תחת הסיסמא- "בלי דמוקרטיה- אין סביבה!", מול בית רה"מ בקיסריה. "בכל מוצ"ש מעתה ועד שנסיר את רוע הגזירה- נפגין מול ביתו של רה"מ. כי בלי דמוקרטיה- אין סביבה."

פרופ׳ אופירה אילון, מרצה וחוקרת בחוג לניהול משאבי טבע וסביבה, אוניברסיטת חיפה: ״חשוב שנזכור כולנו, כי במדינה לא דמוקרטית, אין זכויות! לא לחוף הים, לא לצבאים בעמק, לא לנוף ולמורשת בהם אנחנו רוצים לחיות, לטייל, לגדל את ילדינו ואת נכדינו. בלי דמוקרטיה אין לנו מידע, אין לנו יכולת להתנגד וספק מאוד אם יהיה מדע אובייקטיבי, בלתי מוטה שיוכל לתת בסיס לקבלת החלטות - בלי דמוקרטיה אין איכות סביבה ואין חיים חופשיים״. 

פרופ׳ אהוד קינן מהפקולטה לכימיה ע״ש שוליך בטכניון ונשיא החברה הישראלית לכימיה: ״אם ההפיכה תצלח, האסונות למדע הישראלי, להייטק, לסביבה ולבריאות הציבור יתרחשו מהר ויהיו בלתי הפיכים. הרגולטורים וכלבי השמירה ייעלמו מחיינו, את החופים ומשאבי הטבע יפרסו לפרוסות, כמו את משרד החינוך, ויעבירו במתנה למקורבים. יתרחשו כאן אסונות כדוגמת אסון ביירות ואסון האמוניה שהצלחנו למנוע״. 

דר' אביבה אלעד, מובילת המסע החברתי להבראת הרפואה: ״במציאות צינית שכזו , ההגנה היחידה שאנו כאזרחים שומרי חוק, יכולים לקוות לה – היא הגנה משפטית. החלשה של בג"ץ מול מערכת דורסנית ואינטרסנטית מסכנת את הבריאות של כולנו ומסכנת חיים! זה הזמן למחות ולהירתם בכל דרך אפשרית לעצור את ההשתלטות על בית המשפט, לפני שזה יחנוק את כולנו״.