ראש הממשלה בנימין נתניהו כינס אמש (שבת) את הקבינט המדיני-ביטחוני בעקבות הפיגועים בירושלים. ראש הממשלה הביא לדיון ואישור בקבינט שורה של צעדים כחלק מתגובה לפיגועים שאירעו אמש והבוקר. לפי גורם מגיני בכיר מטרתו של הכינוס הייתה להביא לתגובה מהירה ועוצמתית, בהמשך לדברים שכבר נעשו ביממה האחרונה. 

אורב מאחורי המכוניות ויורה על עוברי אורח: תיעוד רגעי הפיגוע בעיר דוד
מתקפת הטרור בבירה: כך זה התרחש, דקה אחר דקה

בסיום הדיון המיוחד, הקבינט המדיני-ביטחוני הודיע כי קיבל שורת החלטות על צעדים למאבק בטרור ולגביית מחיר מהמחבלים ותומכיהם:

  • בית המחבל שביצע את פיגוע הטרור בירושלים ייאטם מיידית לקראת מימוש הריסתו.
  • שלילת זכויות בביטוח הלאומי והטבות נוספות למשפחות מחבלים תומכות טרור.
  • שלילת תעודות זהות למשפחות מחבלים תומכות טרור - לפי החוק יידון מחר בישיבת הממשלה.
  • הוספת אלפי אזרחים נושאי נשק באמצעות זירוז והרחבה של רישוי מתן כלי ירייה.
  • צעדים לחיזוק ההתיישבות שיובאו השבוע, בתגובה לפיגועים ולחגיגות שבאו בעקבותיהם
  • תיגבור כוחות משטרה וצבא, מעצרים בהיקף נרחב ומבצעים ממוקדים לאיסוף נשק בלתי-חוקי.

רה"מ הביא לאישור הקבינט מספר החלטות, ביניהן: תגבור כוחות בשטחי יהודה ושומרון, איטום מיידי של בתי מחבלים (שלא היה בעבר), מעצרים של בני משפחה ומקורבים (שכבר מבוצע), קידום זירוז רישיון ותקצוב אלפי נשקים לאזרחים וכן קידום חוק גירוש משפחות. נתניהו הזמין את יו"ר ש"ס וחבר הכנסת אריה דרעי כמשקיף בדיון, והאחרון נעתר להזמנתו.

"נאטום בתי מחבלים בהליך מזורז"

בפתח הדיון אמר נתניהו: "בשם כל אזרחי ישראל אני מבקש לשלוח תנחומים מעומק הלב למשפחות הנרצחים בפיגוע הנתעב והנורא בירושלים בירתנו. זה פיגוע נפשע בפתח בית כנסת ביום השואה הבינלאומי. אני מודה לנשיא ארה"ב, ידידי ג'ו ביידן, ששוחח איתי והביע זעזוע ותנחומים ממעשה הרצח הנורא הזה. אני מודה גם למנהיגים רבים אחרים, כולל ממדינות ערב, על עמידתם לצד ישראל בשעה זו. כולנו מתפללים לשלום הפצועים בשני הפיגועים".

"אני מבקש לשבח את השוטרים ואת כוחות הביטחון על פעולתם הנחושה והמהירה, וכן גם את התושייה והגבורה שגילו אזרחים מן השורה, שפגעו במחבלים ובכך הצילו חיים", אמר נתניהו והבטיח: "התגובה שלנו תהיה חזקה, מהירה ומדויקת. מי שינסה לפגוע בנו - אנחנו נפגע בו, ובכל מי שמסייע לו".

עוד אמר רה"מ, כי "כבר ביצענו מעצרים נרחבים של תומכי טרור, סייענים ומסיתים. אנחנו פורסים כוחות, אנחנו מתגברים כוחות ואנחנו עושים זאת בזירות שונות. נאטום ונהרוס בתי מחבלים בהליך מזורז, כדי לגבות מחיר נוסף מאלה שתמכו בטרור. התהליך הזה כבר החל אתמול והוא נמצא בעיצומו".

"אני אביא הערב בפני הקבינט צעדים נוספים למאבק בטרור. זה כולל זירוז והרחבה באופן משמעותי של רישוי נשק לאזרחים מורשים. כפי שראינו פעם אחר פעם, כולל הבוקר, הדבר הזה מציל חיים. כמו כן, אביא בפני הקבינט שלילת זכויות בביטוח הלאומי ממשפחות תומכות טרור. הממשלה הזאת תפעל בתקיפות, בנחישות ובעוצמה נגד הטרור. ונעשה זאת בקור רוח ובנחישות. אנחנו איננו מחפשים הסלמה, אבל אנחנו ערוכים לכל תרחיש. אני קורא שוב לאזרחי ישראל: אל תיקחו את החוק לידיים. אנחנו לא בימי המחתרת. יש לנו מדינה ריבונית, עם צבא, ממשלה וכוחות ביטחון מעולים. תנו להם לעשות את העבודה", הוסיף.

"מנהיגי העולם הזדעזעו מהטרור הרצחני"

שר החוץ אלי כהן התייחס לפיגועים לפני תחילת הדיון בקבינט. "אני מודה לעשרות המנהיגים מרחבי העולם, כולל ממדינות ערב, שהזדעזעו מהטרור הרצחני וביקשו לנחם את העם בישראל ולחזק את ידינו", אמר כהן. הנחתי את כל נציגויות ישראל לדרוש מהמנהיגים בכל המדינות להתייצב נגד ההסתה של ארגוני הטרור והרשות הפלסטינית, כי היא זו שמניעה ומעודדת את הטרור".

הוא הוסיף כי "ההסתה הנפשעת הביאה לרצח נתעב של מתפללים בפתחו של בית כנסת בערב שבת, ביום השואה הבינלאומי. הפיגועים הם עוד הוכחה כואבת לחשיבות של פעילות כוחות הביטחון הישראלים כנגד ארגוני הטרור הפלסטינים והיא מונעת פיגועים נוספים ומצילה חיים. נפעל ביד קשה ותקיפה ונקדם צעדים שיגבירו את ההרתעה על מנת להחזיר את הביטחון לאזרחי ישראל".

גלנט קיים הערכת מצב עם בכירי מערכת הביטחון

קודם לכן קיים שר הביטחון יואב גלנט הערכת מצב מיוחדת במתקן ביטחוני מסווג במרכז הארץ, בהשתתפות הרמטכ״ל הרצי הלוי, ראש השב״כ רונן בר, מנכ״ל משרד הביטחון ובכירים נוספים במערכת הביטחון.

שר הביטחון יואב גלנט בהערכת מצב לאחר הפיגועים בירושלים (צילום: אריאל חרמוני)
שר הביטחון יואב גלנט בהערכת מצב לאחר הפיגועים בירושלים (צילום: אריאל חרמוני)

גלנט קיבל סקירה על פרטי האירועים האחרונים והמאמצים המודיעיניים המתקיימים בשטח, והנחה לבחון שורת פעולות מידיות כנגד המפגעים הבודדים ומשפחותיהם, ולהחמיר את הצעדים כנגדם. השר והרמטכ״ל סיכמו על תגבור כוחות לסיוע משטרת ישראל באזורים הנדרשים. 

גלנט אמר בסיום הערכת המצב: "הנחתי את מערכת הביטחון להגביר את מאמצי ההגנה בדגש על עוטף ירושלים ולהגביר את פעולות הסיכול והמניעה כנגד כל מי שמעורב או מתכנן פגיעה באזרחים. הנחתי את הדרגים המקצועיים והגורמים המשפטיים במערכת הביטחון לבחון שורת אפשרויות להטלת סנקציות כנגד המחבלים ומשפחותיהם. לא נאפשר מצב בו אדם המקבל זכויות ממדינת ישראל, רוצח אזרחים ישראלים ונשאר תושב המדינה".