מאות כלכלנים פרסמו היום (רביעי) מכתב משותף בו הם מתריעים מפני פגיעה חמורה בכלכלה הישראלית בשל הרפורמה המשפטית הצפויה של השר לוין. בין החותמים על המכתב: זוכה פרס נובל לכלכלה פרופ' דניאל כהנמן, יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה לשעבר פרופ' יוג'ין קנדל, פרופ' מנואל טרכטנברג, פרופ' עומר מואב שייעץ לשר האוצר לשעבר שטייניץ, מנכ"ל משרד האוצר לשעבר פרופ' אבי בן-בסט ובכירים נוספים.

ככה זה בדמוקרטיות אחרות? כך הפכה התנהלות העליון לחריגה בהשוואה למקובל בעולם
נגיד בנק ישראל הזהיר את נתניהו: הרפורמה המשפטית תפגע בדירוג האשראי

"הכלכלה הישראלית זוכה להערכה רבה מצד המוסדות וגופי הדירוג הכלכליים הבינלאומיים", ציינו במכתב, "הערכה זו הושגה בזכות מאמץ ארוך ומתמשך של ממשלות משני צידי המתרס הפוליטי, ונובעת בין היתר מעצמאות הרשות השופטת והשירות הציבורי. אולם, קיומו של כוח פוליטי רב בידי הקבוצה השלטת ללא איזונים ובלמים חזקים, עלולים להוביל את המדינה לנחשלות כלכלית״.

"מעבר להשפעות המיידיות של מהלכי הממשלה, קיים חשש כבד שהחלשת מערכת המשפט תוביל לפגיעה ארוכת טווח בתוואי הצמיחה של המשק ובאיכות החיים של תושבי ישראל", הוסיפו, "לא במפתיע, בשנים האחרונות ניכרת עליה ברמת השחיתות בהונגריה ובפולין. המחקרים מראים שפגיעה באיכות מוסדות השלטון היא כמעט בלתי הפיכה. שיווי-משקל מוסדי תומך צמיחה הינו עדין, וסטייה ממנו עלולה להיות ארוכת טווח, שכן מוסדות פוליטיים וכלכליים מזיקים נוטים להנציח עצמם לאורך עשורים רבים".

בתוך כך, על פי דיווח 'בוואלה!' הזהיר נגיד בנק ישראל את רה"מ נתניהו מפני פגיעה בדירוג האשראי של ישראל כתוצאה מהחלת הרפורמה המשפטית. "בעולם עוקבים בדאגה אחרי ההתפתחויות שעלולות להרחיק חברות בינלאומיות מהשקעות במדינה", אמר.

כזכור, לפי הצעתו של לוין יהיו ברפורמה שינוי הרכב הועדה לבחירת שופטים, שכן יהיו 11 נציגים מהם שלושה יהיו שרים, שלושה שופטים של בית המשפט העליון, שלושה ראשי ועדות של הכנסת ושני נציגי ציבור מטעם הקואליציה. בנוסף, הוצע להגביל את כהונת נשיא בית המשפט העליון וסגנו לשש שנים, לבטל את עילת חוסר הסבירות וכן לחוקק פסקת התגברות על בית המשפט העליון, כך שהכנסת תוכל לחוקק מחדש כל חוק שיפסל ברוב של 61 ח"כים.