בדרך לממשלה? גם היום (שני) נמשך המו"מ הקואליציוני בין ראשי הסיעות השונות בגוש נתניהו ומסתמן כי הושגו הסכמות על חלוקת התפקידים בממשלה המיועדת. נתניהו שואף להחתים את כל השותפות כבר מחר, אך עדיין יש פינות שלא נסגרו סופית.

"לא יתכן שבכל פעם יהפכו אותנו לאויבים": סמוטריץ' תוקף את הליכוד
בן גביר מתפצל מסמוטריץ', וקורא לנתניהו למנות אותו לשר הביטחון

אחרי פגישתם של נתניהו וסמוטריץ' בה הוצע לו תפקיד האוצר, נערכה פגישה מרובעת בהשתתפות נתניהו, דרעי, סמוטריץ' ויריב לוין. בהמשך סמוטריץ' יצא מהפגישה ודרעי נועד עם נתניהו ולוין לבד. עם זאת, מכשול בלתי צפוי הפריע למרתון השיחות, לאחר שדרעי נאלץ לעזוב את הפגישה בעקבות החמרה במצבו הבריאותי של נשיא מועצת חכמי התורה של ש"ס, הרב שמעון בעדני. 

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>>

במקביל, ביהדות התורה לא מורידים אצבע מהדופק: צוותי המו"מ של היהדות התורה ושל הליכוד נועדו במקביל למרתון הפגישות של נתניהו, דרעי וסמוטריץ'.

נציין כי בדוברות הליכוד הכחישו את הדיווחים על התקדמות במו"מ ומסרו: "במענה לפניות כתבים, אנו מבקשים להבהיר שבשלב זה איננו מתייחסים לפרטי המו״מ והדיווחים בנושא אינם נכונים".

סמוטריץ' מבטיח: "תקום בימים הקרובים ממשלה טובה" (צילום: ערוץ הכנסת)

ההסכמות המסתמנות שהושגו בשעות האחרונות כוללות את תיק האוצר לבצלאל סמוטריץ', לצד תפקיד שר במשרד הביטחון שיילך לחבר בציונות הדתית, אך למרות ההסכמות, דבר אינו סופי ויש פינות לא מעטות שטרם נסגרו שמאיימות על גורל המו"מ כולו. 

אחת הסוגיות הבעייתיות היא עניין הרשויות והאגפים השונים במשרד האוצר. מצידו של נתניהו ניסו לשכנע את סמוטריץ' לקבל את האוצר, אך להעביר חלק מהאגפים בו לידי שרים ממפלגות אחרות. זאת, לפי גורמים מקורבים למו"מ, במטרה לייצר לחץ ציבורי על סמוטריץ' לקבל את האוצר בתנאים אלו. עם זאת, הגורמים מעריכים כי סמוטריץ' לא מוכן לוותר על דבר במשרד האוצר - מה שעלול להוביל את המו"מ למבוי סתום. 

עוד מההסכמות המסתמנות שהושגו עד כה: יו"ר ש"ס אריה דרעי יהיה ממלא מקום ראש הממשלה ושר הפנים, ומפלגתו תקבל גם את תיק הנגב והגליל - למרות דרישתה של מפלגת עוצמה יהודית לקבל את התיק. ש"ס תקבל גם משרד הדתות - תיק משמעותי נוסף. זאת, לאחר שסמוטריץ' ויתר על דרישתו לאחיזה במשרד. כמו כן, מסתמן כי גם תיק הבריאות יהיה בידי ש"ס.

במקביל, מסתמן כי לעוצמה יהודית יוצע תיק החקלאות במקום הנגב והגליל. עם זאת, מבחינת איתמר בן גביר דבר לא השתנה מאז הבהיר בישיבת סיעתו כי בלעדי המשרד הזה לא ייכנס לממשלה. מאז לא נעשו ניסיונות לדון על כך עם בן גביר, שלא צפוי לוותר בקלות. 

עניין נוסף שטרם סוכם הוא סוגיית התיקים עבור מאיר פרוש ואורי מקלב. מקלב מעוניין בתיק התחבורה, פרוש רוצה את ירושלים והמורשת. כעת, השניים מחכים לתשובות מהליכוד, שם צפוי להתרחש השלב הבא בדרך להקמת ממשלה - קרב תפקידים בתוך מפלגת הליכוד עצמה

נתניהו על המו"מ להקמת ממשלה: "נשמור על הדמוקרטיה הישראלית" (צילום: ערוץ הכנסת)

נתניהו התייחס למו"מ במליאת הכנסת ואמר: "הדמוקרטיה בנויה מליבון העמדות והוויכוחים. כאשר לא מגיעים להסכמה מכריעים על פי רצון הרוב וזה בדיוק ההבדל בין דמוקרטיה לבין שיטות אחרות. זו התשתית היסודית שאם סוטים ממנה – פוגעים פגיעה אנושה בדמוקרטיה".

הוא הוסיף: "אנו ננסה להגיע להסכמות רחבות ככל האפשר, נבטא את המנדט שקיבלנו מרוב העם. אני לא מקבל את הטפות המוסר מנציגי הממשלה היוצאת שרמסו כל נורמה ורמסו את הדמוקרטיה. אנו נשמור על הדמוקרטיה הישראלית ועל מדינת ישראל."

בצלאל סמוטריץ' בכנס  (צילום: מתן וסרמן)
בצלאל סמוטריץ' בכנס (צילום: מתן וסרמן)

כאמור, ההסכמות הגיעו בעקבות הפגישה בין נתניהו וסמוטריץ', שנערכה לאחר שמוקדם יותר היום סמוטריץ' העביר מסר מפייס והביע אופטימיות מפתיעה ביחס להקמת ממשלה בכנס שנערך בכנסת, מה שהוביל לפגישה משותפת של צוותי המו"מ של המפלגות מוקדם יותר היום. 

במהלך הכנס, סמוטריץ' פתח את נאומו באומרו: "סליחה על ההתפרצות לנאום, צריכים להקים ממשלה". ח"כ ניסים ואטורי השיב: "תקימו", ולכך ענה סמוטריץ': "נקים יחד". בסיום דבריו הוסיף סמוטריץ': "בימים הקרובים תקום ממשלה טובה בעזרת השם". 

נציין כי ההתפייסות הגיעה לאחר שרק אתמול פוצץ המו"מ עם מפלגתו של בן גביר, עוצמה יהודית, שהתפצלה מרשימתו של סמוטריץ' בתחילת השבוע. במקביל, בליכוד תקפו את סמוטריץ', שענה בתגובה כי "לא ייתכן שבכל פעם יהפכו אותנו לאויבים".