ארה"ב דורשת מישראל לבחון מחדש את נוהלי הפתיחה באש בעקבות פרסום מסקנות חקירת מותה של עיתונאית רשת אל־ג'זירה שירין אבו עאקלה בחודש מאי השנה בג'נין, שהעלו כי ככל הנראה היא נהרגה מאש של אחד מחיילי צה"ל שלא הבחין בה. במחלקת המדינה האמריקאית אמרו שלשום בתדרוך לכתבים כי ארה"ב תמשיך להפעיל לחץ על הדרגים הבכירים בישראל בכדי לשנות את נוהלי הפתיחה באש, וזאת במטרה להבטיח שמקרה שירין אבו עאקלה לא יחזור על עצמו בעתיד.

כזכור, ב־11 במאי יצא כוח של דובדבן למעצר מחבלים במחנה הפליטים ג'נין. לעבר הכוח נורו אלפי כדורים מארבעה כיוונים שונים, כולל מהבתים ומהגגות. הלוחמים הגיעו למקום בחמישה רכבים ממוגנים, שלושה מסוג דוד ושניים מסוג זאב. בעת הכניסה לרכבים, השיבו הלוחמים אש לכיוון מקורות הירי. לאחר מכן דווח על מותה של העיתונאית שעמדה בין החמושים הפלסטינים לבין הלוחמים.

מסקנות התחקיר הצה"לי שהוצגו לרמטכ"ל אביב כוכבי קובעות כי לא ניתן לדעת בוודאות מי ירה בשירין, אך ככל הנראה מדובר בלוחם צה"ל שעשה זאת בשל זיהוי שגוי, מה שעלול לקרות בזירה צפופה שבה עשרות חמושים יורים ללא אבחנה אש תופת על הלוחמים. בתום התחקירים הועברו המסקנות לפצ"רית יפעת תומר־ירושלמי, שהחליטה שלא קיים חשש לעבירה פלילית כיוון שמדובר באירוע מבצעי וכי הפתיחה באש נעשתה לפי כל הכללים.

ציור קיר של העיתונאית שירין אבו עאקלה (צילום: רויטרס)
ציור קיר של העיתונאית שירין אבו עאקלה (צילום: רויטרס)

ראש הממשלה יאיר לפיד התייחס לדרישה האמריקאית במהלך דברים שנשא בטקס סיום קורס חובלים בבסיס חיל הים בחיפה: "אני לא אתן שיעמידו לדין לוחם בצה"ל שהגן על חייו מירי של טרוריסטים רק כדי שנקבל מחיאות כפיים בחו"ל. אף אחד לא יכתיב לנו הוראות פתיחה באש כשאנחנו נלחמים על חיינו. ללוחמים שלנו יש גיבוי מלא מממשלת ישראל ומעם ישראל. ישראל הביעה צער על מותה של העיתונאית. זוהי טרגדיה שקרתה באמצע תקרית שבה נורתה אש כבדה בידי טרוריסטים. צה"ל לעולם אינו יורה במכוון על חפים מפשע".

שר הביטחון ויו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ התייחס לסוגיה בסיום הערכת מצב באמ"ן ואמר: "הרמטכ"ל קובע וימשיך לקבוע את הוראות הפתיחה באש בהתאם לצורך המבצעי וטוהר הנשק. ההוראות מיושמות בהקפדה ולחיילי צה"ל יש גיבוי מלא להגן על אזרחי ישראל״. יו"ר מפלגת הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' כתב בתגובה: "אני בהחלט סבור שמדינת ישראל צריכה לשקול מחדש את הוראות הפתיחה באש של חיילי צה"ל ולהשוות אותן להוראות הפתיחה באש של צבא ארה"ב כפי שהיו בעיראק ובאפגניסטאן. ככה ייפגעו הרבה פחות לוחמים ואזרחים שלנו וייהרגו הרבה יותר מחבלים ולוחמי אויב".

יגאל ברנד, מנכ"ל ההנהגה העולמית של תנועת בית"ר, המשרת כמ"פ מילואים ביחידה מיוחדת, אמר בתגובה: "מציאות שבה אנשי הממשל האמריקאי מתערבים בנוהלי פתיחה באש פוגעת פגיעה אנושה בכוח ההרתעה הצה"לי וביכולת הצבא לפעול בחופשיות. נוהלי הפתיחה באש מחמירים דיו ללא התערבות של גורמי ממשל אמריקאיים המקדשים את זכויות האדם הלא נכונים".

כרזה לאחר מותה של שירין אבו עאקלה (צילום: רויטרס)
כרזה לאחר מותה של שירין אבו עאקלה (צילום: רויטרס)

בתוך כך, אל"מ ( מיל') ד"ר משה אלעד, מרצה במכללה האקדמית גליל מערבי, לשעבר מושל נפות שכם וג'נין וראש מנגנון התיאום הביטחוני עם הפלשתינים בתקופת אוסלו, ציין כי "דרישת הממשל האמריקאי מישראל להנהיג הוראות פתיחה 'מעודכנות' היא דרישה מחוצפת, והתגובה הפבלובית של לפיד וגנץ תהיה 'בבקשה, אל תתערבו'. אלא שבסוף התהליך ישראל תדווח לאמריקאים על נקיטת צעדים כלשהם כי ישראל תרצה להניח את דעתו של הממשל. מדוע? כי זו ארצות הברית".

"במאי 2006 נחתים אמריקאים ירו למוות באזרחים עיראקיים חפים מפשע בהם ילדים וקשישים. ביולי 2007 טייסי מסוקים אמריקאים ירו למוות מתוך סדיזם באזרחים שהלכו לתומם בעיראק בתוכם צלם רויטרס. באוקטובר 2015 הרגו האמריקאים 42 איש ופצעו 37 במתקן רפואי באפגניסטן. בשני מקרים כינו זאת דוברי הממשל 'תקלה טכנית מצערת' ובמקרה השלישי 'נושא שצריך להיחקר'".

ד"ר אלעד הוסיף כי "זוהי צביעות אמריקאית דו שכבתית: הראשונה, האחרונים שיכולים להטיף לישראל מוסר בנושא טוהר הנשק הם האמריקאים. מאז דרום קוריאה, ווייטנאם ואחר כך בעיראק ובאפגניסטן נכשלו חיילי צבא ארה"ב במתיחת קו מפריד בין אנשי טרור ובלתי מעורבים ומאידך, הרבו להחמיא לישראל על מדיניות שפויה שישראל נוהגת חרף הקשיים האובייקטיביים בשטחים. השנייה, אלמלא היה מדובר באזרחית אמריקאית , איש בממשל בוושינגטון לא היה מתערב בנעשה בשטחים כך שהקריאה לעדכן את הוראות הפתיחה באש היא אינטרסנטית בצורה מובהקת. ישראל הרשמית תכעס, תרטון ותעשה את מה שוושינגטון תדרוש. מדוע? כי זו ארצות הברית".

כמו כן, אודי טנא, המשרת כקצין בדרגת רב סרן במילואים הוסיף כי: "האמריקאים לימדו את החברה המערבית איך להילחם בטרור והורידו שכונות שלמות בעיראק ואפגניסטן ללא כל בדיקה של נהלי פתיחה באש. מדובר בעוד מופע בתאטרון האבסורד של הממשל האמריקאי".