נשיא המדינה יצחק הרצוג שוחח היום (שני) עם מקבילו הפולני אנדז'יי דודה. השיחה בין השניים נעשתה בתיאום עם ראשי הממשלה ושרי החוץ של שתי המדינות, ובמהלכה דנו הנשיאים בקידום היחסים הבילטרלים בין המדינות. 

במסגרת השיחה סוכם כי במהלך משותף של נשיא המדינה הרצוג וראש הממשלה יאיר לפיד למול נשיא וראש ממשלת פולין, יוחזרו היחסים למסלולם התקין, זאת לאחר מספר משברים שנרשמו בשנים האחרונות. כחלק מכך, ימונה שגריר פולני חדש למדינת ישראל ושגריר ישראל המיועד, יעקב ליבנה, יגיש בימים הקרובים את כתב האמנה לנשיא פולין. שני הנשיאים הביעו תקווה כי כל סוגיה עתידית תיפתר באמצעות דיאלוג כן ופתוח וברוח של כבוד הדדי.

מדובר במהלך משמעותי מאוד, זאת לאחר מספר שנים בהן היחסים בין המדינות היו קרים מאוד, ועברו לא מעט משברים. ראשית הסערה בפברואר 2018, לאחר שהסנאט הפולני אישר הצעת חוק שאוסרת על האשמת פולנים במעורבות בשואה, דבר שגרר ביקורת נוקבת מאוד בישראל. כשנה וחצי מאוחר יותר, טען דודה כי ישראל "אחראית"  לעלייה במקרי האנטישמיות במדינה, לצד מקרי תקיפת יהודים. הדברים הללו נאמרו בתגובה לשר החוץ דאז ישראל כ"ץ, שאמר כי "הפולנים ינקו אנטישמיות מחלב אמם".

ההכרזה של שתי המדינות היא תולדה של עבודה מקיפה שנעשתה לאורך החודשים האחרונים, כאשר היה תיאום מלא בין הנשיא הרצוג לראש הממשלה לפיד, עוד בטרם כניסתו לתפקיד רה"מ. 

השיחה בין השניים הוגדרה חיובית ועסקה גם במסעות לפולין. בשלב זה סוכם על שיח בין דרגים מקצועיים, אשר יעסקו בניסיון לפתור את הנושאים במחלוקת.

שגרירות פולין בישראל (צילום: REUTERS/Corinna Kern)
שגרירות פולין בישראל (צילום: REUTERS/Corinna Kern)

בקיץ שעבר אירע משבר נוסף בין המדינות, שכלל שיחות נזיפה דיפלומטיות הדדיות, זאת לאחר שהבית התחתון של הפרלמנט הפולני (הסיים) תמך בחקיקה המבקשת למחוק או להפסיק תביעות רכוש עומדות ותלויות, שלא הוכרעו ב-30 השנים האחרונות. ביולי שעבר החוק אושר בסנאט הפולני, דבר שהוביל לתגובות סוערות בישראל, בהן ההחלטה של יו"ר הכנסת כי לא יקים קבוצת ידידות פרלמנטרית בין פולין לישראל.

חתימתו של הנשיא דודה על חוק הרכוש הובילה את שר החוץ יאיר לפיד להורות לממונה על השגרירות בוורשה לחזור להתייעצות ללא הגבלת זמן. במקביל, במשרד החוץ המליצו לשגריר הפולני בישראל להמשיך את חופשתו בארצו. המתיחות דעכה עם הזמן בין המדינות.