יאיר לפיד נכנס בחצות לתפקידו כראש הממשלה ה-14 של מדינת ישראל, לאחר שראש הממשלה נפתלי בנט סיים את תפקידו עם פיזור הכנסת, ואף הודיע כי לא יתמודד במערכת הבחירות הבאה. חבר הכנסת ישראל כ"ץ (הליכוד) התארח הבוקר (שישי) בתוכניתו של ניסים משעל ב-103FM והתייחס לתוצאות סקר המנדטים של "מעריב" ו-103FM, שחשף כי במידה ואיילת שקד תחבור לגוש נתניהו, הוא יזכה ב־63 מנדטים: "לפי הצהרותיה שקד לא פוסלת שותפות עם ממשלה בראשות נתניהו", אמר כ"ץ.

"כרגע כולם נערכים, ולפי ההצהרות שלה היא לא פוסלת שותפות עם ממשלה בראשותו של בנימין נתניהו וזה שונה מכל שאר המפלגות בגוש הזה", אמר כ"ץ בפתח הראיון, עת נשאל האם חבירתה של שקד לליכוד הנה ריאלית. "לכן, זה מגדיל את המרחב במידה וזו תהיה ממשלה שתצליח לעבור בבחירות. כרגע זה מוקדם".

אז למה לא תצרפו אותו ותשריינו אותה לתפקיד ובזה נגמר העניין?
"זה ממש לא מתאים הכיוון הזה כי כרגע אנחנו עוסקים בבחירות פנימיות בליכוד, וזו המפלגה הגדולה היחידה שמקיימת הליך מהסוג הזה".

למה? הרי גם בעבודה יש בחירות פנימיות.
"כן, אבל אני מדבר על מפלגות גדולות, והעבודה היא מפלגה קטנה. ביש עתיד למשל אין בחירות פנימיות. לאחר מכן, אנחנו נתייצב למערכה ובה יוכרעו הדברים, אבל הפעם באמת".

אתה חיה פוליטית, ומה החושים שלך אומרים? נתניהו ישיג 61?
"תראה, זה נתניהו והליכוד יחד עם המחנה הלאומי מול לפיד ויש עתיד בבריף עם מפלגות שמאל בהישענות שלו עם המפלגות הערביות כי בלעדיהן הוא לא יכול להשיג 61. זה לא בנט שהוא רימה והם יסתתרו מאחוריו, הפעם ההכרעה היא מאוד ברורה. אני מסתובב הרבה באירועים, ולדעתי רוב גדול בציבור שמח. אני רואה את השמחה בנפילת הממשלה, ואני רואה את הציפייה. עם אנרגיות כאלה לדעתי יש סיכוי שבעבודה נכונה ועם מסר נכון אנחנו נביא למעלה מ־61 מנדטים למפלגות שתומכות בנתניהו לראשות הממשלה".

עכשיו בוא נדבר על מערכת הבחירות שתהיה פוגענית, ומלוכלכת, ומאוד אישי. אתה מסכים?
"אני מקווה שזה לא יהיה ככה. כל הסגנון הזה של 'רק לא ביבי' הוא נכשל. הניסוי הזה נכשל, ואיתו החיבור המלאכותי לחבר את כל מי שאפשר נגד ביבי נכשל גם הוא. הקו הזה של לתקוף אישית ולהסית הוא נכשל. לכן, מי שיעשה את זה יכשל".

אבל גם אתם עשיתם את זה, אתם התנפלתם על בנט בשורה של קללות.
"ניסים עזוב, בוא תבדוק מה עשה יו"ר הכנסת ומה עשו בהרכבת הועדות. ומה עם הביטויים שיזרקו את נתניהו ואת החרדים למזבלה של ליברמן? זה שהתקשורת עוטפת אותם זה לא משנה את המציאות. שאלת אותי ואני עונה לך: מי שיצליח להעביר מסרים עניינים על איך שהוא רוצה לנהל את המדינה יקבל הרבה מאוד תמיכה מהציבור. מי שיגלוש לפסים אישיים לדעתי הציבור לא ילך אחריו הפעם".

חבר הכנסת ישראל כ''ץ במליאה (צילום: צילום מסך ערוץ כנסת)
חבר הכנסת ישראל כ''ץ במליאה (צילום: צילום מסך ערוץ כנסת)

אם יש ציבור גדול שלא רוצה את ביבי זה מאוד לגיטימי שהוא יבטא את זה.
"אבל יש ציבור יותר גדול שכן רוצה אותו. עובדה שהממשלה שקמה על הדגל הזה בלבד התרסקה".

היא עשתה שנה עם הישגים די יפים.
"זה סיפורי סבתא. הם נכשלו בכל הנושאים המרכזיים. אנחנו נשארנו במצב כלכלי אדיר אחרי הקורונה, והם הביאו את יוקר המחיה ואת האינפלציה".

הם הביאו? יוקר המחיה זו תולדה של שנה?
"לא. וודאי שלא. הוא העלה מיסים, והוא יקר מחירים. אנחנו הזהרנו אותו, והוא בגסות התעלם מזה, ועכשיו הכל מזנק ומה שקורה באירופה רק מלבה את זה עוד יותר. אצלנו זה לא היה קורה. כל ההפקרה הפנימית והפגיעה בערכים היהודיים של המדינה, כל הדברים האלה תחת הדגל של רק לא ביבי. לפיד הוא ראש ממשלת מעבר".

אתה מברך אותו הבוקר? 
"הוא נכנס לתפקידו רק אחרי שהכנסת פוזרה, הוא לא ראש ממשלה באמת. אין ללפיד סמכויות לעשות כמעט שום דבר. אני לא מברך את ההרכב הזה שנולד בחטא. אם אחרי הבחירות הוא יזכה ויקים ממשלה אני אברך אותו. אגב, אם אנחנו נעשה את זה ונתניהו יהיה ראש הממשלה אז אני מצפה שגם הוא יברך. הגיע הזמן להפסיק את מערכת החרמות. ראית באיזו מהירות לפיד התיישב על כיסאו של בנט? בנט קם לחבק אותו, וזה נתן לו חיבוק קצר ומיד התיישב על הכיסא שלו. שמת לב? למרות שברשומות רק בחצות הוא נכנס להיות ראש ממשלה".

יאיר לפיד (צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ)
יאיר לפיד (צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ)

בוא נדבר על מערכת המשפט - אני שומע אחדים מראשי מערכת הליכוד, ואתה מכיר אותם, מבטיחים לפרק ולרמוס את מערכת המשפט. תסביר לי מה זה אומר מעשית? מה אתם תעשו? 
"אנחנו לא נדיח אף אחד. אנחנו בהחלט רוצים לעשות שינויים במערכת האיזונים. פסקת התגברות שתאפשר לכנסת, שמייצגת את הציבור, להביא לידי ביטוי את השקפת עולמה מול בג"ץ. זה דבר מתבקש. לא יכול להיות שבג"ץ הליברלי יפסול באופן אוטומטי דברים הקשורים לדת ולחרדים".

אתה תיארת פה את יוקר המחיה. זה אומר שתרצה לחזור למשרד האוצר?
"הנטייה הטבעית היא לחזור לאותם המקומות - ראש ממשלה יחזור להיות ראש ממשלה, ושר אוצר יחזור להיות שר האוצר. אנחנו לא במצב של חלוקה כרגע, אבל זה תחום שהייתי רוצה לעסוק בו. אני לא רוצה להכריז כאן הכרזות שאין להן תכלית".

מה יהיה איתך בפריימריז?
בשלוש הפעמים האחרונות בהן התמודדתי בפריימריז של כ־140 אלף חברי הליכוד נבחרתי במקום הרביעי, השלישי, והשני. אני מצפה להיבחר בצמרת - מקום פה או מקום שם זה פחות חשוב. זה ביטוי ליכולות שלי ולעשייה שלי ולרצון של החברים לראות אותי חוזר בכדי לעשות את הדברים. ביחד. כי זה לא אדם אחד. אנחנו כולנו ביחד, ונתניהו הוא המפקד שמוביל את הקרב, אנחנו איתו יחיד ואנחנו הולכים לנצח".

סייעה בהכנת הכתבה: עדן בן ארי, 103FM