כמאה נשים וגברים, יחד משפחות של 15 קורבנות, מתוכם 11 נרצחות, הגיעו הערב (שבת) סמוך לביתו של ראש הממשלה החליפי יאיר לפיד, הצפוי להיכנס בשבוע הבא ללשכת ראש הממשלה. המפגינים מחו במקום בדרישה מלפיד לשים בראש סדר העדיפויות את נושא מניעת רצח נשים.

כמו כן, הם מבקשים ממנו להפעיל את כובד משקלו לקידום שורת החלטות ממשלה וחוקים אופרטיבים העומדים על הפרק אשר יצילו את הנרצחת הבאה.

הפגנה נגד אלימות כלפי נשים (צילום: שחר קליידר לוי)
הפגנה נגד אלימות כלפי נשים (צילום: שחר קליידר לוי)

אחת מהמארגנות מתנועת "בונות אלטרנטיבה", אמרה: "אנחנו ב-24 שעות האחרונות שיש לממשלה הזדמנות להצטרף לאמנת איסטנבול שמחייבת את המדינה להקדיש משאבים למיגור אלימות, זה אמור להיות טריוויאלי שכל אחד ירצה להגן על נשים וילדים בסיכון, יש בישראל מעל 800 אלף נשים במעגל האלימות וזה הכי מובן מאליו שישראל תיקח חלק בזה ולכן אנחנו כאן'.

לפיד אמר עם הגיעו למקום: "אנחנו תומכים לגמרי באמנת אינסטנבול, הייתי אחד משני השרים שהביא את זה בפני ועדת הכנסת. התופעה לא יכולה להימשך, זה חלק מהאג'נדה שלנו. אנחנו נעשה כל דבר כדי לעמוד איתכם ביחד". עוד הוסיף כי יקיים שולחן עגול עם מנכ"לית שדולת הנשים עינת פישר לאלו עוד הערב. 

השר יאיר לפיד בהפגנה מול ביתו נגד רצח נשים, ללא קרדיט

היוזמה, של שורת ארגוני חברה אזרחית, בהובלת עמותת "פורום מיכל סלה״, שדולת הנשים בישראל, קבוצת ״בונות אלטרנטיבה״ ועוד, מגיעה על רקע שבוע קשה במהלכו נרצחו ארבע נשים בישראל על רקע אלימות במשפחה: ג'והרה חניפס ז"ל בת 28, ספיר נחום ז"ל בת 24, סמר קלאסני ז"ל  בת 51 ואישה נוספת מפתח תקווה בת 65.

הפגנה נגד אלימות כלפי נשים (צילום: אבשלום ששוני)
הפגנה נגד אלימות כלפי נשים (צילום: אבשלום ששוני)

הפגנה נגד אלימות כלפי נשים (צילום: אבשלום ששוני)
הפגנה נגד אלימות כלפי נשים (צילום: אבשלום ששוני)

בתוך כך, ביום רביעי האחרון התקיים בוועדת השרים "הקבינט המגדרי" דיון חירום במסגרתו 24 ארגונים, ביוזמת שדולת הנשים בישראל, הגישו מכתב המפרש לשרים רשימת דרישות אופרטיביות למניעת אלימות כלפי נשים ורצח נשים. את המכתב הציגה בפני השרים לילי בן עמי, אחותה של מיכל סלה ז"ל ומייסדת עמותת "פורום מיכל סלה".

במכתב הועלתה דרישה לקדם לאלתר שורת צעדים חשובים - הקצאת תקציבים, תקנים, וכלים מתקדמים למניעת מראש של האלימות, הגברת האכיפה בכל המגזרים, חתימה על האמנה הבינ״ל למניעת אלימות כנגד נשים, וכן קידומם ואישורם של מספר חוקים עוד טרם התפזרותה של הכנסת, לרבות ״חוק צימוד האלקטרוני״. חוק זה עדין ממתין לקריאה ראשונה, אשר תוכל להביא לקידומו גם בכנסת הבאה.

לילי בן עמי, מנכ"לית פורום מיכל סלה מסרה: "ברגע שאנתק ממנו אוכל בהדרגתיות לחזור לאור שלי' כך כתבה אחותי מיכל סלה ז"ל במכתב שמצאתי בזירת הרצח שלה. היום אשה לא יודעת שהיא בסכנה עד שרוצחים אותה. וזה למרות שיש שורה ארוכה של כלים מוכנים שממשלת ישראל צריכה רק לאמץ כדי להציל את חייה של מיכל הבאה. לכן אני עומדת כאן היום, יחד עם אחיות ואחים שלי לדם, ואנחנו לא נפסיק ולא נשתוק עד שממשלת ישראל תחליט שבטחון נשים זה ערך עליון".

עו"ד עינת פישר לאלו, מנכלית שדולת הנשים בישראל: "המאבק ברצח נשים ובאלימות כנגד נשים הוא לא עניין פוליטי ואינו יכול לחכות אפילו יום אחד נוסף. עשרות ארגונים חתמו על מכתב המפרט 20 צעדים קונקרטיים ודחופים - חקיקתיים, תקציביים וממשלתיים - הנדרשים למיגור האלימות, ובאנו לכאן הערב לקרוא לראש הממשלה המיועד להיענות למצב החירום ולקריאה הציבורית ולעשות, לאלתר, כל מה שניתן כדי למנוע את הרצח הבא".

מורן זר קצנשטיין, מייסדת "בונות אלטרנטיבה": בונות אלטרנטיבה שמו לעצמן למטרה להיות בכל מקום שנצטרך כדי להגן על זכויות נשים ועל מרחב בטוח לנשים בישראל. הממשלה עדיין עומדת והכנסת עוד לא התפזרה, וזו הזדמנות פז להוכיח לכלל הבוחרות, ללא הבדל מימין או משמאל, שנבחרי ונבחרות הציבור באמת פועלים למענינו. אין לנו זמן לחכות לא לממשלה הבאה ולא לנרצחת הבאה. השינוי צריך להתחיל עכשיו".