בתום דיון סוער: ועדת הכנסת התכנסה היום (שני) וקיבלה ברוב של שבעה תומכים וללא מתנגדים, את עמדת ראש הממשלה, נפתלי בנט, והכריזה על ח"כ עמיחי שיקלי כפורש מסיעת ימינה. חברי הכנסת של הקואליציה הצביעו בעד ויו"ר הקואליציה לשעבר, חברת הכנסת עידית סילמן לא נכחה בהצבעה.

לאחר ההצבעה, ח"כ שיקלי צייץ בטוויטר: "בסוף, מה שחשוב - זה עם ישראל. וכמו שאמרתי היום אמשיך ואומר גם מחר: נצח ישראל לא ישקר!".

עו"ד גיא בוסי שייצג את חבר הכנסת עמיחי שיקלי בדיון בועדת הכנסת הגיב לתוצאות ההצבעה: "הדיון היום היה חרפה, בהיבט הפרוצדורלי, בהיבט המשפטי ובהיבט המהותי. הדיון מתחילתו התנהל בניגוד מוחלט לחוק, וההחלטה שהתקבלה לא לגיטימית. הדיון אמור להיות מעין שיפוטי, אבל למעשה היה פוליטי לחלוטין. לא לחינם קבע המחוקק ביקורת שיפוטית וזכות ערעור לבית המשפט המחוזי. נערער על ההחלטה השערורייתית - וננצח."

שיקלי בוועדת הכנסת (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
שיקלי בוועדת הכנסת (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

מוקדם יותר, חבר הכנסת עמיחי שיקלי הגיב לטענות נגדו, ופתח את דבריו בדיון: "אני מבין את תחושת החירום של חלק מראשי הקואליציה אבל קיום הדיון בפגרה הוא לא הגון. בהקשר הזה הייתה פה בעיה ברמת ההגינות הבסיסית כשבאים לשלול זכות בסיסית בדמוקרטיה שהיא הזכות להיבחר. היה צריך לעשות זאת בזמן שהמושב בשגרה ובצורה הגונה".

"בבסיס ההגדרה של אזרחות עומדת יכולתו של הפרט והאזרח להשפיע על כיוון ההגה של המדינה. ומכיוון שאנחנו לא נמצאים ביוון העתיקה ולא ניתן להביא כל דבר למשאל עם הדרך לעשות זאת היא בשלטון נציגים. הכלי החשוב ביותר שעומד ברשותו של אזרח היא בחירת נציגיו לכנסת. ברגע האמת של ההצבעה בקלפי עומדות לנגד עיניי האזרח הבטחותיהם של הנציגים, החוזה הבלתי כתוב הזה בין העם לנציגיו הנבחרים הוא עמוד התווך של כל משטר דמוקרטי", הוסיף.

ח"כ שיקלי תוקף את רה"מ בנט בוועדת הכנסת (צילום: ערוץ הכנסת)

שיקלי המשיך ותקף את רה"מ ושרת הפנים: "בנט, שקד והנסרחים אחריהם פגעו פגיעה מבישה בעמוד התווך הזה. ואת הנזק האדיר שהם גרמו לדמוקרטיה הישראלית ייקח שנים לתקן. נכון, לא ניתן תמיד אחת לאחד לעמוד בכל ההבטחות לבוחר, אבל זאת הפרה גורפת של כל ההתחיביות החשובות ביותר. זה מאורע חסר תקדים בדברי ימיה של מדינת ישראל. אירוע שדגלים שחורים מתנוססים מעליו. זו היא זכות וחובה להתנגד לעוולה הזאת שנועדה לשרת אך ורק את מי שבחרו להפנות עורף לעריכהם מתוך בצע ותעוות שלטון".

"בשונה לחלוטין ממקרה עבר, אנחנו נמצאים במצב שבו רוב חברי הסיעה מתנגדים למהלך הזה. לאחרונה אף ידידתי סילמן שזו הזדמנות לברך אותה על המעשה האמיץ שעשתה. התיקונים לחוק נועדו להרתיע את אלו שזונחים את דרכם על מנת לזכות במנעמי שלטון. השימוש נגדי הוא היפוך מוחלט של תכלית החוק בכל מובן אפשרי. החוק לא נחקק לח"כים מצפוניים שלא יכולים היו לעשות שקר בנפשם".

מאי גולן בדיון על שיקלי בוועדת הכנסת (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
מאי גולן בדיון על שיקלי בוועדת הכנסת (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

"אסיים באותם מילים שכתבתי לבנט לפני כשנה - התייצבתי למשימה להיות שליח ציבור ששתי מילים נשואות לנגד עיניי "נצח ישראל" שבניגוד למגיש הבקשה לא ישקר. כינסנו מעל 100 התחייבות של ימינה שהופרו, לא אקריא את כולם. ב-14 במרץ אמר בנט נקים ממשלת ימין שאכפת לך. ב-21 למרץ אומר על כי הספין של ביבי הוא שקר מוחלט, הנה העקרונות שלי לממשלה הבאה - לפיד לא יהיה ראש הממשלה, תהיה ממשלת ימין שאכפת לה מהאזרחים", הוסיף.

בהמשך, חבר הכנסת שיקלי תקף את השר לשירותי דת, מתן כהנא: "שנינו יודעים שעל תקלת אמינות כזאת חמורה, היית עף מקורס טייס". מיד לאחר מכן, "הציג חבר הכנסת שיקלי את הבטחות הבחירות של ראש הממשלה, נפתלי בנט ושל שאר חברי המפלגה: "בנט ב-21 במרץ: 'ימינה גדולה היא תעודת ביטוח לממשלה ימנית".

הדיון על שיקלי בוועדת הכנסת (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
הדיון על שיקלי בוועדת הכנסת (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
בהמשך, חבר הכנסת שיקלי תקף את השר לשירותי דת, מתן כהנא: "שנינו יודעים שעל תקלת אמינות כזאת חמורה, היית עף מקורס טייס". מיד לאחר מכן, "הציג חבר הכנסת שיקלי את הבטחות הבחירות של ראש הממשלה, נפתלי בנט ושל שאר חברי המפלגה: "בנט ב-21 במרץ: 'ימינה גדולה היא תעודת ביטוח לממשלה ימנית".
שיקלי הוסיף: "בנט כתב בטוויטר: "רק הצבעה לימינה תקים ממשלת ימין'. הוא מפרסם אגרת לציבור הדתי לאומיי בה הוא כותב: 'בשום מצב לא אתן יד לממשלה עם לפיד, לעולם לא אפעל נגד ערכיי לעולם לא אוותר על האידיאולוגיה בשביל שום תפקיד ושום כיסא'. 23.3 הוא אומר: 'אני נחוש לקדם את ערכי הימין'". בסיום דבריו אמר ח"כ שיקלי: "אין לך אלוהים נפתלי בנט".
עידית סילמן בדיון על שיקלי (צילום: מרק ישראל סלם)
עידית סילמן בדיון על שיקלי (צילום: מרק ישראל סלם)
מ"מ יו"ר הקואליציה, חבר הכנסת בועז טופורובסקי (יש עתיד) אמר ל"מעריב": "יו"ר ועדה של הקואליציה צריכה להיות חברת קואליציה. אם חברת הכנסת, עידית סילמן, עוזבת את קואליציית השינוי אל זרועותיו הקיצוניות ומלאות השנאה של ח״כ בן גביר- ראוי שתעזוב את ועדת הבריאות".
בתוך כך, יו"ר הקואליציה לשעבר, חברת הכנסת עידית סילמן, השתתפה בדיון ואמרה: "זו הזדמנות לומר את האמת. דרך ארץ קדמה לתורה. קשה לי להאמין שמתן ושירלי, אתם פה כאשר איש הגון עומד על דוכן הנאשמים. אני בטוחה שאתם לא מאמינים במה שאתם עושים. מתן, האם על הערכים האלו חינכת את החניכים שלך לטיס? קיבלתי את התחושה שאני נאמנה לערכי ולבוחרי. הדיון הזה חלק ממהלך קטן ונקמני. ימים יגידו, אנחנו לא הפורשים, אנחנו הולכים עם ההבטחות המצע והערכים שהבטחנו לבוחרי ימינה".
חברת הכנסת סילמן הוסיפה: "לא יכולתי לעשות עוד שקר בנפשי, ויתרתי על הכל אבל גם קיבלתי הכל - אני יכולה לחזור להסתכל לבוחרים שלנו בעיניים". השר כהנא השיב לח"כ סילמן ואמר: "אני משתתף בצערך".

האופוזיציה תקפה את גינזבורג: "סתימת פיות"

את הדיון הסוער מנהל מ"מ יו"ר הוועדה ח"כ איתן גינזבורג, שמחליף את היו"ר ניר אורבך הנמצא באבל בעקבות מות אימו. את הטיעונים מצד הסיעה הציג השר מתן כהנא. בזמן שהציג את טיעוניו, נכנסה לאולם הח"כית הפורשת עידית סילמן, שפרשה מהקואליציה ולא ברור כיצד תצביע בסוגייה. 

במהלך הדיון באופוזיציה האשימו את גינזבורג ב"סתימת פיות" לאחר שסגר את המיקרופונים בזמן דברי הפתיחה שנשא, האשימו אותו בהיותו "דיקטטור" והפריעו לדבריו כך שעברה קרוב לשעה עד שהחל הדיון הענייני. כמו כן, בעקבות הפרעותיה למהלך הדיון ולאחר שנקראה בשלוש קריאות הוצאה ח"כ אורלי לוי-אבקסיס מהאולם, ולאחר מכן גם ח"כ איתמר בן גביר וח"כ דודי אמסלם הורחקו מהדיון. 

בהמשך, הודיעה הרשימה המשותפת כי לא תתשתף בהצבעה סוף הדיון. חבר הכנסת אחמד טיבי הצהיר: "הפרשת שיקלי היא מלחמה בין ימינה לימין, אנו לא מוצאים עצמנו שם. אני מאחל לשני הצדדים בהצלחה. אני רואה שעידית סילמן פה, לא ראיתי אותך מאז ההחלטה שלך. אני רוצה להודות לך באופן אישי, נוצר מצב אסטרטגי מעניין ומגיע לך תודה".

"סותם חורים שכמותך": אורלי לוי אבקסיס נגד איתן גינזבורג. צילום: ערוץ כנסת

מהומה בפתח הדיון

כבר בפתח הדיון התעוררה סערה לאחר שהאולם עלה על גדותיו, ויו"ר הוועדה ביקש מחלק מהנוכחים שאינם חברי כנסת, בהם יועצים, לצאת מהאולם. חברי הכנסת מהאופוזיציה מיהרו להאשים את הקואליציה בניסיון להקשות על שיקלי ולא נתנו לגינזבורג לפתוח את הדיון ללא הפרעות. רק לאחר כ-20 דקות, לאחר שהיועצים הפרלמנטריים וחלק מהאורחים יצאו מהאולם לבקשתו של גינזבורג, נפתח הדיון בוועדה.  

"הדיון היום הוא דיון יוצא דופן, דיון אישי, אני מקווה שנוכל לשמור על דיון מתורבת", אמר גינזבורג בפתח דבריו, והדגיש כי ההחלטה שתקבל הוועדה בסוף הדיון תהיה כבדת משקל באשר לעתידו הפוליטי של ח"כ שיקלי. את דבריו קטעו שוב ושוב חברי האופוזיציה, שטענו כי המיקרופונים אינם מופעלים וכי מדובר ב"סתימת פיות". 

גינזבורג לא התרשם מקריאות האופוזיציה והמשיך: "ניתן את זכות הדיבור לשני הצדדים, נקשיב לשיקלי ולעורך דינו, נסתכל על התמונה המלאה נבחן את הדברים ונצביע לפי התרשמותנו, ההצבעה היא ללא משמעת קואליציונית לפי שיקול דעת".

בהמשך, אמר גינזבורג: "אני מאפשר את הגברת קולי על פני קולכם כדי שנוכל להמשיך בדיון". חברי האופוזיציה התרעמו וטענו בתגובה: "אתה דיקטטור, דבר כזה לא נעשה בכנסת, תפתח את המיקרופונים". 

לאחר שהופרע שוב, שב גינזבורג והבהיר: "כל אחד יוכל לדבר ולהישמע בצורה מכובדת בעזרת המיקרופונים, שייפתחו כשאסיים את דבריי. תנו לי לפתוח את הדיון בצורה מכובדת, אפילו את דברי הפתיחה אתם לא נותנים להשלים. נשמע את כולם במהלך הדיון".

בזמן שחברי האופוזיציה הוסיפו וניסו להפריע לדבריו, הציג גינזבורג את סדרי הדיון והדגיש: "אני מבקש שכולם ידברו באופן מכובד כך שהפרוטוקול ישקף את כולם, אל תפריעו לאף אחד בזמן שהוא מדבר, אני לא חושב שזו דרישה מוגזמת מחברי כנסת. אני מבקש מכם להיות קשובים וסבלניים גם כשהדברים שנשמעים אינם לדעתכם, שלא יהיה פה לא קרקס ולא גנון".

במהלך הדיון הוצאה מהאולם ח"כ אורלי לוי, לאחר שנקראה בשלוש קריאות עקב הפרעותיה. בזמן שיצאה, צעקה לעבר גינזבורג "אתה עבד שימושי, סותם חורים", ואילו גינזבורג ענה לה ואמר "את חצופה מאוד וכפוית טובה" בזמן שהוצאה מהדיון.

מירי רגב תקפה את מתן כהנא בדיון על שיקלי (צילום: ערוץ כנסת)

כהנא לשיקלי: "בחרת להשתפן כדי להשתריין"

הנציג ובא כוחה של סיעת ימינה, השר מתן כהנא, הציג את הנימוקים לבקשה להכריז על שיקלי כפורש: "יש לקרוא לילד בשמו. ח"כ שיקלי פועל ב-10 חודשים האחרונים כנגד דעת הסיעה, הצביע 750 פעמים נגד עמדת הסיעה, הגיש הצעות חוק בניגוד לעמדת הסיעה ופועל אקטיבית לפגוע בסיעה".

כהנא הוסיף: "למעשה, ח"כ שיקלי כבר פרש מיוזמתו מהסיעה. הוא מתכוון להתמודד בבחירות הבאות בסיעות אחרות. אין לי שום דבר אישי כנגד ח"כ שיקלי ברמה האישית אנחנו די מיודדים ואני רוצה להאמין שכך גם יישאר".

חברי האופוזיציה המשיכו בניסיונות להפריע למהלך הדיון ולא הפסיקו לקטוע את דבריו של כהנא ולהפריע לו לקרוא את טיעוני הסיעה, ובעקבות כך גם איתמר בן גביר הורחק מהדיון: "אתה כבר בקריאה רביעית וחמישית, אי אפשר ככה", אמר גינזבורג כשהורה לו לצאת מהאולם. בהמשך, הורחקו גם חברי הכנסת אופיר כץ, דוד אמסלם ושלמה קרעי. 

גם חברת הכנסת מאי גולן הוצאה מהדיון לאחר שנשמעו חילופי דברים בינה לבין יו"ר הוועדה. לאחר שהוצאה, חברי כנסת הטיחו בגינזבורג שהוציא חברי כנסת על בסיס עדתי - "90% מהמזרחים הוצאת מפה".

כהנא סיפר כי "אחרי הבחירות, הבנו כולנו שעל כף המאזניים עומד עתידה של מדינת ישראל. מצד אחד המשך שיעבוד עתידה של המדינה לגורלו המשפטי של אדם אחד, וגרירת מדינת ישראל להמשך כאוס שלטוני, תוך שסע חברתי מעמיק, משבר בריאותי וכלכלי, המשך אובדן המשילות, וללא תקציב, או לקחת אחריות. הבנו שיש לעשות מעשה שעלולים לשלם עליו מחיר אישי ופוליטי משמעותי ולחלץ את המדינה מהתהום אליה היא דהרה".

הוא הוסיף ופנה ישירות לשיקלי: "ברגע האמת השתפנת. ברחת מלקחת אחריות. אתה מנסה להציג את עצמך כקדוש מענה. איזה מחיר אתה נדרש לשלם על יריקה בפרצוף של דורות של חניכים במכינה שלך? יריקה לפרצוף החברים שלך בצבא? בחרת להשתפן כדי להשתריין". בתגובה השיב שיקלי: "שפוט עצמך תחילה". 

כהנא לשיקלי: "איך חברת לנתניהו, גדול השקרנים בפוליטיקה הישראלית?" (צילום: ערוץ כנסת)

כהנא המשיך: "שיקלי הצביע 754 פעמים נגד עמדת מפלגתו, כולל בהצבעה הגורלית על כינונה של הממשלה. שיקלי הצביע אי אמון נגד ראש סיעתו, הצביע 651 פעמים בחוק התקציב כאופוזיציונר ובצורה לא עניינית, והצביע נגד חוק האזרחות למרות שסוכם איתו שיצביע בעד". 
הוא הוסיף: "ח"כ שיקלי, אם ערכים עמדו בבסיס ההחלטה שלך, איך העזת לחבור לאיימן עודה ולהצביע נגד חוק האזרחות? איך העזת להצביע נגד אינטרס בטחוני מובהק של מדינת ישראל?".

כהנא תקף את ח"כ שיקלי על חבירתו לנתניהו: "הרהבת עוז והשתתפת ונאמת בהפגנת אופוזיציה נגד הממשלה והאשמת את סיעת ימינה כולה ב"חטא המשולש: שוחד, מרמה והפרת אמונים" – תזכיר לנו – האם זה לא שותפך החדש שמואשם בעבירות אלו בעצמו? במקום להציל את המדינה אתה חברת לגדול השקרנים בפוליטיקה".

כהנא יצא נגד הפניה של ח"כ שיקלי לבג"ץ: "פנית לבג"צ נגד הליך שקורה בכנסת. את קודש הקודשים המשפטי של הימין, עקרון הפרדת הרשויות אתה רומס ברגל גסה. מבקש מבג"צ להתערב בהחלטות הריבון. אחרי פעולה כזו, אתה לא יכול להגיד שאתה ימין".

כהנא לשיקלי: "אחרי שפנית לבג"ץ נגד הכנסת, אתה לא יכול לטעון שאתה ימין" (צילום: ערוץ כנסת)

השר כהנא המשיך לעבר שיקלי: "אולי אנחנו לא מספיק ימין בשבילך ומי שכן ימין עבורך הוא מי שהצביע ארבע פעמים בעד ההתנקות? או זה שבתקופת שלטונו איבדנו דה-פקטו את הריבונות בנגב?. חבר הכנסת פרשת כי דאגת לחייך הפוליטיים. כנראה הכרת טוב מאיתנו את פטרונך החדש, פרשת מאיתנו כי לא היה לך האומץ לעבור את מה שעברנו אנחנו וחברת הכנסת עידית סילמן". זו הטיחה בו: "אל תקטין אותי".

הוא חתם את דבריו בפניה לחברי הוועדה: "המצב המשפטי בפנינו פשוט, ברור וחד משמעי – חה"כ עמיחי שיקלי ביצע כל מעשה אפשרי על מנת לפרוש מסיעת ימינה ופועל באופן אקטיבי כנגד הסיעה ובמטרה ברורה לפגוע בה ובראשיה".

סילמן לכהנא בדיון על שיקלי: "אל תקטין אותי" (צילום: ערוץ כנסת)

עורך דינו של שיקלי, גיא בוסי, קרא להוציא את חברת הכנסת שירלי פינטו מהדיון מתוך "ניגוד עניינים", לטענתו. הוא ביקש התייחסות יועץ משפטי בעניין, במהלך הדיון, אלא שחבר הכנסת גינזבורג סירב. "חברת הכנסת פינטו כינתה אותו כ'ווירוס' בכנסת ישראל, האם זו לא דעה קדומה? האם בית המשפט המחוזי לא יחזיר אתכם לדיון ויבקש להחליפה? אני מנסה להציל אתכם מעצמכם", כך נימק עורך הדין. 

בהמשך, עורך הדין טען כי יש לאסור גם את השתתפותו של השר כהנא להשתתף בדיון. "הנוכחות שלו כאן הוא צלם בהיכל", כך טען. לאחר מכן, ביקש לפסול את ח"כ בועז טופורובסקי מלהשתתף בדיון נוכח התבטאותו כנגד ח"כ שיקלי. כמו כן, בוסי הלין על כך שיו"ר הוועדה מונע ממנו מלהציג לוועדה עדים והוכחות ועל כך שמגיש בקשת הפרישה בנט נעדר מהדיון, ואף טען כי ניהול הדיון מנוגד לחוק. 

בהמשך התייחס בוסי לסוגייה שעל הפרק וציטט סעיפים מתקנון הכנסת שלדבריו תומכים בדעתו ואף ביקש שכל טיעוניו של השר כהנא ימחקו מהפרוטוקול: "התוכן של דבריו שקרי לחלוטין, מה הקשר בין הטיעונים של השר כהנא כלפי ח"כ נתניהו, לטענות כנגד ח"כ שיקלי?", תהה. 

בשלב זה יצאה הוועדה להפסקה לאחר בקשות חוזרות ונשנות מצד חברי האופוזיציה. לאחר ההפסקה, המשיך עו"ד בוסי והשיב לטענות שהציג כהנא, כאשר יו"ר הוועדה גינזבורג הקצה לו זמן דיבור עד השעה שלוש וחצי. 

פרקליטו של שיקלי מבקש לפסול את טיעוניו של השר כהנא (צילום: ערוץ כנסת)

"אני מקווה שההסברים שלי נופלים על אוזניים קשובות ובנפש חפצה", אמר בוסי. "אין זה מחלוקת זה לא מה שכוונתם. כשאתם מצביעים להפריש את שיקלי תחשבו מה יעשו לאלה שבאים אחריכם. מרגע זה הבית הזה יהיה פרוץ. כמו שאופשר למי שאינו ח"כ ואינו חבר סיעה לטעון יום יבוא ותהיה ממשלה אחרת ומה יקרה. אלה יבטלו את אלה ואלה את אלה? הבית הזה יהפוך לקרקס וידכם תהיה זאת שהיתה במעל. למרות שפרישה אידיאולוגית ללא תמורה היא לא פרישה הצבעתם ההיפך. אם הכבוד של הבית הזה חשוב לכם אל תעשו את זה".

עומס בוועדת הכנסת בדיון על שיקלי (צילום: מרק ישראל סלם)
עומס בוועדת הכנסת בדיון על שיקלי (צילום: מרק ישראל סלם)