מתקפה חריפה של ראש עיריית חיפה עינת קליש רותם על השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג על רקע החלטת הממשלה להוציא את התעשייה הפטרוכימית המזהמת ממפרץ חיפה בתוך עשור. לטענת קליש רותם, הממשלה הייתה צריכה לכפות על התעשיינים ליישם את ההחלטה במחצית מהזמן הזה, ולא להשאיר פתח למו"מ עמם על מועד ואופן הפינוי.

"הדבר הופך את ההחלטה מהיסטורית לנכה", לדבריה. את הדברים אמרה ראש העירייה במהלך "ועידת המפרץ" הראשונה, שהתקיימה אתמול בחיפה ביוזמת הרשויות המקומיות וגופים נוספים. בנאום הפתיחה של הוועידה שאירחה כמה משרי הממשלה, אמרה ראש העירייה בין היתר: "שישה שרים מגיעים לחיפה כדי למכור לוקשים ולקושש קולות. לאזרח הישראלי היום זול יותר לבשל בחשמל מאשר בגז".

עוד הוסיפה קליש רותם: "אני אדאג שכל תושבי חיפה והמפרץ יבינו איך ממשיכים לזרוק לחיפה את כל הפסולת של המדינה ואיך מי שאחראי לזה צריך להימחק פוליטית. יש נחמה קטנה בהחלטות הממשלה לגבי חיפה: רוב החלטות הממשלה לא מתממשות".

תמר זנדברג (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)
תמר זנדברג (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)


זמן קצר לאחר מכן השיבה לה השרה זנדברג: "מטרת הממשלה היא להוציא את כל התעשייה הפטרוכימית ממפרץ חיפה - זאת החלטה דרמטית עבור המפרץ. יש מחויבות של הממשלה לפעול בהתאם להמלצת ועדת מנכ"לי המשרדים להוציא בתוך עשור את המפעלים מהאזור, ויש מו"מ מול חברת בתי הזיקוק. אנחנו צופים במשרד כי הביקושים לדלקים יירדו, וזה יסייע לקדם את החלטת הממשלה".

גם שרת התחבורה ויו"ר מפלגת העבודה מרב מיכאלי התייחסה בדבריה לחלקה של התחבורה בזיהום האוויר במפרץ חיפה, ואמרה: "הזיהום מהרכבת הוא הרסני וחייב להיפסק. אני מסכימה עם ראשת העיר חיפה, אבל מבינה שזאת הטכנולוגיה כרגע".

עוד הוסיפה מיכאלי: "הרכבת הקלה המכונה 'נופית' שתיסע בין חיפה לנצרת היא בעלת פוטנציאל אדיר לפיתוח האזור. הושקעו בפרויקט הזה 6 מיליארד שקל. בנוסף, 200 אוטובוסים חשמליים חדשים נכנסים לאזור. עד ספטמבר יתווספו עוד כ־1,000 אוטובוסים לאזור – ובתוכנית החומש עוד כ־4,000. בנוסף, בתקציב 2023 שמנו חצי מיליארד שקל למסלולי אופניים במפרץ".

מנגד, ח״כ יעל רון בן משה (כחול לבן) תקפה את שרת התחבורה והדגישה כי לא יכול להיות שבמקום לקצר את זמן הנסיעה "הוא רק מתארך. התחבורה כאן מזכירה מדינות עולם שלישי".

במהלך הוועידה נחתמה "אמנת מפרץ חיפה לאקלים ואנרגיה" ובה ראשי רשויות המפרץ מתחייבים לעשות כל שביכולתם להעביר החלטות ולרתום את מיטב האנשים והפתרונות הטכנולוגיים כדי להוביל לצמצום פליטת גזי החממה באזור המפרץ בזמן הקצר ביותר.